آغاز بررسی سند جامع توسعه دریایی

چهار‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۲ بازدید
آغاز بررسی سند جامع توسعه دریایی
جلسه 74 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز سه­‌شنبه 1394/11/6 به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد

دکتر منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در تشریح دستور این جلسه گفت: "سند جامع توسعه دریایی"، سندی جامع و مفصل است که بخش زیادی از آن به آبزیان، شیلات و اقتصاد دانش بنیان ارتباط دارد و امیدواریم این بخش‌ها هر چه سریع‌تر با توجه به مفاد سند فعالیت‌های خود را بازتعریف کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در "سند جامع توسعه دریایی"، حفاظت از محیط زیست نقش جدی دارد که با توجه به نگرانی‌های موجود، در این حوزه باید برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

دکتر کبگانیان گفت: با توجه به نقش دریاهای پیرامونی در امنیت کشور، موضوع امنیت "دریاپایه" نیز مورد تاکید قرار گرفت و همچنین اهمیت صنایع دریایی اعم از کشتی‌سازی و سواحل و بنادر که شامل اسکله‌ها و سازه‌های دریایی هم می‌شود، مورد توجه قرار گرفت

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: بیش از دو سال است که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستگاه‌های مسئول در این زمینه اعم از سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهر سازی، ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در باره ابعاد مختلف سند همکاری داشته تا جایی که امروز به سوی جمع بندی نهایی این سند پیش رفتیم.

دکتر کبگانیان ادامه داد: خوشبختانه در این جلسه موفق شدیم 3 ماده از 9 ماده سند جامع توسعه دریایی کشور را بررسی و برخی از این مواد را نیز به تصویب برسانیم.

وی گفت: ماده 2 این سند تحت عنوان ارزش‌های بنیادین با 7 بند و ماده 3 سند جامع توسعه دریایی با عنوان چشم انداز به تصویب رسید.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی در پایان افزود: این مایه خرسندی است که کار جمع بندی "سند جامع توسعه دریایی" که یکی از وسیع ترین اسناد فناوری‌های ملی ذیل نقشه جامع است، آغاز شد، چون این سند برای حوزه فعالیت‌های دریایی حائز اهمیت است.

منبع : شورای عالی انقلاب فرهنگی

دیدگاه خود را بیان کنید