محصولات شیلاتی ایران بر سفره روسها

دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید
محصولات شیلاتی ایران بر سفره روسها
جز محصولات کشاورزی و دامی یکی دیگر از محصولاتی که از کشورمان به روسیه صادر می شود؛ محصولات شیلاتی است و به گفته رئیس سازمان شیلات ایران در ۱۰ ماه امسال بیش از یک هزار تن محصولات شیلاتی به کشور روسیه صادر شده است.
ایران و روسیه در فضای پساتحریم ارتباط و تعامل گسترده ای را با یکدیگر آغاز کرده اند؛ ارتباطی که پس از خدشه دار شدن رابطه میان ترکیه و روسیه با شدت بیشتری پیش گرفته شد و روسیه آن بخش از محصولات کشاورزی که از ترکیه وارد می کرد را از ایران دریافت می کند. جز محصولات کشاورزی و دامی یکی دیگر از محصولاتی که از کشورمان به روسیه صادر می شود؛ محصولات شیلاتی است
رئیس سازمان شیلات ایران در نشست مطبوعاتی به مناسبت سی وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نوشته است: "در 10 ماه امسال بیش از یک هزار تن محصولات شیلاتی شامل میگو، ماهی و کنسرو به ارزش پنج میلیون دلار به کشور روسیه صادر شده است. در ماه های اخیر بیش از 14 تا 15 هیات از صادرکنندگان ایرانی به روسیه سفر کرده اند و تاکنون 10هیات روسی برای بازدید از مراکز پرورش و فرآوری محصولات شیلاتی به ایران آمده اند. بازار روسیه در آینده می تواند بزرگترین بازار صادرات محصولات شیلاتی ایران باشد. در حال حاضر به غیر از روسیه کشورهای اروپایی و بازارهای جدید در آسیای جنوب شرقی متقاضی محصولات شیلاتی ایران هستند."

این گزارش می افزاید: فارس در رابطه با افزایش صادرات ایران به روسیه چندی پیش به نقل از خبرگزاری ایتارتاس از زبان رجب صفروف، مدیر کل شورای تجارت ایران و روسیه نوشته بود: "صادرات ایران به روسیه سال گذشته 260 میلیون دلار بود در حالی که حجم صادرات روسیه رقمی بین 600 تا 700 میلیون دلار بود.وی رقم کل مبادلات بازرگانی بین دو کشور را 963 میلیون دلار برآورد کرد و افزود: ایران قصد دارد نه تنها به دلیل روابط خوب با مسکو بلکه به دلیل مساله تحریم‌ها همکاری‌های تجاری را افزایش دهند. ایران و روسیه شهریور ماه سال‌جاری یک سند همکاری مشترک امضا کرده بودند تا سطح روابط اقتصادی دو کشور را از 5/1 میلیارد دلار فعلی به میزان قابل توجهی افزایش دهند."

یادآور می شود: در سال 89 در حدود 415 میلیون دلار کالا از روسیه به ایران صادر و در مقابل از ایران به روسیه در این سال درحدود 329 میلیون دلار کالا صادر شده‌ است. در سال 90 در طول 12 ماه صادرات روسیه به ایران افزایش داشت و از 415 میلیون دلار در سال 89 به 758 میلیون دلار در سال 91 رسیده‌است. در سال 91 میزان واردات از روسیه همچنان با روند رو به رشد مواجه بوده‌است. در این سال روسیه 1570 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد و صادرات از ایران به روسیه نیز در این سال افزایش یافت و به 494 میلیون دلار رسید. سرانجام از سال 92 روند رو به رشد مبادلات تجاری بین دو کشور متوقف شد. در سال 92 صادرات ایران به روسیه با کاهش 185 میلیون دلاری به 309 میلیون دلار رسید. واردات از روسیه نیز در وضعیت مشابه قرار داشت و با کاهش 893 میلیون دلاری به 677 میلیون دلار رسید. در سال 93 نیز روند کاهشی مبادلات تجاری بین این دو کشور ادامه یافت. صادرات ایران به روسیه به 291 میلیون دلار و واردات از این کشور به 632 میلیون دلار رسید.

بالاترین رقم صادراتی در سال گذشته از ایران به روسیه متعلق به خیار و خیارترشی با 30 میلیون دلار است. همچنین مکمل‌های دارویی 29 میلیون دلار، سیمان سفید 26 میلیون دلار، سبزیجات 15 میلیون دلار، انگور 13 میلیون دلار، کیوی 12.5 میلیون دلار، انواع کلم 12.2 میلیون دلار، پسته حدود 19 میلیون دلار از جمله کالاهای مهم صادراتی ایران به روسیه است

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید