امکان آبزی پروری در محیط های مسکونی فراهم شد

جمعه ۴ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید
امکان آبزی پروری در محیط های مسکونی فراهم شد

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: امکان آبزی پروری در محیط های مسکونی دارای حیاط به خصوص در مناطق روستایی این استان فراهم شده است.

محمود صیادبورانی روز جمعه افزود: افرادی که شرایط لازم برای احداث مزرعه و پرورش آبزیان در محیط مسکونی خود را داشته باشند می توانند پس از استعلام های مورد نیاز مشغول به فعالیت شوند.
وی اظهارکرد: علاقمندان به پرورش انواع آبزیان در محیط مسکونی باید دارای 300 متر مربع استخر بتنی برای پرورش ماهی قزل آلا و یک هکتار استخر خاکی برای کپور داشته باشند.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: علاقمندان به پرورش ماهیان زینتی در چنین محیط هایی نیز می توانند تا سقف 50 هزار قطعه به منظور اشتغالزایی، اقدام کنند

صیادبورانی افزود: در خارج از محیط روستا که استخر پرورش آبزیان احداث می شود باید فاصله بین دو استخر 100 متر باشد که برای مشاغل خانگی در حیاط منزل این محدودیت وجود ندارد.
وی ادامه داد: مهمترین مزیت پرورش آبزیان در محیط مسکونی توسعه مشاغل خانگی است که افراد یک خانواده به صورت گروهی می توانند در این صنعت مشغول شوند.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: بانوان خانه دار می توانند در صنعت آبزی پروری مشغول شوند چرا که قیمت تمام شده محصول به طور قابل توجهی کاهش می یابد، نیازی به کارگر نیست، زمان بیشتری برای مدیریت وجود دارد و غذادهی و تمیز کردن استخر آبزیان دارای توجیه اقتصادی است.
صیادبورانی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردها در مزارعی که مناطق روستایی احداث شده، قیمت تمام شده هر کیلوگرم ماهی نسبت به مناطقی که بیرون از محیط روستاست 10 هزار ریال پایین تر است.
وی با بیان اینکه استان زنجان در خصوص آموزش رتبه اول کشور را در بین 32 مرکز شیلاتی دارد، اظهارکرد: تا کنون کلاس های توسعه مشاغل خانگی به منظور توسعه صنعت آبزی پروری در این استان به طورت نظری و عملی در شهرستان ماهنشان برگزار شده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در هر شهرستانی که تعداد متقاضیان برای حضور در این کلاس ها بیشتر از 15 نفر باشد، امکان برگزاری و آموزش وجود دارد.
هم اکنون 16 نفر برای پرورش انواع ماهیان زینتی در سطح استان زنجان فعالیت و 30 گونه از این نوع ماهیان را تولید می کنند.
استان زنجان یکی از صادرکنندگان انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی به استان های تهران، قزوین، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران است.
انواع ماهیان تولیدی این استان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شور و آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
استان زنجان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید