جلسه هم اندیشی جلوگیری از شیوع بیماریهای ماهیان سردابی استان چهارمحال و بختیاری

چهار‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
جلسه هم اندیشی جلوگیری از شیوع بیماریهای ماهیان سردابی استان چهارمحال و بختیاری

در صورتیکه متولیان امور آب استان اجازه حفر چاهک را در حاشیه مزارع رودخانه های استان صادر نمایند در تولید ماهیان پرورشی استان تحولی عظیم رخ خواهد داد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، جلسه ای با حضور مدیرکل دامپزشکی استان، معاون سلامت، مدیر و کارشناس شیلات استان و کارشناس اداره کل حفاظت از محیط زیست استان در دفتر مدیرکل دامپزشکی برگزار شد.
در این نشست مدیرکل دامپزشکی استان ضمن عرض خوشامد گویی اظهار داشت: با توجه به اینکه تقریبا" بیشتر مزارع از یک منبع آبی که همان رودخانه هاست استفاده می کنند پس زیاد بودن املاح و گل آلوده بودن آن باعث شیوع بیماری و گسترش آن در یک زون می شود.


دکتر عبدالمحمد نجاتی در ادامه افزود: ماهیان وحشی در رودخانه ها هم می تواند به عنوان یکی دیگر از عوامل انتقال بیماری شود. پس باید در حریم رودخانه با احداث چاهک و استفاده از دستگاه های ضدعفونی کننده مانند UV از ورود بیماری به مزارع جلوگیری نماییم.
دکتر نجاتی گفت: آبی که از چاهک ها وارد مزارع پرورشی شود مثل این است که از فیلتر های شنی عبور نموده لذا خواص فیزیکو شیمیایی مطلوب و اگر پساب مزارع بالا باشد آنها نیز از رودخانه عبور می کنند و آب آلوده نمی شود..
مدیرکل دامپزشکی استان همچنین با توجه به اینکه کنترل بیماری ها از جمله بیماری VHS در مزارعی که از رودخانه مشروب می شود مشکل است با ایجاد چاهک ها در حاشیه رودخانه کنترل بیماری ها میسرتر است.
در ادامه مهندس منصوری مدیر شیلات استان نیز به بیان اهمیت استفاده از چاهک ها در مزارع رودخانه ای پرداخت و گفت: عملی کردن استفاده کردن از چاهک و اشعه UV می تواند تا 80 در صد بیماری ها را از بین ببرد.

سپس در پایان نیز خانم مهندس کریمیان کارشناس اداره کل حفاظت از محیط زیست استان گفت: با توجه به بررسی های انجام شده در خصوص بار میکروبی رودخانه ها مشخص شد که بار میکروبی بالاست و با این تصمیمات بار میکروبی رودخانه کاهش می یابد و به محیط زیست نیز آسیبی وارد نمی شود

منبع : دامپزشکی چهرمحال و بختیاری

دیدگاه خود را بیان کنید