خطر انقراض ماهیان خاویاری

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

خطر انقراض ماهیان خاویاری
جلسه شورای اداری انزلی باحضور جمعی از مدیران این شهرستان برگزار و مشکلاتی از قبیل خطر انقراض ماهیان خاویاری، ساخت و ساز غیر قانونی در حریم دریا و نبود سیستم نظارتی کارآمد، در این جلسه مطرح شد
جلسه شورای اداری شهرستان انزلی پیش از ظهر پنج شنبه و با حضور مدیرکل شیلات گیلان، امام جمعه، شهردار و روسای ادارات شهرستان در محل فرمانداری انزلی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، امام جمعه انزلی با اشاره به اینکه تعامل و کمک به یکدیگر از الزامات زندگی اجتماعی است اظهارکرد: کمک و تعامل به یکدیگر نیاز به اعتماد متقابل دارد و تا اعتماد وجود نداشته باشد جامعه به نتیجه مورد نظر نرسیده و ظرفیت های افراد هدر می رود.
حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین با تاکید براینکه اعتماد متقابل بین مردم و مسئولان از دلایل موفقیت نظام اسلامی از بدو انقلاب تاکنون بوده است بیان کرد: اگر اعتماد مردم از یک مسئول و اداره ای سلب شود، موجب سرایت آن به کل نظام شده و مردم نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی بی اعتماد می شوند.

نسل ماهیان خاوریاری درحال انقراض است

در ادامه جلسه مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی در کشور کمتر از نصف مصرف سایر کشورهای جهان است بیان کرد: سرانه مصرف ماهی در اوایل انقلاب یک کیلوگرم بوده که درحال حاضر به ۹ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

اسحاق شعبانی با اشاره به اینکه صیادی در سه بخش و منحصرا به صورت خصوصی انجام می شود افزود: در بخش ماهیان استخوانی چهار هزار صیاد در۵۲ تعاونی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به ارزش غذایی بالای ماهی کیلکا در مقایسه با انواع دیگر ماهی گفت: در حال حاضر ۲۷ فروند شناور فعال به صید ماهی کیلکا در انزلی اشتغال دارند.

مدیرکل شیلات گیلان با تاکید براینکه نسل ماهیان خاویاری درحال انقراض است تصریح کرد: حدود ۳۰ سال پیش میزان خاویار استحصال شده از صید ماهیان خاویاری در دریای خزر به ۳ هزار تن می رسید که این میزان در سال گذشته به ۲ هزار تن کاهش یافته است.

شعبانی با تاکید براینکه درصورت مدیریت نشدن صیادی در دریای خزر وضعیت ماهیان خاویاری رو به وخامت می رود افزود: با توجه به اینکه درحال حاضر یک کیلو خاویار با رقمی بالغ بر۱۰هزاردلار در بازارهای جهانی قیمت گذاری شده است، مدیریت صحیح صید ماهیان خاویاری و کمک به افزایش زاد و ولد و بهبود وضعیت این گونه از ماهی ها می تواند زمینه ارز آوری برای کشور را بوجود آورد.

وی به آبزی پروری به عنوان مهمترین بخش اداره کل شیلات اشاره و بیان کرد: سرانه مصرف ماهی درصورتی افزایش می یابد که بتوانیم مقدار تولید را با افزایش سطح زیرکشت، بالا ببریم که اینکار نیز با توجه به کمبود زمین دراستان گیلان غیرممکن است.

مدیرکل شیلات به وجود هزار هکتار زمین ساحلی برای استفاده جهت پرورش ماهیان خاوریاری اشاره و تصریح کرد: به رغم اینکه در هرهکتار از استخرها می توان چهار هزارتن ماهی تولید کرد اما با استفاده از فناوری روز می توانیم تولید را در واحد سطح تا دو برابر افزایش دهیم.

شعبانی گریز از آب شیرین به سمت آب شور با استفاده از پروژه های پرورش ماهی در قفس را راهکاری اساسی درافزایش تولید ماهی دانست و خاطرنشان کرد: از مقدار ۱۹۰ میلیون تن تولیدات ماهی در دنیا، ۲۵میلیون تن از طریق پرورش ماهی درقفس حاصل می شود.

۷ درصد از کل شهر تحت ضوابط میراثی است

در ادامه این جلسه همچنین شهردار انزلی نیز با اشاره به اینکه بندرانزلی جزء معدود شهرهای دارای مدیریت پسماند و کارخانه کمپوست درکشور است اظهارکرد: درحال حاضر ۷۵درصد از تفکیک زباله از مبداء در شهرستان انجام می شود که در تلاشیم این رقم تا پایان سال جاری به ۹۵ درصد افزایش یابد.

رضا پورشعبان از طرح های سالم سازی سواحل دریای انزلی به عنوان طرح های نمونه استانی درسال جاری یاد و اظهارکرد: درسال جاری هفت هزار نفر درکمپینگ، پارک جنگلی و طرح دریای شهرداری اسکان یافتند که تاکنون بی سابقه بوده است.

وی به عملکرد شهرداری در هدایت آب های سطحی، پیاده محوری، مدیریت بحران، طرح محلات و روان سازی ترافیک به عنوان پنج حوزه زیر ساختی اشاره کرد و افزود: در بخش هدایت آب های سطحی شش حوزه تعیین شده است که اجرای چهار طرح آن نیازمند ۱۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید تخصیص یابد.

پورشعبان با تاکید براینکه تاکنون مدیریت یکپارچه ای برای بحران در شهرستان وجود نداشته است بیان کرد: شهرداری باتشکیل ستاد بحران و بررسی آسیب های برف سال ۹۲ برای مقابله با چنین شرایط مشابهی به ۱۲تیغه برف روب مجهز شده است اما ستاد هماهنگی بحران می بایست با محوریت فرمانداری در شهرستان شکل بگیرد.

وی بابیان اینکه مطابق ارزیابی های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی به عنوان یکی از شهرهای مقصد سفر درکشورمعرفی شده است تصریح کرد: هفت درصد از کل سطح شهر تحت ضوابط میراث فرهنگی بوده وبه علت قرارگرفتن بیش از ۵۰ هکتار از اراضی ساحلی شهرستان درحوزه آب منطقه ای، امکان ساخت و ساز درآن وجود ندارد.

پورشعبان در ادامه به مشکلات و محدودیت های محیط زیست به عنوان یکی دیگر از مشکلات در راه توسعه شهری اشاره کرد و افزود: بامجوز شورای شهر موفق به آزاد سازی قسمتی از سواحل شدیم و درصدد آن هستیم که بیش از ۴۰ هکتار اراضی ساحلی خیابان پاسداران که درحریم ۶۰ متری قراردارد را نیز آزاد کنیم.

شهردار انزلی همچنین به بدهی چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی ادارات بابت نوسازی و مجوزات آن به شهرداری به عنوان ۱۰ درصد از بودجه سالیانه شهرداری اشاره و اظهار کرد: راه اندازی سیستم اطلاع رسانی مکانی جزو اصولی است که شهرداری انزلی در فاز اول موفق به راه اندازی آن شده و باتوجه به کمبودهای مالی، اجرای فاز دوم آن نیاز به وصول مطالبات و مساعدت مسئولان دارد.

یک پای سیستم نظارتی در انزلی می لنگد

فرماندار انزلی نیز در ادامه جلسه با اشاره به اینکه علیرغم تصویب مصوبه آزاد سازی سواحل در سال ۸۸، پیگیری لازم از سوی متولیان امر صورت نگرفته است گفت: سواحل انزلی در قبل و بعد ازتصویب این قانون غارت شده اند.

عبد الصمد صفرنژاد با بیان اینکه به دلیل حضور گردشگران در تابستان فقط تعدادی از سازه های سبک تخریب و یا به پشت حریم ۶۰متری منتقل شده اند افزود: سازه های احداثی در حریم ۶۰ متری دریا تخریب می شود و سعی می کنیم تاپایان سال جاری حریم دریا در محدوده شهرستان رفع تصرف شده باشد.

وی همچنین با تاکید برجدیت درکنترل قیمت ها تصریح کرد: سود حاصله از فروش کالاها باید منصفانه و نرخ کالاها و خدمات و نحوه عرضه باید قانونمند باشد اما آنچه که مسلم است درانزلی یک پای سیستم نظارتی می لنگد.

فرماندار انزلی با اشاره به احتمال بارش های برف و باران سنگین خاطر نشان کرد: مسئولان می بایست از تجارب سالهای گذشته استفاده کرده و درجهت آماده سازی کلیه امکانات اهتمام ورزند تا آمادگی کافی برای شرایط حاد و غیر مترقبه را داشته باشند
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید