سهم 90 درصدی استان مرکزی از صادرات ماهیان زینتی کشور

یک‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید
سهم 90 درصدی استان مرکزی از صادرات ماهیان زینتی کشور
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از ظرفیت 16 هزار تنی تولید انواع آبزیان پرورشی در این استان خبر داد.
حسن اکبری اظهار کرد: استان مرکزی با برخورداری از 1.8 درصد مساحت کل کشور و منابع آبی محدود، ظرفیت تولید 16 هزار تن انواع آبزیان پرورشی را داراست.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های موثری در حوزه آبزی‌پروری علیرغم وجود محدودیت‌های فراوان از نظر پرسنلی، پشتیبانی و آئین‌نامه‌های دست و پا گیر صورت گرفته است، افزود: هم‌اکنون این استان 90 درصد از صادرات رسمی ماهیان زینتی کشور، هفت درصد از تولید بچه ماهی قزل‌آلای کشور و هفت درصد از تولید گوشت ماهیان خاویاری پرورشی و 6.5 درصد از تولید ماهی زینتی کشور را به خود اختصاص داده است.

اکبری ضمن قدردانی از نهادهای پشتیبان و همکار در توسعه آبزی‌پروری استان، به لزوم همکاری بیشتر برخی از سازمان‌ها مثل دامپزشکی و محیط زیست اشاره کرد و در این خصوص گفت: نقش هرکدام از این سازمان‌ها در اقتصادی‌تر کردن فعالیت‌های کشاورزی و توسعه آبزی‌پروری استان مثل نقش حلقه‌های به هم متصل یک زنجیر، مهم است. این حلقه‌ها می‌توانند با قرار گرفتن در کنار همدیگر به رسیدن به این مهم کمک کنند.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به عدم صدور مجوز برای پرورش گونه‌های جدید آبزیان مثل تیلاپیا از طرف محیط زیست، محدودیت‌های اعمال شده در صدور مجوزهای تکثیر و پرورش ماهیان زینتی و موضوع استقرار واحدهای پرورش ماهی سردآبی و گرمابی در کنار برخی دامداری‌ها و مرغداری‌ها و حریم روستاها از طرف دامپزشکی اشاره کرد و گفت: پرورش آبزیان در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، دریاچه‌های پشت سدهای غیرقابل شرب، استخرهای ذخیره موجود در گلخانه‌ها، انجام فعالیت تکثیر و پرورش ماهی زینتی در کاربری‌های مسکونی و ورود گونه‌های جدید و مقاوم با توجه به محدودیت منابع آبی در برخی شهرستا‌ن‌ها می‌تواند ظرفیت مناسبی را برای جلوگیری از تک‌محصولی شدن فعالیت کشاورزی در زمین‌های کشاورزی و توسعه آبزی‌پروری فراهم کند.

اکبری مشکلات موجود در حوزه این فعالیت‌ها را ناشی از تدوین آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی دانست که بدون بررسی سوابق موضوع در برخی کشورها و بدون اخذ نظر کارشناسی از سازمان شیلات ایران صرفاً‌ توسط یک دستگاه تدوین شده و همین موضوع باعث شده که جهت اصلاح آن مقاومت‌های زیادی از طرف دستگاه صادرکننده صورت گیرد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به پرورش ماهی تیلاپیا در 120 کشور دنیا، انجام 33 درصد از فعالیت‌های کشاورزی کشور چین در حریم‌های شهری و روستایی و مسکونی و ایجاد تنوع تولید در استفاده از یک منبع آبی مثل برخی کشورهای اروپایی که از یک منبع آبی 17 محصول کشاورزی و دامپروی تولید می‌کند، اشاره کرد.

وی افزود: تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی و توسعه آبزی‌پروری تسهیل مسیر ورود بخش خصوصی به این حوزه، اصلاح و روانسازی دستورالعمل‌های تدوینی و اجازه انجام چندین فعالیت در زمین کشاورزی به شرط رعایت ضوابط زیست محیطی بوده است، چرا که اگر مسیر ورود به این بخش ناهموار و مشکل باشد، نه تنها استقبالی توسط بخش خصوصی از فعالیت‌های کشاورزی و آبزی‌پروری صورت نمی‌گیرد، بلکه فعالان فعلی نیز به نوعی برای ادامه راه با مشکل مواجه شده و نهایتاً فعالیت آنها متوقف شده است، واحدهای تولیدی تعطیل می‌شود و افزایش واردات که یکی از اهداف دشمنان در فضای پسابرجام است، اتفاق خواهد افتاد

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید