سفیدرود نباید بوی زیتون ‌دهد

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۱ بازدید
سفیدرود نباید بوی زیتون ‌دهد
پساب‌های روغن کشی زیتون به رودخانه سفید رود می‌ریزند
سفیدرود‌ دومین رود بلند ایران ‌از ترکیب دو رود شاهرود و قزل اوزن که در شهر منجیل به هم می پیوندند، شکل می‌گیرد و تا ریختن به دریای خزر عرض استان گیلان را می‌پیماید.

منجیل تا ساحل دریا همه جا سفیدرود به سمت شمال‌شرقی جاری و جریانش سریع و مقدار آب آن زیاد است. از منجیل تا گندلان بستر آن بین دو کوه و بسیار باریک بوده و از این نقطه به بعد دلتای وسیعی با شعبات زیاد تشکیل داده و شعبه اصلی آن در حسنکیاده به دریای خزر می‌ریزد.

در رودخانه سفیدرود تا سد سفیدرود و سر شاخه‌های قزل‌اوزن و شاهرود 45 گونه و زیرگونه ماهی متعلق به 36 جنس و 17 خانواده شناسایی شده که در بین ماهی‌های مهاجر عمده‌ترین آنها عبارتند از اوزون برون، تاس ماهی، ماهی سفید، کپور معمولی، سس ماهی، لای ماهی، اسبله، سفید کولی، شاه کولی، سیاه کولی و البته ماهی‌های خانواده کپور بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.

سفیدرود زایشگاه ماهیان خاویاری و استخوانی است

رودخانه سفیدرود از لحاظ مهاجرت و زاد و ولد آبزیان به خصوص گونه‌های ماهیان خاویاری و گونه‌های ماهیان استخوانی از رودخانه‌های منحصر به فرد در حوضه جنوبی دریای خزر است و به هیچ وجه نباید محیط زیست این رودخانه با مشکلی مواجه شود.

با توجه به فصل روغن کشی زیتون و پایش و نظارت منظم و مستمر بر واحدهای مختلف، پساب‌های واحدهای روغن کشی زیتون در شهرستان رودبار‌ به این رودخانه ارزشمند ریخته‌اند که موجب شده ‌این رودخانه که باید بوی ماهی بدهد، بوی پساب‌های واحدهای روغن کشی ‌دهد.

واحدهای روغن کشی زیتون پسابه‌ای خود را به سفیدرود می‌ریزند

علی امیری رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار در این خصوص گفت: اداره حفاظت محیط زیست رودبار با جدیت بیشتر نسبت به پایش و نظارت بر پساب خروجی واحدهای این فرآوری به ویژه واحدهای روغن کشی اقدام می‌کند‌ که در این راستا به علت عدم کنترل و عدم مدیریت پساب، 2 واحد روغن کشی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی اضافه کرد: واحدهای صنعتی غذایی با محوریت فرآوری، بسته بندی و روغن کشی زیتون یکی از مشاغل عمده و اصلی در شهرستان رودبار است.

امیری تصریح کرد: رودخانه سفیدرود بزرگترین و پرآب‌ترین رودخانه شمال کشور است که از منابع استراتژیک تامین‌کننده آب شرب و کشاورزی استان گیلان است

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید