ناهماهنگی‌های بین بخشی بحران تالاب ها را در کشور دامن زده است

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
ناهماهنگی‌های بین بخشی بحران تالاب ها را در کشور دامن زده است
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: ناهماهنگی بین بخشی در سازمان های مرتبط با حوزه محیط زیست، بحران تالاب ها را در کشور دامن زده است.
محسن سلیمانی روزبهانی پیش از ظهر دوشنبه در دومین کارگروه مشورتی تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب میقان اراک، با اشاره به خدمات و کارکردهای این تالاب اظهار داشت: کنترل آلایندگی، کنترل سیلاب و خشکسالی، تامین غذا، تفرجگاه و گردشگری، تعدیل اقلیم، تنوع زیستی، پاکسازی هوا، ذخیره کردن کربن دی اکسید، از خدمات و کارکردهای ارزشمند و حیاتی تالاب میقان است. وی افزود: دریاچه ارومیه در خرده اقلیم منطقه یک هویت محسوب می شود و با از بین رفتن این تالاب خطر جدی منطقه را تهدید می کند، همچنین با نابودی دریاچه هامون ۷۰ هزار فرصت شغلی به سبب بهره برداری نامناسب در معرض خطر است

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران تصریح کرد: اگر امروز به مسئله تالاب ها توجه شده است به سبب تهدید مالی و جانی انسان ها است و همگان باید در این طرح ملی همکاری کنند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: افزایش تعداد و تنوع مصرف کنندگان و بهره برداران، افزایش روند استفاده از منابع و تقاضاهای جدید فناوری نوین، سبب افزایش مناقشه بین مصرف کنندگان و تخریب منابع شده است.

وی همکاری نکردن سازمان مربوطه را یکی از علل از بین رفتن تالاب ها ذکر کد و اظهار داشت: ناهماهنگی بخشی بین سازمان هایی همچون آب منطقه ای، وزارت نیرو، محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری، شیلات و سایر سازمان های مرتبط، سبب عدم کنترل مسائل زیست محیطی شده و باید قبول کرد مشکلات محیط زیست با اقدام یک سازمان به تنهایی رفع نمی شود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران بیان کرد: مشکلاتی همچون توسعه ناپایدار در حوزه آبریز تالاب، محدودیت شدید منابع آب و رقابت بین کاربری های مختلف برای بهره برداری از منابع آب در شرایطی که تامین آبی تالاب ها در اولویت قرار گرفته نشده، مشکلات فعلی تالاب ها را ایجاد کرده است.

سلیمانی در خاتمه ادامه داد: مدیریت صحیح زیست محیطی، بهره برداری پایدار، رویکرد زیست بومی محافظتی و جامع نگر، توجه به اکوسیستم مناطق محافظت شده، حفظ کارکردهای اکوسیستم و به اشتراک گذاشتن مزایای تعادل بین حفاظت محیط زیست و بهره برداری پایدار و مدیریت غیر متمرکز باید مورد توجه قرار گیرد

منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید