تالاب کویری میقان اراک در مرز ماندن یا نابودی /گ

چهار‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید
تالاب کویری میقان اراک در مرز ماندن یا نابودی

تالاب کویری میقان اراک یکی از مجموعه های کم نظیر زیستگاهی کشور و منطقه خاورمیانه است که پیشینه ای دو هزار ساله دارد و مامنی مهم و امن برای زمستان گذرانی طیف وسیعی از پرندگان از جمله درنای خاکستری محسوب می شود.

این تالاب ضمن آنکه ارزش های زیست محیطی متعددی را در حوزه تنوع زیستی دارد، به صورت مستقیم بر کیفیت هوا و اقلیم اراک و روستاهای اطراف این تالاب اثرگذاری دارد و از این منظر حفظ و مدیریت آن اهمیتی دو چندان می یابد.
به اعتقاد کارشناسان، این تالاب کویری در دو دهه اخیر به دلیل برخی از تصمیم های نادرست مدیریتی، خشکسالی های پیاپی، برداشت های غیراصولی سولفات سدیم ، ایجاد جاده ای در خط میانی تالاب که رژیم آبی و زیستی دو سوی آن را برهم زده، با چالش های جدی زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند و اهمال و غفلت در خصوص سامان آن، مرگ تالاب را در پی خواهد داشت، پدیده ای که با خود بحران های زیستی برای مردم اراک و ساکنان اطراف آن به ارمغان می آورد و با کانون های طوفان نمکی و تشدید ریزگردهای محلی ادامه زندگی در این مناطق را غیرممکن می سازد

تالاب کویری میقان اراک یکی از 10 تالاب مهم کشور است که در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی شهر داودآباد قرار گرفته است.
در سال هایی که میزان بارندگی مناسب است، دریاچه این تالاب دارای آب قابل توجهی می شود اما در سال های کم بارش، دریاچه فصلی تالاب در فصول گرم سال خشک شده و با تبدیل شدن به چشمه غبارهای نمکی، سلامت هوای شهر اراک را در معرض مخاطره جدی قرار می دهد.
ارتفاع این تالاب از سطح دریاهای آزاد یکهزار و 700 متر است و منابع تامین آب آن از بارش های جوی، آب سه رودخانه قره کهریز، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراک تامین می شود.
وسعت تالاب میقان اراک حدود 25 هزار هکتار برآورد شده که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت های اطراف است.
این تالاب دارای ویژگی های بوم شناسی خاصی است، از جمله اینکه سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در فصل کوچ پذیرا است و در میان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی که اقامت موقت در این زیستگاه دارند، بعضی از گونه های نادر و حمایت شده نظیر درناهای خاکستری دیده می شوند.
جمعیت بالای درناهای خاکستری در تالاب میقان نسبت به زیستگاه های دیگر کشور، این زیستگاه آبی را به یکی از کانون های اقامت موقت ایران در عرصه مهاجرت پرندگان تبدیل کرده و در فصل کوچ جلوه های زیبایی را فرا رو می نهد.
همچنین پوشش گیاهی منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب میقان یکی از ذخیره گاه های مهم گیاهان شور کشور به شمار می رود.
علاوه بر پرندگان، گونه های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبگ آب شور نیز از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن محسوب می شوند که هر یک در نوع خود حائز اهمیت هستند.
به علت شوری آب، لایه های نمکی در منطقه دیده می شود، علاوه بر این گنبدهای نمکی نیز در سطح زیرین منطقه وجود دارند که تحت تاثیر گسل های منطقه باعث لرزه خیزی خفیف در منطقه می شوند.
این تالاب دارای بزرگترین منبع سولفات سدیم در کشور است که شرکت املاح معدنی ایران حق برداشت از معادن این تالاب را اخذ کرده است.
تالاب از نظر گردشگری، یکی از مراکز مهم طبیعت گردی و پرنده نگری کشور است و روز 15 آبان به دلیل تجمع درناها به عنوان روز استانی درنا نامگذاری شده و تالاب میقان میزبان تورهای پرنده نگری از اقصی نقاط ایران است.
به دلیل اهمیت حفظ این منطقه کم نظیر، میزگردی با عنوان بررسی وضعیت زیست محیطی تالاب میقان اراک در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان مرکزی در اراک برگزار شد و قابلیت ها و تهدید ها، باید ها و نباید ها و برنامه آتی این زیستگاه مهم از سوی مسئولان زیست محیطی و فعالان زیستی به بحث و نظر گذاشته شد.

*** جراحت های عمیق تالاب میقان نیازمند ترمیم و التیام است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: محیط زیست با صنعت و توسعه مخالف نیست اما صنعت و توسعه ای که با عقبه مسئولیت پذیری اجتماعی همراه نیست و دامنه ای از آسیب ها و جراحات زیست محیطی را با خود دارد ، مهر تایید محیط زیست را نمی گیرد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: تالاب کویری میقان اراک یک سرمایه زیستی ملی است و در این خصوص اداره کل محیط زیست پای همه تکالیفی که از لحاظ قانونی و حقوقی دارد با قدرت می ایستد.
وی بیان کرد: هر امر توسعه ای و عمرانی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و توجه به مهندسی فرایند در طرح ها و اقدامات امری ضروری است، یعنی زمانی که فنداسیون خط تولید ایجاد می شود باید زیرساخت های لازم در بخش های زیستی نظیر فنداسیون تصفیه خانه و کنترل آلودگی هوا نیز با قوت و حساسیت و با مشارکت صاحبات صنعت دنبال شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد:تالاب کویری اراک به دلیل برخی ضعف های مدیریتی در گذشته با معضلات جدی مواجه شده که ناشی از غفلت مسئولان وقت بر مساله مهم مهندسی فرایند در فعالیت معدنکاری سولفات سدیم بوده است.
ابراهیمی کارنامی افزود: اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است و تالاب میقان اراک به عنوان یکی از کانون های اصلی اثرگذار بر آلودگی هوا و یا تغییرات کیفیت هوای این کلانشهر است چرا که در بیشتر مواقع یا کانون غبارهای نمکی محلی است و یا با ایجاد پدیده وارونگی هوا، کیفیت این منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی اظهار کرد: حساسیت اجتماعی با هوشیارسازی های صورت گرفته در این شهر افزایش یافته و بحث کاهش آلودگی هوا به یکی از مطالبات مهم و اصلی مردم اراک تبدیل شده است اما تالاب کویری میقان به عزم جدی برای التیام جراحات زیستی نیاز دارد و باید با مشارکت همه بخش ها و مدیریت صحیح، علل آسیب زا در این منطقه حذف شود و با مشارکت موثر جوامع محلی و مسئولان، ارزش های زیستی این منطقه حفظ و احیا شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری ها هزینه های کمتری نسبت به درمان دارد گفت: اگر تهدیدهای زیستی در تالاب کویری میقان اراک مهار نشود، خواسته یا ناخواسته سلامت مردم با آلاینده های ناشی از تخریب زیست گاهی به خطر می افتد و هزینه ها از جیب مردم و دولت افزایش می یابد.
وی اظهار کرد: بیشتر آلاینده مسئول در هوای اراک ذرات معلق 10 میکرون و دو و نیم میکرون است که در درازمدت تاثیرات نامناسبی در سلامت دارد و یکی از کانون های تولید این آلاینده در فصول گرم و خشک سال، تالاب کویری میقان اراک است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که در استان صورت گرفته، شهرستان های اراک و ساوه به لحاظ وجود گرد و غبار در وضعیت نامطلوب قرار دارند و کانون های ایجاد ریزگردها در این دو شهرستان در حواشی این سکونتگاه هامتمرکز است و علت ایجاد آن نیز تخریب زیستگاهی و توسعه نامتوازن می باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: از پنج کانون بحران فرسایش بادی استان که بیش از 40 هزار هکتار وسعت دارد، بزرگترین آن مربوط به تالاب میقان اراک است و شکنندگی بافت خاک و شرایط منطقه به گونه ای است که با کوچکترین وزش باد حجم قابل توجهی از ریزگرد ایجاد می شود و چون چتری بر فراز اراک قرار می گیرد و سلامت ساکنان این خطه را تهدید می کند.
ابراهیمی کارنامی خاطر نشان کرد: در برخی از استان های کشور منشاء ورود ریزگردها از خارج از مرزهای غربی جمهوری اسلامی و از صحاری عربستان، کویت و عراق است اما در استان مرکزی به ویژه اراک، بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش های اداره کل هواشناسی این استان، حدود 83 درصد از ریزگردهای اراک از محدوده اطراف اراک و به ویژه تالاب میقان است که نشان می دهد باید این زیست بوم حساس و شکننده را مدیریت کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: یکی از موضوعات مدیریتی مهم در خصوص تالاب کویری میقان ، تخصیص حقابه مناسب برای آن است چرا که اهمال در این مهم، ظرف آبی منطقه را با عدم توازن مواجه کرده و مرگ تدریجی تالاب را رقم می زند.
وی اظهار کرد: تخریب در محیط زیست سریع رخ می دهد اما احیاء و بازسازی با کندی پیش می رود و در بسیاری موارد ناممکن است بنابراین حفظ، احیاء و توسعه اولویت اصلی در تمام زیست بوم ها به ویژه زیست بوم های حساس نظیر تالاب میقان اراک است.
وی گفت: اگرچه در سال های قبل مجوز بهره برداری معدنی ماده سولفات سدیم از تالاب کویری اراک داده شده اما این مهم می بایست الصاق قوی زیست محیطی می داشت و بهره برداری با نگاه خردمندانه و آینده نگر دنبال می شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: بهره برداری به هر قیمت در زیستگاه شکننده ای نظیر تالاب میقان اراک باید منوط به روش های علمی و با محدودیت های خاص خود باشد و گاه تامین این مواد از جای دیگر بهتر از تخریب زیستی و لطمه های جبران ناپذیر است.
ابراهیمی کارنامی گفت: اینکه باید از سرمایه های خداداد در تولید ثروت و اشتغالزایی بهره برد موضوعی مهم و بحث برانگیز است ولی ظرفیت های بالای گردشگری و طبیعت گردی این خطه با بهره برداری در قالب توسعه پایدار همسوتر است.
وی افزود: منابع معدنی تجدید ناپذیر روزی تمام می شود اما سرمایه گذاری بر گردشگری و طبیعت گردی به شکل اصولی و با کمترین دخالت و آسیب، مساله ای است که می تواند در مدیریت این تالاب از سوی مسئولان به آن توجه جدی شود.
ابراهیمی کارنامی بیان کرد: نکته با اهیمت دیگر این است که محیط زیست ارث نیست که به هر شکل بتوانیم با آن رفتار کنیم، بلکه امانتی است واسط بین نسل های قبل، حاضر و آینده و این مهم در ماده 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.
وی گفت: در اصل 50 قانون ذکر شده، فعالیت های اقتصادی و غیرآن که با تخریب غیرقابل جبران محیط زیست همراه باشد، ممنوع است و رعایت این قانون بر همگان واجب است و تبصره و ماده پذیر نیست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: این استان در بحث گردشگری توفیقات زیادی نداشته و بر اساس بررسی های صورت گرفته توقف گردشگر در اراک 10 دقیقه است، چرا باید به اینگونه باشد؟ مگر غیر از این است که گردشگری یک صنعت است و به جای هجمه سنگین تخریبی می توان این صنعت را در تالاب میقان تقویت کرد.
ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: بهترین کوهستان ها، چشمه ها، پارک وحش، تالاب میقان با 12 هزار هکتار وسعت، منطقه 70 قله به عنوان یک ظرفیت بالقوه و بسیاری جاذبه های دیگر در اطراف کلانشهر اراک واقع شده که می تواند در توسعه گردشگری نقش اساسی ایفا کند اما از این صنعت غافل شده ایم.
وی بیان کرد: رویکردها و سیاست گذاری های کلان را باید تغییر داد، سیاست های کلی محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و در این سیاست ها بحث حسابرسی زیست محیطی مطرح شده که بسیار پر اهمیت است و باید سود و فایده هر اقدام با ارزشگذاری زیستی حتما ملاک عمل باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ابلاغ کلی محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب، یک ابلاغ تاریخی است و امروز ما در بحث طرح های توسعه ای که ایشان فرمودند و محیط زیست نیز بر آن تاکید دارد، باید پیوست زیست محیطی در هر اقدام عمرانی لحاظ شود اما متاسفانه در طرح های اقتصادی و توسعه ای، توجیه اقتصادی را در این می بینند که چه قدر هزینه کمتر و سود مالی بیشتر دارد.
وی توضیح داد: ارزش هر میکروگرم خاک و قیمت واقعی آب و هوا سرمایه اصلی است که معمولا نادیده گرفته می شود و تمامی تخریب ها و مشکلات از اینجا برمی خیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی است و به هیچ عنوان با صنعت و توسعه مخالف نیست و از توسعه اشتغال و استقلال اقتصادی متکی به تولیدات داخلی حمایت می کند اما هرجا که تخریبی بر محیط زیست مشاهده کند، ساکت نمی نشیند و مقوله آسیب هایی که بر تالاب کویری میقان اراک وارد شده از جمله آن است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: احساس امنیت مهمتر از امنیت است، مردم در کلانشهر اراک احساس امنیت سلامتی را ندارند و در خصوص آلودگی هوا ناراحت، نگران و مضطرب هستند و محیط زیست موظف است این امنیت روانی را برای مردم تامین کند.
ابراهیمی کارنامی بیان کرد: تالاب کویری میقان امروز با تخریب های متعددی به شرایطی رسیده که تداوم این روند مرگ آن را رقم می زند و مسئولان باید به صورت اورژانسی ترمیم شرایط حاد آسیب ها در این زیستگاه را در دستور کار قرار دهند.

***وضعیت تالاب میقان اراک نگران کننده است
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این میزگرد گفت: وضعیت تالاب میقان اراک نگران کننده است و باید تلاش شود تا مشکلات آن حل شود.
اسماعیل تاج آباد افزود: این میزگرد برای حل مشکل تالاب میقان اراک به عنوان یک منطقه کم نظیر تشکیل شده و هیچ کسی مقابل دیگری نیست بلکه باید در سایه عقلانیت، محیط زیست را که عامل مانایی و حیات همه ماست نجات دهیم.
وی بیان کرد: بچه ها گاهی شوخی شوخی به گنجشک ها سنگ می زنند اما گنجشک ها جدی جدی می میرند و این موضوع در مورد بسیاری از کارها و اقدام ها در کشور و استان مرکزی مصداق دارد که یکی از آن ها تالاب کویری میقان اراک است.
رئیس شواری اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: کم توجهی ها و ندانم کاریها، امروز ما را با دامنه ای از تخریب در تالاب کویری میقان اراک مواجه کرده که تاوان آن را باید مردم منطقه و تنوع زیستی تالاب پس بدهند.
تاج آباد اظهار کرد: محیط زیست یک متولی ندارد وهمه در حفظ آن مسئولند، چرا که همه در یک کشتی نشسته ایم و هر آسیب به کشتی همه را غرق می کند.
وی گفت: باید تهدیدهای زیست محیطی تالاب میقان اراک که یک خطر جدی برای خود تالاب، مردم و محیط زیست است به صورت علمی بررسی شود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: تالاب میقان اراک در طول حیات خود زندگی می کرد و هیچ مشکلی نداشت تا اینکه به حریم آن تجاوز کردیم، حقوقش را نادیده گرفتیم و دخالت های نسنجیده در آن کردیم و امروز این تالاب بازتاب عملکرد و اقدام های خود ما را به خودمان برگردانده است.
تاج آباد بیان کرد: تالاب میقان اراک 12 هزار هکتار وسعت دارد و آب در بخشی از دریاچه آن جمع می شود که اگر خشک شود طوفان های سدیمی یا سفید رخ می دهد که بسیار خطرناک است.
وی گفت: بر اثر معدن کاوی هایی صورت گرفته، حوضچه های متعددی در این منطقه ایجاد شده که در کاهش آب از طریق تبخیر نقش دارد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: اگر سطح آب در این منطقه پائین بیاید، گیاهان قره داغی که یک مساحتی حدود 38 هزار هکتار در اطراف تالاب کاشت شده اند، خشک می شوند و این منطقه با کوچکترین ورزش باد مرجعی برای پدیده گرد و غبار و شن های روان می شود.
تاج آباد اظهار کرد: اگر این قضیه رخ دهد ممکن است مردم تا کیلومترها از تالاب کویری میقان نتوانند زندگی کنند و توجه به این مهم امری ضروری است.
وی گفت: در این منطقه تغییرات اقلیمی هم رخ داده که به وخیم شدن وضعیت آن کمک کرده و باید به صورت تخصصی مخاطرات زیست محیطی منطقه بررسی شود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: باید بررسی شود که آیا صلاح است کارخانه املاح معدنی با آسیب هایی که دارد فعالیت کند یا اینکه دولت هزینه های بسیاری را برای درمان بیماری ها هزینه کند.
تاج آباد گفت: همچنین باید بررسی شود که کارخانه املاح معدنی اگر تخریب زیست محیطی دارد آیا در بحث ارتقاء و کمک به حفظ سلامت مردم اراک نیز اقدام کرده است؟
وی افزود: جاده ای که در تالاب میقان اراک ایجاد شده، این تالاب را به دو قسمت تقسیم کرده و باید به صورت علمی بررسی شود که عبور کامیون ها در جاده و دپویی که در آنجا وجود دارد آیا در افزایش ریزگردها نقش دارد؟
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک بیان کرد: اگر این مسائل وجود نداشته باشند و مشخص شود که فعالیت این کارخانه هیچ تاثیری بر محیط زیست ندارد به طور قطع از ادامه فعالیت و اشتغال این واحد حمایت می شود.
تاج آباد گفت: هر سال به مدت سه تا چهار ماه شاهد وزش باد از سمت تالاب میقان به طرف کلانشهر اراک هستیم و این مساله شهر را درگیر ریزگرد می کند.
وی اضافه کرد: چاه های غیرمجازی که در این منطقه ایجاد شده، سدهای خاکی که در منطقه زده شده، برداشت های بی رویه آب در این قسمت و تاثیرات دیگری که غیر از شرکت املاح ایجاد شده نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

*** مساله محیط زیست به تهدید امنیت ملی تبدیل شده است
نایب رئیس و عضو هیات مدیره شبکه تشکل های زیست محیطی استان مرکزی هم گفت: مساله محیط زیست چه در استان و چه در کشور در سایه بی برنامگی و بی توجهی ها از سطح یک بحران مدیریتی خارج شده و به تهدید امنیت ملی تبدیل شده است.
حمید اخوان افزود: در استان مرکزی از بحث تاب و تحمل طبعیت عبور شده و به مرز شکست رسیده ایم، به جای بهره از طبیعت اصل آن را نشانه رفته ایم و با ادامه این روند چیزی برای آیندگان باقی نخواهیم گذاشت.
وی ادامه داد: بارها تشکل های زیست محیطی را به ضد توسعه و اشتغال متهم کرده اند که این امر به هیچ عنوان صحت ندارد. بسیاری از این افراد دیدگاه توسعه ای قرن 19 دارند که مانع توسعه و فرار سرمایه از استان شده و انتظار است این تفکر سنتی اصلاح شود و مدیریت تولید همخوان با محیط زیست ترویج شود.
وی اظهار کرد: در ایران تالاب های زیادی وجود دارد که نام هر کدام از آن ها تصویری را در ذهن ها ایجاد می کنند اما نام تالاب کویری میقان اراک فعالیت کارخانه املاح معدنی و تخریب را در ذهن می آورد.
نایب رئیس و عضو هیات مدیره شبکه تشکل های زیست محیطی استان مرکزی اضافه کرد: فعالان زیست محیطی این استان معتقدند که تخریب های شرکت املاح معدنی در تالاب میقان اراک به تجربه ثابت شده و به چشم قابل شهود است و نیازی به مطالعه و کار کارشناسی ندارد.
اخوان گفت: مطالعه و کار کارشناسی باید قبل از ایجاد این صنعت صورت می گرفت و این واحد در سال های متمادی اصول زیست محیطی را رعایت نکرده و توصیه ها و اخطارهای سازمان متولی نیز تاثیرگذار نبوده است.
وی افزود: نبود شفافیت در مساله در خصوص شرکت املاح ایران و فعالیت آن رنج آور است، اینکه مشخص نیست این کارخانه مطالعات زیست محیطی را در هنگام اخذ پروانه بهره برداری داشته یا نه، و در صورت مثبت بودن پاسخ زمان بهره برداری از ذخایر تالاب میقان اراک تا چه مدتی تعریف شده و تاکی قرار است دامنه تخریب در قلب تالاب ادامه داشته باشد؟
نایب رئیس و عضو هیات مدیره شبکه تشکل های زیست محیطی استان مرکزی ادامه داد: مسئولان مختلف حرف های متفاوتی در خصوص مسائل این کارخانه بیان کرده اند و مردم اراک حق دارند حقیقت و چرایی ماجرا را بدانند.
اخوان یادآور شد: اگر شرکت املاح معدنی ایران برای بهره برداری معدن پروانه داشته و یا اینکه هم اکنون بخواهد پروانه ارائه دهد، در هر صورت بر اساس تبصره پنج ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه نمی تواند، فعالیت کند.
وی گفت: بر اساس این قانون، هر گونه بهره برداری از تالاب ها ممنوع است و اگر پروانه این شرکت معدنی پس از این قانون صادر شده باشد، یک تخلف صورت گرفته و اگر هم پروانه بهره برداری نداشته باشد فعالیت آن در کل غیر قانونی است.
نایب رئیس و عضو هیات مدیره شبکه تشکل های زیست محیطی استان مرکزی اضافه کرد: با همه وجود، شواهد و مستندات قانونی، تخریب های زیست محیطی کارخانه املاح در تالاب میقان اراک با چشم دیده می شود و مشخص نیست این شرکت معدنی بر چه اساسی به حیات خود ادامه می دهد.
اخوان بیان کرد: تشکل های زیست محیطی استان مرکزی مطالبه گر از دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند که شرکت املاح معدنی ایران در تالاب میقان اراک برچه اساس پا برجا است.
وی یادآور شد: عباس رجایی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به مردم در روز هوای پاک سال گذشته در خصوص تعطیلی این واحد معدنی قول داده بودند، و ما سمن های زیست محیطی در دروز هوای پاک امسال از ایشان می خواهیم که اقداماتشان را در خصوص این مساله ارائه دهند.

*** برخی تخریب های زیست محیطی قابل جبران نیست
کارشناس محیط زیست دانشگاه اراک و نماینده شبکه مردم نهاد استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: اثرات زیست محیطی در کوتاه مدت خود را نشان نمی دهد و زمانی که در بلند مدت خود را نشان دهد مهار و ترمیم آن یا سخت است و یا امکان پذیر نیست.
مهدی ستوده نیا افزود: فعالان زیست محیطی استان به هیچ عنوان مقابل صنعت نیستند و تنها به دنبال حفظ و ارتقاء و بهبود وضعیت زیست محیطی به ویژه شرایط بغرنج تالاب میقان اراک هستند.
وی اظهار کرد: اصل اول در هر قدم حفظ محیط زیست و پس از آن توسعه از طریق محیط زیست است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
کارشناس محیط زیست دانشگاه اراک و نماینده شبکه مردم نهاد استان مرکزی افزود: روزانه 400 تن ماده معدنی در شرکت املاح معدنی ایران بهره برداری می شود و قرار است این میزان به 700 تن افزایش یابد.
ستوده نیا بیان کرد: شرکت املاح در حال گذراندن طرح ارزیابی است و اینکه در چه مرحله ای است، اطلاعی وجود ندارد و این موضوع باید پاسخ داده شود که شرکتی که فاقد طرح ارزیابی زیست محیطی است چرا و چگونه برای توسعه بهره برداری سرمایه گذاری می کند؟
وی گفت: در اصول محیط زیست باید برای توسعه این واحد معدنی، طرح ارزیابی جداگانه ای تهیه شود زیرا با گسترش فعالیت ها، طیف وسیع تری از آسیب ها در منطقه رخ می دهد که باید ملاحظات زیست محیطی آن توسط اهالی فن دیده شود.
کارشناس محیط زیست دانشگاه اراک و نماینده شبکه مردم نهاد استان مرکزی اضافه کرد: بهره برداری معدن، تردد کامیون ها، به هم خوردن خاک منطقه، سدیمی بودن بافت خاک که چسبندگی دانه های خاک را می گیرد، شرایط این تالاب را هر روز بدتر می کند و کوچکترین فعالیت های انسانی اثر تشدید کننده و مضاعفی را در منطقه دارد.
ستوده نیا اظهار کرد: هیچ کس تمامی مشکلات تالاب را ناشی از فعالیت شرکت املاح معدنی ایران نمی داند، اما برخی اقدامات و روش هادر این شرکت معدنی به آسیب ها دامن زده است، تالاب میقان در فصل خشک به عنوان یک منبع آلودگی محسوب می شود و فعالیت های معدنی می تواند این اثر را تشدید کند.
وی یادآور شد: درست است که شرکت املاح معدنی واحد بازچرخش آب دارد و آب را دوباره وارد سیکل می کند اما روزانه 280 تن خاک به صورت گل آلود دفع می شود که از این میزان 65 درصد آب است و با وجود معضل افت آب زیرزمینی، مقدار زیادی آب از دو چاه استحصال می شود و از دست می رود.
کارشناس محیط زیست دانشگاه اراک و نماینده شبکه مردم نهاد استان مرکزی افزود: برای باطله هایی که به صورت انباشت در این منطقه وجود دارد نیز فکری نشده و این مهم نیز شرایط طبیعی منطقه و ترکیب خاک را برهم زده است.
ستوده نیا بیان کرد: درست است این باطله ها رطوبت دارد و شاید در طول سال خیلی بحث ریزگرد نداشته باشند، اما تل فشرده ای است که در تیر تا شهریور ماه که باد شمال شرقی را داریم وضعیت این انباشته ها را بحرانی کرده و با انتقال ریزگرد به سمت روستاهای منطقه و شهر اراک سلامت مردم را تهدید می کند.
وی گفت: برداشت ماده معدنی در سطح وسیع موجب به هم خوردن چرخه هیدرولوژیکی تالاب می شود و تردد کامیون ها نیز بر آن دامن می زند.
کارشناس محیط زیست دانشگاه اراک و نماینده شبکه مردم نهاد استان مرکزی ادامه داد: حقابه تالاب میقان اراک از دیگر مسائل مهم است که اگر جدی گرفته نشود بلایی که بر سر دریاچه ارومیه آمد در چند سال آینده نصیب تالاب میقان می شود و به دلیل وجود ریزگردهای پایه سولفات، این منطقه می تواند در سیستم تنفسی افراد اسید سولفوریک تشکیل دهد که بسیار خطرناک است.
ستوده نیا اظهار کرد: در میقان اراک سه نوع اکوسیستم آب شیرین، لب شور یا شور و یا اکوسیستمی که سمت قره داغ ها هستند و مرتعی محسوب می شود، وجود دارد که با فاصله 10 دقیقه از شهر اراک است، تنوع گونه های جانوری بالا است و با کوچکترین بی دقتی این چرخه ها به هم می خورد.
وی گفت: بحث وجود فرودگاه نیز در این منطقه جدی است نه به خاطر خود تالاب بلکه اگر یک پرنده سارگپه با وزن دو تا سه کیلوگرم وارد موتور هواپیما شود، موتور از کار می افتد و باعث سقوط هواپیما می شود.
کارشناس محیط زیست دانشگاه اراک و نماینده شبکه مردم نهاد استان مرکزی افزود: پرنده هایی که در تالاب میقان پاییز و زمستان گذرانی دارند،فاصله بسیار نزدیک با فرودگاه دارند و خطر کاملا جدی است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، ضمن آنکه بی سلیقه ای مدیران در گذشته برای استقرار فرودگاه آرامش زیستگاهی را نیز بر هم می زند.
ستوده نیا عنوان کرد: برج دیده بانی پرنده نگری در سال های آینده خطرزا می شود و به دلیل وجود رطوبت سولفاتی که وجود دارد، اتصالات آن در حال زنگ زدن است و از سوی دیگر این برج در بادهای شدید قابل استفاده نیست واز سوی دیگر به ابزار سوء استفاده سودجویان طبیعت و عامل تهدید برای شکار پرندگان است.
وی اظهار کرد: وارد شدن فاضلاب تصفیه خانه های صنعتی، بحث کیفیت آبی که قرار است برای بخش کشاورزی برود، تصفیه نامطلوب آب و لزوم نظارت بر باز برگشت پساب به ویژه در زمان بارندگی از دیگر نگرانی ها است.

*** شرکت املاح معدنی ایران قصد تخریب تالاب را ندارد
معاون معدنی شرکت املاح معدنی ایران نیز گفت: این شرکت به هیچ وجه قصد تخریب تالاب را ندارد و تاکنون نیز برای اصلاح نواقص همکاری لازم را با محیط زیست داشته و برای تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی نیز برای پاسخگویی به سئوالات کارگروه آلودگی هوا همکاری داشته است.
سید طاهر احمدی نژاد با بیان اینکه در شرایط کنونی این شرکت جایگاه خود را در موضع گیری های چندگانه گم کرده ، افزود: معدن و تالاب در قانون اساسی به عنوان انفال هستند و متولی هر دو دولت است، اما جایگاه واقعی شرکت املاح مشخص نیست، در جایگاه دولت مقابل مردم و در جایگاه مردم مقابل دولت است.
وی یادآور شد: تا قبل از سال 68 ماده معدنی سولفات سدیم به عنوان یکی از مواد مهم شوینده با ارزش هر تن 250 دلار وارد کشور می شد و با موافقت وزارت معادن و فلزات در سراسر کشور اقدام به جستجوی معدنی شد که کویر میقان اراک به عنوان یک معدن مهم اکتشاف شد.
احمدی نژاد بیان کرد: در زمان اکتشاف این معدن، شرکتی در حال ساخت در سمنان بود که مواد اولیه آن کافی نبود و رئیس جمهور وقت دستور ایجاد شرکت املاح معدنی ایران را در کنار معدن اکتشافی داد.
وی اظهار کرد: در آن زمان با انجام مطالعات علمی و پیشرفته ترین تکنولوژی روز و با هماهنگی سازمان محیط زیست و اداره منابع طبیعی، زمین مورد نیاز در نزدیکی تالاب میقان به شرکت فروخته شد.
معاون معدنی شرکت معدنی املاح ایران اضافه کرد: در آن زمان محیط زیست دو بار وارد عمل شد، یک بار مجوز تاسیس شرکت را تایید کرد و مجوز معدن را پس از ایجاد کارخانه ارائه کرد.
احمدی نژاد گفت: مدیرکل وقت محیط زیست استان مرکزی به دلیل وسواسی که در این بحث داشتند، اجازه معدن را در قبال تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی عنوان کردند.
وی بیان کرد: طرح ارزیابی پس از چندین نشست کارشناسی تهیه شد و در نهایت بر اساس طرح ارزیابی اجازه برداشت و بهره برداری صادر شد و در تمام مدت فعالیت، این شرکت با محیط زیست همکاری داشته است.
معاون معدنی شرکت معدنی املاح ایران افزود: در کشور صنایع مختلفی وجود دارد و هیچ صنعتی نمی تواند ادعا کند که تولید آن با استانداردهای جهانی شبیه و یا برتر است، اما شرکت معدنی املاح در مورد این صنعت ادعا دارد که پودری که تهیه می کند از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار است.
احمدی نژاد اظهار کرد: همکاری مستمر با محیط زیست به عنوان یکی از برنامه های شرکت دنبال می شد تا اینکه از حدود سه سال پیش با حادتر شدن مساله آلودگی هوای اراک موضوع آسیب زنندگی شرکت املاح مطرح و موضوع به استانداری مرکزی کشیده شد.
وی یادآور شد: در زمان استانداری محمد حسین مقیمی در کارگروه آلودگی هوا مطرح شد که کار معدن و کارخانه ایجاد آلودگی می کند، خرابی هایی دارد و باید کار بر اساس کار کارشناسی باشد که مقرر شد یک هیات ذی صلاح با تایید کارگروه برای کار کارشناسی تعیین شود و تا لحظه جاری این شرکت با افراد تعیین شده نهایت همکاری را داشته است.
معاون معدنی شرکت معدنی املاح ایران گفت: پس از حدود شش ماه از فعالیت، گزارش ارائه شد و دانشگاه اراک نیز ناظر این امر کارشناسی است و هم اکنون منتظر هستیم تا پاسخ ها اعلام شود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک از نحوه تعیین اعضای هیات کارشناسی از شرکت املاح سئوال کرد، که احمدی نژاد در پاسخ گفت: صلاحیت این هیات را کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی با همکاری سازمان محیط زیست تایید کرده و شرکت با آن قرارداد بسته و تا روزی که وارد شرکت شدند، هیچ شناختی نسبت به آن ها نداشتیم.
وی بیان کرد: آلودگی هوا و حساسیت مردم درست است اما باید روی دیگر قضیه نیز دیده شود که اگر این شرکت بسته شود سالانه می بایست حدود 30 میلیون دلار مواد شوینده وارد کشور شود که کیفیت تولید داخلی را نیز ندارد.
ستوده نیا کارشناس محیط زیست دانشگاه اراک و نماینده شبکه مردم نهاد استان مرکزی نیز در ادامه گفت: شرکت معدنی املاح ایران یکی از مناسب ترین برخوردها را با منتقدان خود دارد و این را نباید نادیده گرفت اما باید دید تولید به چه قیمتی تمام می شود و آیا صلاح است محیط زیست را تخریب کنیم.

***شرکت معدنی املاح ایران بر اساس ضوابط و قانون فعالیت می کند
مدیر مجتمع شرکت املاح معدنی ایران نیز گفت: طرح مطالعاتی این شرکت به منظور پاسخگویی به سه سئوال استانداری مرکزی مبنی بر اینکه، فعالیت شرکت معدنی املاح ایران چه آلودگی زیست محیطی برای اراک دارد؟ آیا طرح توسعه شرکت معدنی املاح ایران ایجاد آلودگی می کند؟ و برداشت های مواد معدنی این شرکت آلایندگی و اثرات تخریبی بر تالاب میقان دارد یا خیر؟ تهیه شده است.
رضا عروجی افزود: این مطالعه در تیرماه پارسال انجام شده و گزارش آن اسفند ماه گذشته به سازمان محیط زیست ارائه شده و 22 سئوال دانشگاه اراک به عنوان ناظر طرح مطرح کرده که 10 روز بعد سئوال ها پاسخ داده شده و منتظر نتیجه نهایی هستیم.
وی در خصوص تالاب کویری میقان اراک توضی حداد: یک لایه رسوبی سولفات سدیم تشکیل شده که در تمام منطقه هم وجود دارد، مطالعات سازمان زمین شناسی کل کشور نشان داد که از 115 کیلومتر حوضچه آبگیر این منطقه، 112 کیلومتر آن دارای ماده معدنی است و حدود 30 میلیون تن ذخیره معدنی دارد.
عروجی بیان کرد: تا به امروز هیچ حجم بالایی از ذخیره معدنی شناخته شده سولفات سدیم نظیر تالاب کویری میقان اراک به این اندازه شناخته نشده و این مواد به صورت لایه لایه است و ضخامت های مختلف در این منطقه هست.
وی اظهار کرد: پس از اینکه در سال های 70 یا 71، گواهی کشف به نام شرکت صادر شد که مطالعات کارخانه انجام گیرد این منطقه به 37 قسمت تقسیم و به افراد مختلف واگذار شد، در آن زمان روش برداشت به صورت ابتدایی بود، یک متر از روی لایه بر می داشتند، آب روی آن می بستند و با استفاده از اختلاف دمای شب و روز کریستال می گرفتند و کریستال ها در کوره های دوار به صورت مستقیم در شعله قرار می گرفت تا خشک شود و به فروش برسد.
عروجی یادآور شد: شرکت املاح معدنی به همراه محیط زیست به این روند اعتراض نشان داد و در پی آن تعدد شرکت ها حذف شد و محدوده بهره برداری به شرکت واگذار شد.
وی گفت: در واگذاری دوم بنا به توافقی که با وزارت صنعت انجام شد، هشت کیلومتر مربع از حدود 115 کیلومتر مربع به شرکت واگذار شد که تمام فعالیت ها در این محدوده صورت گرفته است.
مدیر مجتمع شرکت املاح معدنی ایران افزود: جاده این منطقه قبل از اینکه به شرکت واگذار شود، به وسیله شرکت صنعتی معدنی ایران برای بهره برداری جزء ایجاد شده بود و در سال 80 به قیمت روز به شرکت فروخته شده است.
عروجی بیان کرد: با نظر محیط زیست، لوله گذاری در زیر جاده انجام شد و 10 لوله به قطر یک متر برای این کار در نظر گرفته شد و تلاش و همکاری لازم برای برقراری ارتباط اکولوژیک دو سوی تالاب که با این محور قطع شده بود، صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: تالاب کویری میقان اراک یک تالاب فصلی است که شدت تبخیر آن بالای دو و نیم متر است و اگر غباری است، در گذشته نیز وجود داشته و شرکت املاح معدنی بر این غبارها نیفزوده است .
مدیر مجتمع شرکت املاح معدنی ایران در خصوص انباشت خاک فرآوری شده در این منطقه توضیح داد: در سال 600 هزار تن از ماده معدنی برداشت می شود که بر اساس توافقی که با محیط زیست صورت گرفته، زمان برداشت محدود به 125 تا 130 هزارتن سولفات سدیم تولید می شود.
عروجی بیان کرد: سولفات سدیم یکی از مواد اولیه برای پودرهای شوینده است و پودرهای شوینده ای که استفاده می شود حداقل دارای 40 درصد سولفات سدیم است.
وی گفت: رطوبت متوسط ماده معدنی که وارد کارخانه می شود بالای 40 درصد است و یک تن ماده معدنی که وارد می شود همراه آن 400 کیلوگرم آب است.
مدیر مجتمع شرکت معدنی املاح ایران ادامه داد: این شرکت دو حلقه چاه آب 18 لیتر بر ثانیه و 12 لیتر بر ثانیه دارد که چاه 12 لیتر بر ثانیه به عنوان پشنیبان چاه دیگر است و عمده مصرف آب این شرکت برای برج های خنک کننده است.
عروجی گفت: تمام بخارهای اضافی تا جای ممکن و آب های بارندگی جمع آوری و مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: بحث ریزگردها ممکن است یکی از عوامل بیماری ها باشد اما عامل اصلی نیست و تاکنون ثابت نشده است که عامل اصلی در بروز سرطان ها است.
مدیر مجتمع شرکت املاح معدنی ایران در خصوص سهام این شرکت گفت: 93 درصد سهام این شرکت مربوط به سازمان تامین اجتماعی و هفت درصد عام است وتمام مدارک و مستندات قانونی این شرکت وجود دارد و هر کدام از شرکت کنندگان در این میزگرد که مایل باشند می توانند به شرکت مراجعه و مدارک را از نزدیک مطالعه کنند.
وی اظهار کرد: شکایت محیط زیست استان مرکزی از شرکت املاح معدنی در دستگاه قضایی مفتوح است که امید است نتیجه آن زودتر مشخص شود.
مدیر مجتمع شرکت معدنی املاح ایران با اشاره به صحبت نایب رئیس و عضو هیات مدیره شبکه تشکل های زیست محیطی استان مرکزی در خصوص تفکر قرن 19 و تولید سنتی گفت: این شرکت تفکر قرن 21 را دارد، موارد مختلف را با علوم روز دنبال می کند و با همه مراجع از جمله محیط زیست تعامل خواهد داشت.
وی توضیح داد: راضیه لک رئیس دپارتمان زمین شناسی کارگروه احیاء دریاچه ارومیه است که هرگونه برداشت موادمعدنی را ممنوع می دانست، اما پس از سفر به کالیفرنیا و بازدید از دریاچه های خشک شده مشابه ایران نظری متفاوت ارائه کرد.
عروجی افزود: در یک همایش علمی این فرد اعلام کرد که استفاده اقتصادی هیچ آسیبی به دریاچه هایی مانند ارومیه نمی رساند و برداشت نمک های تبخیری تولید ریزگرد نمی کند.
وی با بیان اینکه بر اساس گفته این زمین شناس، از ظرفیت سرمایه گذاری در دریاچه ها استفاده نمی شودآ فزود: دکتر لک پس از بازدید از دریاچه گرید سالت آمریکا که خواهر خوانده دریاچه ارومیه است و سطح آن هم مرتب پائین می آید اعلام کرده، آن ها به دنبال استفاده اقتصادی رفته اند و کاری کرده اند که سالانه یک و یک دهم میلیارد دلار استفاده های تبخیری، 106 میلیارد دلار صنعت گردشگری و 75 میلیون دلار فروش آبزیان دارند.

*** تالاب میقان اراک باید به پارک ملی تبدیل شود
مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی در پاسخ به مطالب مدیر مجتمع شرکت معدنی املاح ایران گفت: آمریکا بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای است و مسائل و مشکلات زیادی را برای جهان ایجاد کرده و نباید به عنوان الگوی ما مطرح شود.
محمود کلنگری افزود: آمریکا منبع و ماخذ مناسبی برای الگو برداری نیست و نماد زیست محیطی قرن 21 نیز آمریکا نیست بلکه کشورهای حوزه اسکاندونیاوی است.
وی بیان کرد: صحبت این نیست که چه مقدار برداشت داشته باشیم، آب همراه مواد می آید یا نه، بلکه مهم این است که یک منطقه بی نظیر مانند تالاب کویری میقان توان تبدیل شدن به پارک ملی را دارد و ما از آن غافل هستیم .
مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی ادامه داد: ما باید به دنبال شادی خالص ملی باشیم نه سود خالص ملی ، برخی موارد وارد کردن یک ماده معدنی بسیار مهمتر از برداشت آن است.
کلنگری اظهار کرد: تالاب میقان اراک منطقه ای کم نظیر است و نوع نگاه انسان به خلقت و آفرینشن را تغییر می دهد اما افرادی که برای تماشای این منطقه می روند اگر زیر چرخ های کامیون شرکت املاح نروند، شانس با آنها همراه است.
مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی اضافه کرد: شرکت املاح معدنی ایران 58 درصد سولفات سدیم کشور را تامین می کند، قرار نیست همه چیز را با ریال بسنجیم، این منطقه در حال نابود شدن است.
کلنگری بیان کرد: در بحث تالاب میقان اراک هر چه کاوش ها بیشتر می شود، شگفتی های این منطقه نیز بیشتر می شود،
گونه های گیاهی این منطقه در دنیا خارق العاده است اما متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته است.
وی افزود: یک جاده به عرض هشت متر در وسط این تالاب ایجاد شده که کامیون ها بدون هیچ مشکلی در آن دور می زنند و انباشت مواد فاقد ارزش معدنی که ایجاد شده در افزایش ریزگردها نقش موثری دارد.
کلنگری اظهار کرد: برای تالاب میقان اراک باید مردم تصمیم بگیرند و این یکی از دغدغه های مهم مردم این شهر است.
مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی ادامه داد: آنقدر این قضیه را از مراجع مختلف دنبال می کنیم تا به نتیجه برسد و مردم تک تک دیر یا زود بیایند و مناقشه به جایی برسد که مردم مطالبه می کنند.
کلنگری گفت: تالاب میقان اراک باید به بهترین پارک گردشگری تبدیل شود و نسل های فعلی و آینده از وجود و جاذبه های آن لذت ببرند.
وی اظهار کرد: این منطقه به دلیل زیستگاه فلامینگو و درناها و سایر جاذبه های بی نظیر آن نقش بسیار موثری در توسعه گردشگری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد نه اینکه به بدترین شکل ممکن زیستگاه پرندگان را نابود کنیم؟
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در ادامه این بحث گفت: در خصوص مسائل حقوقی اشکالاتی در رابطه با تمدید پروانه بهره برداری معدن وجود دارد که به دستگاه قضایی برده شده و هر تصمیمی که این دستگاه بگیرد اجرایی می شود.
ابراهیمی کارنامی افزود: آن چیزی که از نظر محیط زیست به عنوان مشکل حقوقی بوده، تمدید پروانه و اصل 50 قانون است که برای اثبات این مهم هفت کارشناس از تهران به منطقه اعزام شدند و نظر این افراد به صورت کتبی اعلام شده که تخریب غیرقابل جبران است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: مسئله بعدی ضوابط زیست محیطی است که فعالیت های معدنی منبعث از ماده 35 قانون معادن مصوب سال 77 که در هیچ کجا نیز نقض نشده، فاصله 500 متری از زیستگاه های حساس از جمله تالاب است که رعایت نشده است.
ابراهیمی کارنامی بیان کرد: بر اساس بند ج ماده 193 قانون برنامه پنجم توسعه، هرگونه بهره برداری معدنی و صنعتی جدید از تالاب های داخلی ممنوع است و از نظر محیط زیست بهره برداری ها، جدید است.
وی یادآور شد: دولت در سال 86 یک مصوبه ای داشت که اگر بخواهد تمدید شود باید ارزیابی زیست محیطی تهیه کند که این ارزیابی نیز تهیه نشده و تمدید صورت گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خطاب به معاون معدنی شرکت معدنی املاح ایران گفت: اینکه در آن زمان نیاز به ارزیابی نبوده و این قضیه تحمیل شده، به هیچ عنوان پسندیده نیست و ما حق نداریم فراتر از قانون از سرمایه گذاران چیزی بخواهیم و همه باید در چارچوب قانون حرکت کنند.
ابراهیمی کارنامی بیان کرد: گزارشی که این شرکت تهیه کرده به طور قطع یک گزارش ارزیابی نبوده ، چرا که ارزیابی تعریف و یک الگوی مشخص دارد که باید بر اساس مکان یابی صورت گیرد، بنابراین زمانی که مکان کارخانه مشخص بوده، ارزیابی بی معنی بوده و تنها یک گزارش توجیهی ارائه شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: بنابراین گزارش ارزیابی که به تصویب رسیده یک کار اشتباه بود و هر فردی در این راستا خسارتی وارد کرده باید پاسخگو باشد.
ابراهیمی کارنامی گفت: شرکت املاح معدنی ایران در 10 سال اول مجوز برداشت 180 هزار تن را در سال داشته و در سال 90 مجوز 600 هزار تن در سال را داشته اما بر اساس مستندات کتبی این شرکت دو برابر مجوز برداشت می کند.
وی ادامه داد: تالاب میقان اراک یک کفه است و زمانیکه آب یک چاله را جمع آوری کنیم بقیه را در کوتاهترین زمان خشک می کنیم.
کلنگری مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی در ادامه بحث گفت: خاکی که به این منطقه وارد شده باعث ورود بسیاری از گونه های غیر بومی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: جاده ایجاد شده در این تالاب ارتباط اکولوژیکی را قطع کرده و اگر در زمان صدور مجوز این کارخانه از کارشناسان محیط زیست هم حضور داشتند و موافق شده، کار اشتباهی صورت گرفته است.
ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: تالاب میقان اراک تنها آب نما تالابی است که به آن چشم امید است، این منطقه زیستگاه پرندگان است اما با سهل انگاری امنیت این زیستگاه برای پرندگان از بین رفته است.
وی یادآور شد: در 10 سال پیش بیش از 400 هزار قطعه پرنده به این زیستگاه می آمد که این میزان به کمتر از پنج درصد کاهش یافته و روز به روز در حال از دست دادن آنها هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: شرکت معدنی املاح ایران مجوز دو چاه به ظرفیت 30 لیتر در ثانیه دارد که این میزان در سال معادل برداشت یک میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی است.
ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: تالاب میقان اراک در سال 10 میلیون مترمکعب آب دارد که البته به اندازه 30 برابر تالاب میقان در زیرزمین این استان در حال خشک شدن است و یک فاجعه بزرگ و عجیب در مساله آب وجود دارد.
وی تاکید کرد: برداشت از منابع آب زیرزمینی در این استان به هیچ وجه به صلاح نیست و در حوزه میقان که فاجعه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: از نظر کارشناسی تداوم بهره برداری از این معدن به ضرر است اما از لحاظ حقوقی تصمیم با مراجع قضایی است و محیط زیست در جایگاه صدور حکم نیست.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی در پایان این میزگرد گفت: این میزگرد به منظور بررسی وضعیت زیست بومی تالاب میقان برگزار شد و هیچ فردی در جایگاه متهم و قاضی نبود.
علی حیدر شاه حسینی افزود: در اینجا کسی قضاوت نمی کند و جایگاه خبر با دادستانی متفاوت است و مقصود از این میزگرد تخصصی این بود که دیدگاه های مختلف در فضایی عادلانه مطرح شود و قضاوت درستی یا نادرستی آن با مخاطب است

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید