پرورش ماهی سد زیویه، دریچه ای به سوی موفقیت آبزی پروری در قفس

چهار‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
پرورش ماهی سد زیویه، دریچه ای به سوی موفقیت آبزی پروری در قفس

با استفاده چند منظوره از منابع آبی مانند دریاچه پشت سدها می توان کار و اشتغال بیشتری ایجاد کرد و با راه اندازی تفرجگاه آبی، ورزش ماهیگیری و پرورش گونه های آبزیان به امور تنوع غذائی، گردشگری و سرگرمی شهروندان یاری رساند

طرح پرورش ماهی در قفس سد زیویه به عنوان فعالیت اقتصادی و تولیدی در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی در حال رسیدن به بازدهی اولیه تولیدی و عرضه محصولات آبزی به بازار توزیع و مصرف است.

پرورش ماهی در قفس فرصت مناسبی است تا هم در راستای تولید بیشتر طبق سیاست های اقتصادمقاومتی و ایجاد اشتغال در مناطق مختلف شهرستان کار شود و هم مزرعه داران از آبی که برای سایر فعالیت های محدود مانند کشاورزی و باغداری استفاده دارد و یا آنکه از آن بهره برداری نمی شود، به خوبی استفاده نمایند.

طبق نظریات ارائه شده درباره مزایای پرورش ماهی در قفس در منابع آبی، می توان از همه منابع آبی از قبیل دریا، دریاچه، استخرهای ذخیره، استخر، چشمه ها و رودخانه ها که از آن در مصارف دیگر بهره برداری نمی شود، استفاده نمود.

همچنین از طریق این روش تولیدی، بسیاری از هزینه های سرمایه گذاری کاهش یافته و نیز به آب فراوان و جاری نیاز ندارد؛ همچنین برداشت ماهی در قفس بسیار آسان تر از روش های دیگر است و برای بررسی، مشاهده و نمونه برداری از ماهیان در طول دوره پرورش سهل الوصل تر است.

نکته دیگر اینکه با استفاده چند منظوره از منابع آبی مانند دریاچه پشت سدها می توان کار و اشتغال بیشتری ایجاد کرد و با راه اندازی تفرجگاه آبی، ورزش ماهیگیری و پرورش گونه های آبزیان به امور تنوع غذائی، گردشگری و سرگرمی شهروندان یاری رساند.

سدزیویه واقع در غرب شهرستان کامیاران یکی از مناطق تولیدی و سیاحتی منطقه می باشد و دارای پتانسیل بالایی برای مبدل شدن به منطقه گسترده اقتصادی و توریستی است؛ این سد با ظرفیت 16 میلیون متر مکعب آب و با حجم دریاچه به مقدار 100 هکتار در مسیر جاده کامیاران به شهرستان سروآباد قرار گرفته است.

دریاچه سد زیویه علاوه بر بهره برداری برای امورکشاورزی، کار پرورش ماهی در قفس در آن جریان دارد و در حال حاضر با ظرفیت تولید 100 تن ماهی قزل آلا به وسیله 58 فروند قفس در حال فعالیت می باشد.

معمولا پرورش ماهی با هدف تولید اقتصادی تحت چهار سامانه انجام می شود که شامل پرورش در استخرهای رو باز، خاکی و پرورش در استخرهای سرپوشیده گلخانه ای، پرورش در تانک و یا در قفس است.

سایت پرورش ماهی در قفس که برای اولین بار در شهرستان کامیاران و در آب های سد زیویه صورت گرفته است، سامانه ای است که ماهی محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می شود؛ در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.

سرپرست دامپزشکی کامیاران درباره رسیدگی به امور بهداشتی و درمانی این مجموعه تولیدی می گوید: با توجه به سرکشی و بازدید دائمی بازرسان وکارشناسان اداره دامپزشکی کامیاران و اداره کل دامپزشکی استان کردستان از این گونه مراکز تولید آبزیان، وضعیت ماهی های این طرح خوب وعاری از بیماری تشخیص داده شده و براساس پایش های مستمر دامپزشکی در حال حاضر هیچ گونه بیماری خاصی مزارع پرورش ماهی را تهدید نمی کند.

عباس گلی با اشاره به زمان بهره برداری از تولیدات این طرح اظهار می داردکه براساس تقویم پرورش ماهی در قفس، پیش بینی می شود که ماهی های استحصالی از دریاچه سد زیویه، در بهمن ماه سال جاری به بازار توزیع و مصرف روانه گردد و در سبد غذائی شهروندان جای خود را باز کند.

با توجه به تبیین برنامه های اقتصاد مقاومتی و اهتمام به کارو تولید داخلی، نهادهای مرتبط با تولیدات آبزیان می توانند با تشویق و ترغیب افراد جویای کار به امور پرورش آبزیان، اعتبارات و دانش لازم را برای راه اندازی چنین کسب و کار تولیدی در اختیار آنان قرار دهند تا با تامین مایحتاج غذائی شهروندان، سفره های تغذیه مردمان مناطق کوهستانی و به دور از دریا نیز با استفاده از آبزیان متنوع تر گردد

منبع : دانا

دیدگاه خود را بیان کنید