رهاسازی ماهی قرمز در دریاچه زریبار ممنوع شد

سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
رهاسازی ماهی قرمز در دریاچه زریبار ممنوع شد
رئیس حفاظت محیط زیست مریوان با اشاره به خطرات زیست محیطی و آبی ماهی های تزینی برای اکوسیستم دریاچه زریبار گفت: در آستانه روز طبیعت از ورود ماهی های تزئینی و ماهی قرمز به دریاچه جلوگیری می شود
محمد زری افزود: تبعات ورود ماهی های تزئینی و این مهمانان ناخوانده و غیر بومی به محیط های طبیعی، رودخانه ها و دریاچه زریبار بسیار مضر و نامطلوب است.
به گفته وی رهاسازی ماهی قزمز در رودخانه ها و دریاچه زریبار موجب تخریب اکولوژیک منابع آبی این دریاچه می شود.
وی با بیان اینکه ماهی قرمز می تواند با حیات انگلی خود حیات سایر موجودات را متاثر کرده و در مدت زمان کوتاهی زاد و ولد قابل توجهی را انجام دهد بیان کرد: ماهی قرمز به دلیل خصلت تهاجمی خود در زمان اندکی به عنوان ماهی غالب یک اکوسیستم در می آید و زیست سایر گونه های جانوری و آبزیان را متاثر می سازد.
زری خواستار رهاسازی ماهی قرمز توسط شهروندان مریوانی در حوضچه های تعبیه شده توسط شهرداری شد و تاکید کرد: انجام این عمل مصون سازی اکوسیستم از تهدید زیستی این ماهی است.
وی ادامه داد: با همکاری شهرداری مریوان و انجمن سبز نوژین کردستان در سیزدهمین روز فروردین در ورودی دریاچه زریبار و همچنین خروجی مریوان - سنندج و مریوان - سقز افرادی از ورود هر گونه ماهی تزئینی و قرمز به خارج از شهر و دریاچه به شدت جلو گیری می شود

وی با یادآوری تغییر اکوسیستم دریاچه زریبار توسط این ماهی طی سال های اخیر ادامه داد: رهاسازی ماهی قرمز موجب شده است بسیاری از زیستگاه های آبزیان از جمله دریاچه زریبار دچار تغییرات قابل توجهی در وضعیت اقلیمی خود شوند.
زری خاطرنشان کرد: در سال های اخیر وضعیت نگهداری و رهاسازی ماهی قرمز نسبت به گذشته در شهر مریوان بهتر شده است اما باز هم ضرورت فرهنگسازی در این زمینه احساس می شود.
مریوان در 130 کیلومتری غرب سنندج اقع شده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید