لزوم جلوگیری از ورود ماهی از سایر استان‌ها به مازندران

دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۴ بازدید
لزوم جلوگیری از ورود ماهی از سایر استان‌ها به مازندران

این روزها بنا به گفته تولیدکنندگان ماهی سردآبی شاهد ورود ماهی از سایر استان‌ها هستیم که لازم است مسئولان ذی‌ربط در این‌باره چاره‌اندیشی کنند

مازندران به دلیل دارا بودن منابع آبی و قابلیت‌های بالقوه در تولید ماهیان سردابی، جایگاه ویژه‌ای در میان سایر استان‌های کشور دارد و توانسته با توسعه آبزی‌پروری هم تولید در این بخش را افزایش دهد و هم اشتغال‌زایی و افزایش درآمد را به دنبال داشته باشد.

اما این روزها بنا به گفته تولیدکنندگان ماهیان سردآبی شاهد ورود ماهی از سایر استان‌ها هستیم که برای روشن شدن موضوع به سراغ یکی از تولیدکنندگان ماهی سردآبی استان رفتیم.

یکی از تولیدکنندگان پرورش ماهی سردآبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این روزها دلالان سواستفاده‌هایی بر قیمت تمام شده در سایر استان‌ها دارند.

امیر حیدرپور افزود: قیمت تمام‌شده ماهیان سردآبی در سایر استان‌ها به نسبت مازندران پایین‌تر است که این اختلاف قیمت سبب شده ورود ماهیان از سایر استان‌ها با قیمت تمام شده مازندران به فروش برسد و ماهی به قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده نرسد و قیمت در عمده‌فروشی‌ها نزول داشته باشد.

وی ادامه داد: اختلاف قیمت تمام‌شده سبب می‌شود دلالان از سود بالایی برخوردار شوند و مصرف‌کنندگان ماهی را با قیمت ثابت خریداری کنند.

این تولیدکننده ماهی هراز خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده ماهی سردآبی در مازندران هر کیلو 12 تا 14 هزار تومان به فروش می‌رسد.

حیدرپور با بیان اینکه ماهیان سردآبی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، اراک و زنجان وارد مازندران می‌شود، گفت: مزارع پرورش ماهیان سردآبی این استان‌ها به دلیل اینکه از مزارع آب کشاورزی برای پرورش ماهی استفاده می‌کنند هزینه تولید پایین‌تری را به دنبال دارد و به همین دلیل دلالان با قیمت و کیفیت پایین‌تری آن را خریداری و با قیمت بیشتر در مازندران به فروش می‌رسانند.

وی با اظهار ناخرسندی از اینکه قیمت غیرمنطقی سبب نابود شدن بازار تولیدکنندگان ماهی و متضرر شدن آنان می‌شود، افزود: براساس دستور دامپزشکی هر مزرعه پرورش ماهی باید گواهی حمل بگیرد و اشرافیت کامل بر این موضوع دارد اما برخی از افراد غیرقانونی و شبانه اقدام به حمل آن می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: برای ورود ماهیان سردآبی باید کنترل بهداشتی بر ماهی صورت گیرد و گواهی بهداشتی صادر شود.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه عرضه ماهی توسط اداره‌کل شیلات صورت گیرد و ماهی فاقد گواهی بهداشتی وارد و توزیع نشود، افزود: ماهی‌های قابلیت عرضه به بازار بدون گواهی بهداشتی توزیع و حمل نشود.

وی با تاکید بر اینکه گواهی حمل برای ورود ماهیان ضروری است، گفت: اختلاف قیمت تمام‌شده ماهی بین مازندران و سایر استان‌هایی که وارد می‌شود سبب ایجاد حساسیت بین تولیدکنندگان شده است.

مدیر‌کل دامپزشکی مازندران نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: از 6 ماه گذشته به تمامی استان اعلام شد ماهی قابل عرضه به بازار بدون گواهی بهداشتی امکان‌پذیر نیست و حمل ماهی باید با استفاده از گواهی بهداشتی باشد.

حسن رضوانی افزود: این‌گونه ماهیان هیچ‌گونه بیماری ندارند و تنها اختلاف قیمت سبب ایجاد حساسیت بین تولیدکنندگان استان و خارج استان شده است.

وی گفت: در صورت مشاهده ورود ماهیان بدون گواهی بهداشتی برخورد جدی صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس، در مازندران به دلیل دارا بودن مزرعه‌های متعدد پرورش ماهی، امیدواریم با بالا رفتن ظرفیت تولید ماهیان سردابی در استان اشتغال‌زایی‌ بیشتری را شاهد باشیم

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید