جریان دوباره زندگی در سراب نیلوفر

سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
جریان دوباره زندگی در سراب نیلوفر
سراب نیلوفر به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری استان کرمانشاه که با خشیدگی کامل مواجه شده بود امروز بار دیگر زنده شده و آماده پذیرایی از گردشگران است
سراب نیلوفر دریاچه کوچکی در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این استان طی سالیان گذشته همواره پذیرای مهمانانی از سراسر کشور به‌ویژه در ایام نوروز بوده است.

مأمن نیلوفرانه‌های آبی البته طی چهار سال گذشته و به دلیل تداوم خشک‌سالی‌ها و نیز استفاده بی‌رویه آب در بخش کشاورزی روزگار سختی را تجربه کرد به‌نحوی‌که امسال در فصل بهار با خشکیدگی کامل مواجه شد و همگان شاهد مرگ کامل این دریاچه بودند.

با کاهش بارندگی‌ها در کشور و ازجمله استان کرمانشاه طی سالیان اخیر، روند خشک شدن سراب نیلوفر از سال ۹۰ آغاز شد و از این زمان سراب نیلوفر در فصل تابستان با خشکیدگی مواجه می‌شد، اما امسال مأمن آبی نیلوفرانه‌ها که امروز دیگر نیلوفری را به خود نمی‌بیند درهمان فصل بهار خشک شد و مرگ دردناک ماهی‌ها و آبزیان دریاچه رقم خورد.

مسئولان محیط‌زیست استان کرمانشاه علاوه بر خشک‌سالی‌ها، برداشت‌های غیرمجاز آب و کشت محصولاتی همچون ذرت که به آب زیادی نیاز دارد را از دلایل اصلی مرگ سراب نیلوفر عنوان می‌کردند.

اما چند وقتی است که صدای جاری آب در سراب نیلوفر به گوش رسیده و طراوت و زندگی را بار دیگر به آن هدیه داده است.

حال‌وروز این دریاچه زیبا پیش از فصل بارندگی‌ها به‌گونه‌ای بود که فکر بازگشت آب به آن را نیز دشوار کرده و کمتر کسی تصور می‌کرد زندگی در کمتر از چند ماه به سراب نیلوفر بازگردد.

اینک سراب نیلوفر سیراب از بارش‌های زمستانی بار دیگر آماده پذیرایی از مهمانان همیشگی خود از نقاط مختلف کشور در ایام نوروز است.

بارش های اخیر بسیاری از تالاب ها و سراب های کرمانشاه را زنده کرده است

معاون محیط‌زیست استان کرمانشاه اظهار داشت: روند خشک شدن سراب نیلوفر به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه از سال ۹۰ آغازشده بود.

کاظم علیزاده بابیان اینکه طی سال‌های قبل سراب در فصل تابستان با خشکیدگی کامل مواجه می‌شد، افزود: امسال به دلیل شدت شرایط خشک‌سالی، خشک شدن سراب زودتر از سال‌های گذشته اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در این مدت بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری دریاچه از بین رفتند و امروز دیگر نیلوفرانه‌های آبی سراب کاملاً ازدست‌رفته‌اند.

علیزاده در ادامه با اشاره به بارش‌های مناسب صورت گرفته در فصل پاییز و زمستان، اظهار داشت: خوشبختانه امروز آب به سراب بازگشته و بار دیگر زندگی در آن جریان گرفته است.

وی گفت: بارش‌های مناسب باران موجب احیای بسیاری از تالاب‌ها و سراب‌های استان شده و موجب شادی دوستداران طبیعت شده است.

وضعیت کنونی سراب نیلوفر بسیار خوشحال کننده است

یکی از شهروندان کرمانشاهی در این رابطه گفت: سراب نیلوفر از جاذبه‌های مهم گردشگری استان کرمانشاه است که در روزهای تعطیل میزبان خانواده‌ها بوده و استقبال خوبی در این ایام از آن می‌شود.

وی گفت: به لطف خداوند از حدود دو ماه گذشته آب دریاچه اضافه‌شده و روزبه‌روز شاهد بیشتر شدن آب آن هستیم.

یکی دیگر از شهروندان نیز ضمن ابراز خوشحالی از بازگشت زندگی به سراب نیلوفر، اظهار داشت: چند ماه پیش دریاچه وضعیت اسفناکی داشت اما امروز دیدن دریاچه در این وضعیت بسیار خوشحال‌کننده است و ما باید شاکر الطاف خداوند باشیم.

وی افزود: اینک با بازگشت زندگی به سراب نیلوفر قطعاً گردشگران بار دیگر به سمت این مکان تفریحی زیبا آمده و ایام نوروز بار دیگر سراب نیلوفر مملو از جمعیت گردشگران خواهد شد.

حال با بازگشت آب به سراب نیلوفر این پهنه زیبای آبی بار دیگر تفرجگاهی خواهد شد برای کسانی که از خشکیدن آن نگران بودند.

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید