بازار حمل و نقل دریایی رو به رشد است

سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۰ بازدید
بازار حمل و نقل دریایی رو به رشد است
رئیس انجمن مهندسی دریایی گفت: بازار حمل و نقل دریایی طی دهه های گذشته با روند رو به رشدی همراه بوده است.
محمد سعید سیف رئیس انجمن مهندسی دریایی در هفدمین همایش بین امللی صنایع دریایی گفت: بازار حمل و نقل دریایی طی چندین سال گذشته رو به رشد بوده است.

وی افزود: با توجه به آن که بیش از 400 میلیون جمعیت به آب های آزاد دسترسی ندارند بنابراین کشور ما می تواند در این زمینه نقش یک پل ارتباطی را ایفا کند
وی تصریح کرد: طی یکی دو دهه اخیر برداشت نفت از دریاها رشد داشته در حالی که برداشت نفت از خشکی ثابت بوده و این به نوبه خود اهمیت دریا را نشان می دهد.

رئیس انجمن مهندسی دریایی تصریح کرد: توسعه دریایی و شیلات، اهمیت دریا، ترانزیت کالا، برداشت انرژی و ... نشان دهنده توان دریا می باشد بنابراین نیاز است که در برنامه کلان محقق شوند.

وی به پیشرفت سازه های فراساحل اشاره کرد و گفت: قانون حداکثر استفاده از داخل باعث شد نیازهای داخلی را بسازیم.

وی اضافه کرد:کشتی های 100 هزار تنی بزرگ توسط بخش خصوصی و دولتی ساخته شد که در این زمینه نیز پیشرفت خوبی حاصل شده است.

سیف اضافه کرد: صنایع بسیاری در خصوص ماشین آلات، لنگر و ... در کشتی استفاده می شود و می تواند یک پشتوانه صنعتی بزرگ را در کشور تأمین کند.

وی افزود: در این خصوص رتبه یازدهم را در دنیا داریم و امیدواریم تا سال 2015 جزء 10 کشور برتر باشیم.

وی گفت: حدود 30 هزار شناور در کشور ثبت شده که جزء شناورهای بزرگ هستند و از لحاظ اقتصادی نقش بسزایی را ایفا می کنند.

رئیس انجمن مهندسی دریایی عنوان کرد: پیش بینی می شود در سال 1404 بازاری حدود 3هزار میلیارد دلار برای کشتی سازی خواهیم داشت بنابراین نیازمند توجه بیشتر برای اشتغال و ارزش افزوده است.

وی واگذری امور به بخش خصوصی جزء اصول مهم در حوزه دریا برشمرد و گفت: دولتی ها نه تنها به بخش خصوصی کمک نمی کنند بلکه رقیب سرسخت آنها می باشند.

سیف معتقد است که در برخی پیشنویس های برنامه ششم شبهاتی وجود دارد و گفت: امیدواریم قبل از ورود به مجلس مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: قرار بود که شناورهای کوچک ساخته شده در کشور به خارج فرستاده شود اما انجام آن منتفی شده است.

سیف تصریح کرد: دستاوردهای بسیار بزرگی در این حوزه برای کشور وجود داشت اما اکنون در دست فراموشی سپرده شده ونمونه آن سکوهای ساخته شده در گذشته بود که امروزه توان ساخت آنها را نداریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای اساسی برنامه ششم در خصوص اقتصاد دریا و سواحل مکران بوده است گفت: اما در بعد احکام به آن توجهی نشده است و نیاز است.

وی در پایان گفت: در تحریم و پسا تحریم کشتی های مختلفی ساخته شد و پیشرفت خوبی داشتیم بنابراین نیاز است سیاست هایی اتخاذ شود که این پیشرفت سیری صعودی داشته باشد

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید