آغازطرح ملي برآورد ميزان آبزيان کف‌زي

یک‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید
آغازطرح ملي برآورد ميزان آبزيان کف‌زي
طرح ملي برآورد ميزان توده زنده آبزيان کف‌زي خليج فارس در استان بوشهر آغاز شد
محمدجواد شعباني مسئول بخش بيولوژي و ارزيابي ذخاير پژوهشکده ميگوي کشور اظهار داشت: اين طرح با عنوان برآورد ميزان توده زنده کف‌زيان خليج فارس و درياي عمان هر سال در استان‌هاي جنوبي کشور اجرا مي‌شود و حدود دو ماه طول مي‌کشد.

وي گفت: کشتي فردوس براي اجراي اين طرح از بندر گواتر در سيستان و بلوچستان فعاليت خود را آغاز کرد که پس از گذشت از آبهاي هرمزگان اکنون وارد آبهاي بوشهر شده است.

مسئول بخش بيولوژي و ارزيابي ذخاير پژوهشکده ميگوي کشور افزود: اين طرح در استان بوشهر در حدفاصل نايبند در جنوب تا گناوه در شمال اين استان اجرا و ميزان ذخاير آبزيان در اعماق 10 تا 50 متر برآورد مي‌شود‌.

شعباني با بيان اينکه طرح در 45 ايستگاه اجرا مي‌شود، افزود: تعيين ميزان تراکم و مديريت بهتر ذخاير آبزيان از مهمترين اهداف اجراي طرح ملي برآورد ميزان توده زنده کف‌زيان خليج فارس و درياي عمان است.

وي از صيادان بوشهري خواست در 10 روزي که اين طرح اجرا مي‌شود، ادوات صيد خود به ويژه گرگورها (قفس‌هاي سيمي) را در محدوده اجراي طرح جمع آوري کنند.
شعباني بيان کرد: پژوهشگران براي اجراي اين طرح، از روش ترال يا کف روب استفاده مي‌کنند، روشي که فقط براي پژوهش مجاز است و صيادان اجازه ندارند با آن صيد کنند.

به گفته مسئول بخش بيولوژي و ارزيابي ذخاير پژوهشکده ميگوي کشور، پنج نيرو در اين طرح مشارکت دارند و آنها پس از انداختن تور در دريا، آن را يک ساعت در مسيري مستقيم مي‌کشند و سپس همه آبزياني را که در تور افتاده‌اند، بررسي مي‌کنند.

شعباني افزود: نتيجه طرح ملي برآورد ميزان توده زنده کف‌زيان خليج فارس علاوه بر اينکه ميزان ذخاير را مشخص مي‌کند مي‌تواند پيشنهادهايي در زمينه صيد به شيلاتي‌ها بدهد چنان که چند سال پيش به آنها گفتيم ذخاير ماهي يال اسبي خوبي در استان داريم که بايد به سمت صيد آنها برويم و حالا اين گونه با توجه به اين که خوراکي نيست، يکي از آبزيان صادراتي استان بوشهر شده است.


وي تاکيد کرد که اين طرح هر سال بايد اجرا شود و اگر وقفه‌اي در آن به وجود آيد روند افزايش يا کاهش آبزيان از دستمان خارج مي‌شود

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید