توسعه پایدار آبزی‌پروری در اراضی غیر قابل کشت

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۴ بازدید
توسعه پایدار آبزی‌پروری در اراضی غیر قابل کشت
رئیس سازمان شیلات گفت: پرورش آبزیان دریایی در نواحی ساحلی و در اراضی بدون قابلیت زراعت از سودمندترین اقدامات در راستای توسعه پایدار است

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات امروز در کنگره بین‌المللی آبزی پرورشی خاورمیانه و آسیای مرکزی گفت: روند توسعه آبزی‌پروری در کشور ما تا کنون بیشتر متکی به افزایش سطح بوده است، لیکن این فعالیت برای پایداری نیازمند اتخاذ تدابیر مؤثرتری است.

وی افزود: تنوع گونه‌ای با تأکید بر گونه‌های بومی اقتصادی و کار روی اصلاح نژاد گونه‌های وارداتی، از نخستین ضروریات پایداری تولید است. در این زمینه اقدامات بسیار خوبی شروع شده است که البته نیازمند تلاش بیشتری است.

صالحی گفت: پرورش ماهیان خاویاری بومی دریای خزر که نسل آن به دلایل مختلف با مخاطره جدی مواجه شده است، از مهمترین اقدامات مورد نیاز در تنوع گونه‌های پرورشی است.

وی افزود: واردات مولد خالص برای گونه‌هایی که در حال حاضر پرورش داده می‌شوند نیز از اولویت‌های مورد تأکید در توسعه پایدار آبزی‌پروری است.

رئیس سازمان شیلات بیان داشت:توسعه فعالیت‌های خرد آبزی پروری تأمین کننده توسعه روستایی است و پرورش و مصرف آبزیان در مناطق روستایی که قبل از این اثری از آبزیان در آنها یافت نمی‌شده، از پارامترهای مؤثر در تأمین امنیت غذایی و اشتغال در مناطق روستایی است.

وی افزود: توسعه پرورش ساحلی از دیگر اقدامات مناسب در توسعه آبزی‌پروری است و پرورش میگو و سایر آبزیان دریایی در نواحی ساحلی و در اراضی بدون قابلیت زراعت، از سودمندترین اقداماتی است که در راستای توسعه پایدار آبزی‌پروری قابل تصور است.

رئیس سازمان شیلات بیان داشت: در این نواحی که امکان اقدام برای سایر فعالیت‌های کشاورزی و حتی صنعتی متصور نیست، پرورش میگو که یکی از با ارزش ترین محصولات آبزی به شمار می‌رود، فعالیتی ارزشمند و بدون جایگزین است.

وی افزود: تلفیق پرورش گونه‌های بومی و سازگار با آب در این مناطق با پرورش میگو ارزش افزوده‌‌ای است که ضمن افزایش تولیدات، قدمی در راستای امنیت زیستی به شمار می‌رود.

صالحی بیان داشت: بدون شک ارزشمندترین فعالیتی که توسعه پایدار آبزی‌پروری را به ارمغان می‌آورد،‌توسعه پرورش آبزیان در قفس است و اظهار داشت: در این راستا اقدامات مناسبی در کشور شکل گرفته است که مطالعات امکان سنجی، مرحله یک و دو و شناسایی لکه‌های توسعه از مهمترین اجزا آن است.

وی افزود: تشویق سرمایه‌گذاران غیردولتی از طریق توجیهات ابتدایی، بازدیدهای متعدد از کشورهای صاحب نام و پیشرو در این فعالیت و ظرفیت‌سازی نیروی انسانی از طریق بکارگیری مشاوران مجرب و آموزش‌های ویژه از اقدامات بعدی انجام شده است و مهمترین جزء این توسعه سرمایه‌گذاری است که با توجه به محدودیت‌های منابع مالی، گسترش سیاست‌ درهای باز برای سرمایه‌گذاران خارجی با امکان تولید و صادرات محصول از موضوعاتی است که مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار دارد. قوانین موجود برای سرمایه‌گذاری تضمین کافی در این مورد را برآورده ساخته است.

رئیس سازمان شیلات گفت: تکثیر آبزیان از نقاط کلیدی توسعه پایدار آبزی‌پروری است و فعالیت آبزی‌پروری بدون تأمین بچه ماهی و یا پست لارو میگو معنایی ندارد.

وی افزود: این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بچه ماهی باید لزوماً با کیفیت و کمیت مناسب و تقریباً هر زمان در طول سال در اختیار باشد.

صالحی گفت: لذا ترغیب فعالین زیربخش به تمرکز در این فعالیت نیز از اقدامات در حال انجام است که تاکنون چند مرکز تکثیر ماهیان دریایی، در کشور احداث شده که در حال توسعه کمی و کیفی محصولات خود می‌باشند که طلیعه خوبی را در این رابطه پدیدار ساخته است.

رئیس سازمانش شیلات بیان داشت: آبزی‌پروری پایدار در کشور نیازمند کسب دانش و فناوری کاربردی روز جهان و بومی‌سازی دانش و فناوری در مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در این مورد باید مورد توجه قرار گیرند. هر چه در این بخش سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود نتایج آن موفقیت‌های بیشتری در زمینه تولید، ایجاد اشتغال، صادرات و کسب درآمدهای ارزی برای کشور خواهد بود.

وی گفت: ایجاد کارخانه‌های مجهز و مدرن تولید غذا، همچنین توجه به تاسیسات صنایع شیلاتی و ایجاد شبکه عرضه داخلی و صادرات از اقدامات مورد نیاز و ضروری پیش و پس از تولید است.

صالحی گفت: میزان مصرف سالانه سرانه اعلام برای ایران حدود 9 کیلوگرم است که از میانگین جهانی 19 کیلوگرم، حدود 10 کیلوگرم کمتر است.

وی بیان داشت: در این وضعیت اگر چه افزایش مصرف آبزیان که سلامتی را برای ایجاد آحاد جامعه فراهم می‌کند، از نکات مهم توسعه‌ایی است، اما از آن مهمتر افزایش مصرف، خود موتور محرکه‌ای برای افزایش تولید محسوب می‌شود.

صالحی گفت: در این رابطه و با هدف کاهش هزینه تمام شده و اقتصادی کردن تولید، باید اقداماتی نظیر آموزش مستمر تولیدکنندگان، افزایش سطح اطلاعات و فرهنگ عمومی نسبت به ضرورت توسعه مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوار و مطالعات برای تنوع بخشی به تولید آبزیان صورت پذیرد.

وی افزود: پتانسیل تولید آبزیان به ویژه در زمینه تولید آبزیان پرورشی به گونه‌ای است که در صورت درخواست بازار (اعم از داخلی و صادراتی) ایران قادر است با یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت تولید آبزیان پرورشی خود را بر اساس پتانسیل‌های شناسایی شده و دارای زیرساخت‌های مناسب، به سرعت افزایش دهد.

رئیس سازمانش شیلات گفت: دارا بودن واحدهای فرآوری مناسب که دارای استانداردهای صادراتی به اتحادیه اروپا بوده و دارای کد EC می‌باشند، یکی دیگر از امکانات موجود در این خصوص است که از مجموع واحدهای واجد شرایط، تاکنون تعداد 19 واحد برای صادرات به روسیه مجوزهای لازم را کسب نموده و از طرف کشور روسیه نیز مورد پذیرش گرفته اند

منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید