توصیه‌های بهداشتی مقابله با بیماری«وی.اچ.اس» در مزارع پرورش ماهی

چهار‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۲ بازدید
توصیه‌های بهداشتی مقابله با بیماری«وی.اچ.اس» در مزارع پرورش ماهی

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، توصیه‌های بهداشتی مقابله با بروز بیماری«وی.اچ.اس» در مزارع پرورش ماهی را ارائه کرد

دکتر پگاه رستمی مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص احتمال شیوع بیماری «وی. اچ. اس» در مزارع پرورش ماهیان سردابی با توجه به فصل سرما هشدار داد.

وی بیماری VHS را یک بیماری بسیار کشنده در سطح مزارع پرورش ماهی به ویژه قزل آلای رنگین‌کمان عنوان کرد و اظهار داشت: این بیماری تمام ارگان های ماهی را در سنین مختلف درگیر می کند.

این مقام مسئول افزود: بیماری مذکور بین انسان و ماهی مشترک نبوده و خطری برای انسان ندارد، اما در صورت شیوع بیماری تلفات شدیدی را در مزارع پرورش ماهی به همراه دارد.

دکتر رستمی تنها راه کنترل بیماری VHS را پیشگیری برشمرد و تاکید کرد: این بیماری هیچ راه درمانی ندارد و صرفا با رعایت بهداشت و مسائل قرنطینه ای باید از بروز آن جلوگیری کرد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه کاهش دمای آب یعنی کمتر از ۱۴ درجه سانتیگراد بیشترین احتمال بروز بیماری را به همراه دارد، به پرورش دهندگان ماهی توصیه کرد که از آوردن بچه ماهی به مزارع فعلا خودداری کنند و یا از وزن های بالاتر ماهی که سیستم ایمنی تکمیل یافته تری داشته و مقاوم ترند استفاده کنند.

وی ضمن تاکید بر خرید ماهی از مراکز زیر نظر و مورد تایید دامپزشکی با گواهی حمل و نقل بهداشتی و قرنطینه ای، بیان داشت: قبل از ورود بچه ماهی حتما مزارع پرورشی را ضدعفونی کنند.

دکتر رستمی خاطرنشان کرد: بعد از ورود بچه ماهی نیز به صورت هفتگی آب را ضدعفونی و روزانه وسائل و تجهیزات را پاکسازی و ضدعفونی کنند.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین توصیه کرد که پرورش دهندگان از مکمل های معدنی پروبیوتیک و ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ماهی ها استفاده کنند.

دکتر رستمی اظهار داشت: پرورش دهندگان از دستکاری غذای ماهی خودداری کنند، چون یکی از عواملی که ماهی را به این بیماری حساس می‌کند استرس است، لذا باید از غذای باکیفیت تغذیه کنند

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید