تعیین هدف گذاری شیلات ایران در سال 1395

پنج‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۷ بازدید
تعیین هدف گذاری شیلات ایران در سال 1395

رئیس سازمان شیلات ایران: جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی هدف اصلی فعالیت های شیلات ایران در سال جدید است

دکتر حسن صالحی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام این خبر در آخرین نشست شورای مدیران سازمان شیلات در سال94 گفت: در سال جاری پرورش ماهی در قفس و صید فراساحل هدف گذاری شیلات ایران بود که از این مرحله گذر کرده ایم و امروز رسالت اصلی تمام جهادگران شیلاتی در سال این رسیدن به این هدف مهم جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای ظرفیت های فعالیت های شیلاتی در سراسر کشور است و تمامی امکانات و الزامات مورد نیاز این مهم باید تامین و سرلوحه فعالیت مدیران شیلات در سراسر کشور باشد.

در آخرین نشست شورای مدیران سازمان شیلات ایران در سال جاری پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید، سخنرانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین وحیدی نژاد مسئوول نمایندگی ولی فقیه در سازمان، مهندس رستم پور معاون سازمان و تعدادی از مدیران کل و مدیران، دکتر حسن صالحی طی سخنانی جمع بندی نشست را چنین اعلام نمودند.

- اولویت نخست شیلات ایران با تعیین هدف گذاری سال 95 جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی برای فعالیت های شیلاتی در سراسر کشور است.

- شرایط برجام و پسا تحریم بر همه ما تکلیف نموده است که جذب مشارکت و سرمایه گذاری خارجی و داخلی را در اولویت نخست فعالیت های شیلاتی سراسر کشور در سال 1395 قرار دهیم.

- ارزیابی وزیر جهادکشاورزی مسئولین سایر سازمان ها و دستگاه ها حاکی از روند موفقیت آمیز اهداف سال 94 شیلات در خصوص پرورش ماهی در قفس و صید فراساحل بوده است.

- بحث صید فانوس ماهیان، پودر ماهی حاصل از سطح زی ان ریز توسط معاونت صید و دفتر بهبود کیفیت در سال جدید ساماندهی شود تا جایگاه اصلی خودش را پیدا کند.

- از ظرفیت های صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی و سرمایه های سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای فعالیت های شیلاتی در سال 95 بیشتر از گذشته استفاده شود.

- کشور باید از واردات تخم چشم زده قزل آلا در سال 95 بی نیاز شود و تمامی امکانات در این راستا به کار گرفته شود و در بدترین شرایط بیشتر از ده درصد نباید در سال 95 واردات تخم چشم زده از خارج داشته باشیم و این مشکلات اّبزی پروران باید حل شود.

- ماهیان خاویاری برند کشور و شیلات ایران است، ابزار شیلات ایران است و Action plan ان با اتکاء به سرمایه گذاران خارجی اجرایی (عملیاتی ) شود.

- ساختار تشکیلاتی مراکز بازسازی آبزیان و مدیریت بنادر در سال 95 عملیاتی شود و ضمن عمل به مفاد انعقاد قراردادها با مراکز آموزش عالی با آموزش نیروها با دید اقتصادی از تمامی ظرفیت های مراکز بازسازی آبزیان و مدیریت و بنادر در سال 95 استفاده شود. متاسفانه امروزه حداکثر و در خوش بینانه ترین حالت از پنجاه درصد ظرفیت ها استفاده می شود.

- تکلیف شناورهای بی هویت باید با سازمان بنادر و ماهیگیری در سال جدید روشن شود. شناورهای بی هویت و ناشناخته در آب های فرا سرزمینی مشکل ایجاد می کنند و شیلات نباید پاسخگوی بی قانونی و تجارت غیرقانونی (قاچاق) و درگیری های آن ها به طور مثال در ترکمنستان و کویت باشد. لذا معاونت صید و بنادر ماهیگیری در سال 95 موضوع بسته شدن پرونده شناورهای بی هویت را در دستور کار قرار دهد و این پرونده با برگزاری نشست با سازمان بنادر و دریانوردی بسته شود.

- ساماندهی و ارتباط با ده کشور خارجی مثل چین، نروژ، فنلاند، ایتالیا، فرانسه، عمان در دستور کار امور بین الملل قارر گیرد و برنامه ریزی عملیاتی و نوع کار با آنها در راستای فعالیت های شیلاتی مشخص شود.

- در این راستا بخش های غیردولتی و غیردولتی ایران و طرف مقابل به هم معرفی شوند و جلب مشارکتی و جذب سرمایه گذاری انجام شود.

- فرهنگ سازی مصرف آبزیان باید سرلوحه تمامی معاونین و مدیران قرار گیرد و انصافاً کارهای تلویزیونی سال جاری به عزیزان دست اندکار ما دست مریزاد دارد که با هز ینه نکردن، 30 برنامه تلویزیونی تدوین کرده اند و آقایان گلشاهی و کیهان پور تفاهم نامه ارتقای مصرف آبزیان با شبکه آموزش را پیگیری و اجرایی نمایند که کار خیلی خوبی است که می تواند برای استان ها و سایر سازمان ها و شیلات سراسر کشور مفید باشد.

- جذب مشارکت و سرمایه گذاری برای برنامه های فرهنگ سازی مصرف آبزیان در دستور کار قرار گیرد و این مهم مطمئن باشید انجام شدنی است.

- اگر کار فرهنگ سازی مصرف آبزیان در شبکه آموزش اجرایی شود در شبکه خانگی، سایت ها، رسانه ها اطلاع رسانی مطلوب انجام خواهد شد و اعتقاد راسخ دارم هر نامه و کاغذی که درون سازمان و خارج سازمان تبادل یابد در جهت بهره وری و بهره برداری از همه این اهداف تعیین شده می باشد.

- از بحث تعرفه های شیلاتی مانند کار جدید وزارتخانه در مورد تعرفه موز و حمایت از تولیدات باغبانی به ویژه سیب استفاده شود و می توانیم از این اهرم ها در جهت حمایت از تولید داخلی آبزیان استفاده کنیم وشبیه قضییه واردات دانه های روغنی از این ظرفیت ها استفاده شود .

- معاونت توسعه آبزی پروری مجوز ده گانه پرورش تیلاپیا در استان یزد را پیگیری و در 6 ماهه نخست سال 95 باید عملیاتی شود.

- در مصاحبه وزیر محترم مبنی بر تولید 20 هزارتن پرورش ماهی در قفس در سال 95 هدف گذاری شده اما جناب آقای دکتر حقیقی جنابعالی با امکاناتی که داریم 30 هزار تن تولید را در سال جدید هدف گذاری نمائید.

- از فعالیت های یگان حفاظت از منابع آبزی در استان های شمالی به ویژه در استان مازندران که با اجرای مانور در میانکاله انجام دادند تشکر می نمایم. باید با تمامی یگان حفاظت های محیط زیست و جنگل ها هم تعامل داشته باشیم و در این راستا از مدیرکل شیلات مازندران و فرمانده یگان حفاظت منابع آبزی بخاطر مانور 400 نفره در آب های مازندران تشکر می کنم .

- اطلاعات قرار داده شده در اختیار آقای کوق استمرار پیدا کند تا ارزیابی سازمانی مانند سال های قبل با زحمات ایشان نشان دهنده تلاش شیلات ایران باشد.

- معاونت توسعه آبزی پروری در سراسر کشور در راستای ایجاد شغل، کسب و کار به ویژه برای دانش آموختگان خانم و متخصص بحث ایجاد مجتمع های ماهیان زینتی را که در سیستم مداربسته آب کمی می خواهد در دستور کار قرار دهد و زمینه اشتغال جوانان را در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در سال 95 فراهم نمایند.

گفتنی است در این نشست دکتر صالحی رئیس سازمان شیلات ایران با تشکر و قدردانی از کلیه همکاران و خانواده های محترم آنان در سراسر کشور که نقش مهمی در پیشبرد اهداف سازمانی شیلات داشته اند. تاکید نمود هر چقدر کار کنیم یک قطره از خون شهدا، حق خانواده های معظم آنان، همسران، پدر، مادران، خواهران، برادران، فرزندان و وابستگان آن ها را نمی توانیم ادا کنیم.

همه ما به شهدا و آرامش و آسایش کشور که مدیون ایثارگری های آنان است مدیونیم و باید تلاش مضاعف کنیم که در راه تحقق اهداف والای شهدا حرکت کنیم.

انشاا... سال 95 سال خوش و پر از موفقیت و شادکامی برای شما عزیزان، همکاران عزیزم و خانواده های محترمتان در سراسر کشور باشد و از این که با نداشته هایمان ما را تحمل می کنید بسیار تشکر می کنم و بنده اعتقاد دارم 80 درصد ظرفیت کاری هنوز بالفعل در نیامده است و می توانیم از بیست درصد کنونی خیلی جلوتر برویم.

وی در پایان گفت: خداوندا: به حق کوثر رسول ا... (ص) به همه ما توفیق خدمتگزاری به ساحت مقدس اهل بیت و معصومین (س) را عطا فرما و سال 95 سال پر از موفقیت، پیروزی و تندرستی برای همه همکاران عزیزم و خانواده گرانقدر آنان که در این پیروزی ها سهیم اند در سراسر کشور باشد. انشاءا...

در این نشست ساعت 11 روز دوشنبه مورخ 24/12/94 با حضور اکثریت اعضای شورای مدیران با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) پایان پذیرفت.


منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید