پرورش 500 تن ماهی در قفس در گیلان

دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۴ بازدید
پرورش 500 تن ماهی در قفس در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان از پرورش 500 تن آبزی به روش پرورش ماهی در قفس در دریا در این استان خبر داد

اسحاق شعبانی عصر امروز در جریان بازدید از طرح‌های شیلاتی گیلان اظهار کرد: گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی دارای شرایط ویژه‌ای برای فعالیت‌های شیلاتی است.

وی گیلان را جزو چهار استانی برتر شیلاتی به لحاظ آبزی‌پروری در کشور عنوان کرد و افزود: سالانه 67 هزار تن آبزی در گیلان تولید می‌شود

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه 15 هزار تن از آبزیان مذکور از دریا صید می‌شوند، تصریح کرد: یکی از وظایف مهم شیلات آبزی‌پروری و توسعه آن است.

شعبانی توسعه آبزی‌پروری را نیازمند آب و زمین خواند و بیان کرد: در مورد آب در نقاط کشور با مشکلاتی مواجه هستیم ضمن اینکه گیلان از نظر آب شیرین مشکلاتی دارد.

وی به کوچک بودن اراضی برای توسعه آبزی‌پروری در گیلان اشاره کرد و گفت: شیلات برای اینکه بتواند محدودیت‌های مذکور را برطرف کند از آب شیرین به طرف آب شور حرکت کرده است.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه دریا نعمت خدادادی است و باید از آن استفاده بهینه شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته در سفر رئیس جمهور به گیلان پرورش 10 هزار تن ماهی در قفس به تصویب رسیده است.

شعبانی اجرای مصوبه مذکور را در مدت دو سال اعلام کرد و یادآور شد: سال گذشته مقدمات کار فراهم نبود و مطالعات زیست‌محیطی انجام نشده بود.

وی با بیان اینکه کارگروه پرورش ماهی در قفس به ریاست محمدعلی نجفی استاندار در گیلان تشکیل شده است، اظهار کرد: صدور مجوز برای تولید 10 هزار تن ماهی در قفس توسط کارگروه مذکور صادر شده است.

مدیرکل شیلات گیلان از فراخوان افراد واجد شرایط برای تولید آبزیان در استان خبر داد و افزود: 60 نفر سرمایه‌گذار برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در استان اعلام آمادگی کردند و با بررسی‌های انجام شده، تعداد 30 نفر با ظرفیت 30 هزار تن پرورش ماهی در قفس مشخص شدند.

شعبانی درخواست متقاضیان مذکور را 50 هزار تن خواند و بیان کرد: طبق مصوبه کارگروه مذکور بیش از 12 هزار تن مجوز نمی‌توانیم صادر کنیم.

وی با بیان اینکه سالانه 50 تا 200 هزار تن ظرفیت تولید آبزی در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: قفس پرورش ماهی در داخل کشور تولید نمی‌شود و سرمایه‌گذاران باید قفس مورد نیاز را از خارج از کشور تهیه کنند.

مدیرکل شیلات گیلان به اختصاص یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای آبزی‌پروری در کشور اشاره کرد و گفت: شرایط دریافت تسهیلات از صندوق مذکور بسیار سخت است.

شعبانی با اشاره به اینکه برای آماده‌سازی زیرساخت‌های پرورش ماهی در قفس 10 میلیارد تومان مصوب شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون اعتبارات مذکور به گیلان اختصاص داده نشده است.

وی از پرورش 500 تن آبزی به روش پرورش ماهی در قفس در دریا در بندر کیاشهر خبر داد و یادآور شد: فاصله قفس‌های ماهی تا ساحل شش کیلومتر است.

مدیرکل شیلات گیلان بهترین عمق برای آبزیان در دریا را 30 تا 50 متر دانست و اظهار کرد: هشت سایت پشتیبان برای پرورش ماهی در قفس در استان تعیین شده است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید