تشخیص فلزات سنگین از طریق نانو جاذب‌ها

شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
تشخیص فلزات سنگین از طریق نانو جاذب‌ها
محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر با طراحی نانو کامپوزیت‌هایی در مقیاس آزمایشگاهی، قابلیت تشخیص سریع فلزات سنگین مانند نیکل را امکان‌پذیر کردند
علی میرابی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر در این خصوص گفت: این نانو کامپوزیت‌ها که به روشی ساده و کم هزینه تهیه می‌شوند، در صورت تکمیل مطالعات و تولید انبوه می‌توانند در صنایع شیلات برای اندازه‌گیری فلز سنگین نیکل موجود در آب دریا و بافت ماهی به کار روند.

وی هدف از این پژوهش را طراحی یک جاذب مغناطیسی عامل‌دار شده با استفاده از نانو ذرات جهت تشخیص سریع فلز نیکل در پساب‌های صنعتی و حذف آن عنوان کرد و یادآور شد: به این منظور عملکرد نانو کامپوزیت طراحی شده در اندازه‌گیری فلز نیکل در محیط‌های مختلفی همچون آب دریا، بافت ماهی‌ها و پساب‌های خروجی کارخانه‌های صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفته است

عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر با بیان اهمیت بهره‌گیری از نانو جاذب تولیدی اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود در اندازه‌گیری میزان نیکل موجود در محیط‌های مختلف، غلظت پایین نیکل در آنها است، از این رو دستگاه‌های شناسایی رایج، قادر به اندازه‌گیری غلظت نیکل نیست .

میرایی گفت: با بهره‌گیری از این نانو جاذب‌های اکسید آهن، امکان پیش تغلیظ کردن فلز نیکل در محیط مهیا می‌شود و دستگاه قادر به اندازه‌گیری آن است این ویژگی به مساحت سطح بالای نانو ذرات تولیدی و توانایی فوق‌العاده‌ای برای جذب نیکل مربوط است.

وی در خصوص نحوه ساخت و ارزیابی نمونه‌های نانو جاذب ساخته شده خاطرنشان کرد: پس از تهیه نانو جاذب اکسیدآهن که با استفاده از میکروسکوپ الکترونی رویشی(SEM) و میکروسکوپ الکترونی (TEM)،ریخت شناسی و اندازه آنها بررسی شده است.

عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر گفت: اندازه نانو ذرات کمتر از 20 نانومتر محاسبه شده، بنابراین مقادیر بهینه برای میزان غلظت حلال، مقدار جاذب متناسب با میزان غلظت اسیدی در محیط تعیین شده است.

میرایی افزود: همچنین مقدار نیکل در نمونه‌های غذایی جو، نشاسته، لوبیا سفید، باقلا سبز، آرد ذرت و آرد برنج برحسب میکروگرم بر گرم و در نمونه آب‌های دریا، رودخانه و آب شهر برحسب نانوگرم بر میلی‌لیتر محاسبه شده است.

وی با تقدیر از علی شکوهی‌راد استادیار گروه مهندسی شیمی و سمانه نورانی فارغ‌التحصیل واحد قائم‌شهر گفت: نتایج این کار در مجله Trac trends in analytical chemistry(جلد 74 سال 2015،صفحات 146تا 151 ) به چاپ رسیده است

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید