سرمایه گذاری وزارت نیرو در سواحل مکران

سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
سرمایه گذاری وزارت نیرو در سواحل مکران

رهبر انقلاب بارها بر احیای نام اصیل مکران و ضرورت توسعه ظرفیت های مغفول مانده سواحل شمال دریای عمان تاکید داشتند و در راستای تحقق منویات رهبری وزارت نیرو برای ایجاد زیرساخت‌های برق در سواحل مکران سرمایه گذاری کرده است.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر جایگاه استراتژیک دریا در توسعه و بسط اقتدار ملی، سابقه ای دست کم سی ساله دارد. ایشان نخستین بار در سال ۱۳۶۳ در دیدار از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی و اعطای سردوشی، این دغدغه خود را بیان فرمودند. در همه این سال ها و در مناسبت های مختلف، ایشان بر این نگاه راهبردی و کلان خود پای فشرده اند. ترجمان این قاطعیت و تاکید، در حضور نیروی دریایی کشورمان در آب های آزاد، در سال های اخیر، تجلی یافته است.

رهبر انقلاب پیش از این در سال ۹۱ نیز در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، ضمن تاکید بر احیای نام اصیل مکران، بار دیگر ضرورت توسعه ظرفیت های مغفول مانده سواحل شمال دریای عمان را مطرح کردند. تمامی وظایف و اختیارات دستگاههای اجرائی، نهادها و مؤسسات عمومی به‌غیر از دفاعی- امنیتی، قضائی و امور خارجه و همچنین تمامی دارایی‌های دولت و دستگاههای اجرائی اعم از منقول و غیرمنقول و تمامی طرحها و پروژه‌ها (درحال بهره‌برداری یا اجراء)، در منطقه سواحل مکران به این سازمان واگذار می‌شود.

این گزارش می افزاید: در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به توسعه سواحل مکران؛ وزارت نیرو برای اجرایی شدن برنامه‌های دولت در توسعه سواحل جنوب کشور و حاشیه دریای مکران در بخش برق بیش از 66 هزار و 300 میلیارد ریال (بودجه ریالی) و نزدیک به دو میلیارد دلار (بودجه ارزی) سرمایه‌گذاری می‌کند.

بنابراین گزارش، وابط عمومی وزارت نیرو در این باره خبر داده است: "براساس پیش نویس برنامه ششم توسعه مبنی بر توسعه شهرها و سواحل مکران از خرمشهر تا چابهار و همچنین جبران عقب‌ماندگی‌های کشور در سواحل جنوبی، بیش از 33 طرح در حوزه برق و انرژی به مورد اجرا گذاشته می شود. طرح‌های یاد شده در بخش‌های مختلف از ساخت پست‌های 63، 230 و 20 کیلووات تا ساخت نیروگاه‌های 500 مگاواتی و اتصال شبکه برق هرمزگان به امارات متحده عربی را در برمی گیرد. براساس این طرح‌ها ساخت چهار نیروگاه 500 مگاواتی در شهرستان‌های جاسک، غرب و شرق چابهار به ارزش ریالی نزدیک به 60 هزار میلیارد ریال برای حداکثر پنج تا 10 سال آینده پیش‌بینی شده است. همچنین در طرح‌های توسعه برق سواحل مکران به طرح «اتصال شبکه برق هرمزگان به شبکه امارات» نیز اشاره شده که ساخت بیش از 300 کیلومتر کابل زیردریایی HVDC از بندرلنگه به امارات و از جاسک به عمان و امارات را در برمی گیرد. بر اساس برآوردهای انجام شده این طرح به تنهایی بین 1.5 تا دو میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت."

یادآور می شود: منطقه مکران به طول بیش از 700 کیلومتر و با وسعت بیش از 32 هزار کیلومتر مربع شامل چهار شهرستان سیریک و جاسک در استان هرمزگان و کنارک و چابهار در استان سیستان و بلوچستان را دربر می گیرد که دولت بنا دارد در طول برنامه ششم توسعه، سرمایه گذاری های عظیمی در حوزه های انرژی، نفت ، گاز، پتروشیمی، بنادر، زیر ساخت های حمل و نقل، ایجاد سکونت گاه های جدید، شیلات، کشاورزی، گردشکری و نظایر آن در این منطقه به اجرا گذارد

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید