رشد تولید ناخالص داخلی در سیستان و بلوچستان با توسعه بخش شیلات امکان پذیر است

دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
رشد تولید ناخالص داخلی در سیستان و بلوچستان با توسعه بخش شیلات امکان پذیر است

رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان گفت: برای رسیدن به سهم سه درصد تولید ناخالص داخلی در سیستان و بلوچستان که هم اینک یک درصد است توجه به بخش شیلات ضروری و اجتناب ناپذیر است.

غلامرضا مالکی یکشنبه شب در هفدهمین جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: توسعه شیلات در سواحل مکران مورد توجه مسئولان کشوری و استانی است بنابراین مسئولان دستگاههای دست اندرکار در این بخش باید تلاش بیشتری داشته باشند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان دارای 2 اداره کل شیلات است و برای رسیدن به سه درصد تولید ناخالص داخلی باید در این بخش سرعت و جهش بیشتری صورت گیرد.
وی بیان کرد: بخش شیلات در سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال 24 هزار نفر را فراهم کرده که برای رسیدن به 240 هزار فرصت شغلی در برنامه سند توسعه باید کارهای بیشتری انجام شود

معاون برنامه ریزی شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: صادرات برق به کشورهای پاکستان و افغانستان یکی از راه هایی است که می توان زیرساخت های بخش صنعت برق در استان را گسترش داد.
حسین لطفیان اظهار داشت: 133 مگاوات ساعت برق در سال 94 از طریق مرز میلک به زرنج افغانستان و 456 مگاوات ساعت نیز به پاکستان صادر شده است.
وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از انرژی های مورد نیاز کشورهای افغانستان و پاکستان را می توان از طریق شبکه توزیع در سیستان و بلوچستان تامین کرد.
وی تصریح کرد: 1000مگاوات برق از زاهدان به کویته پاکستان در حال رایزنی و برنامه ریزی است که امیدواریم تا پایان سال این کار عملیاتی شود.
وی افزود: قابلیت صادرات برق از پلان چابهار به گوادر پاکستان وجود دارد که زیر ساخت های آن در ایران انجام شده و نیاز است تا پاکستان نیز این زیرساخت ها را آماده کند.
معاون برنامه ریزی شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: در سالهای اخیر تغییرات آب و هوایی باعث شده که توسعه انرژی های تجدید پذیر از یک انتخاب به یک ظرفیت تبدیل شود.
لطفیان اظهار داشت: به ازای هر یک ساعت تولید برق نیروگاهی 922 گرم انواع آلایندگی تولید می شود.
وی بیان کرد: پتانسیل تولید برق از طریق باد در منطقه سیستان بالاتر از ایالت سند در پاکستان است.
وی افزود: تمام بستر های سرمایه گذاری در بخش تولید برق از طریق باد در میل نادر آماده و منتظر سرمایه گذاری است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای ساحلی و فراساحلی) نیز در این جلسه گفت: این اداره کل برای پرورش ماهیان دریایی در قفس گام های موثری برداشته و تاکنون 100 هزار هکتار در پهنه آبی سواحل مکران را برای پرورش آبزیان در قفس شناسایی کرده است.
هدایت الله میرمرادزهی اظهار داشت: امسال از طریق پرورش ماهی در قفس 2 هزار تن ماهی تولید خواهد شد و به ازای هر 12 تن تولید یک نفر اشتغال پیش بینی شده است.
وی افزود: ظرفیت تولید در سال سه هزار تن است و تا پایان برنامه ششم توسعه به 60 هزار تن تولید ماهی خواهد رسید.
وی ادامه داد: این طرح آینده درخشانی دارد بطوری که بر اساس پیش بینی ها و پیشرفت طرح با افزایش قفس ها در افق سال 1404 بیش از 160 هزار تن ماهی تولید خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی با حدود 25 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه چابهار و کنارک فعالیت دارند.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای ساحلی و فراساحلی) گفت: 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید، 35 تشکل صیادی و 2390 شناور صیادی در چابهار و کنارک مشغول فعالیت هستند.
میرمرادزهی اظهار داشت: بیش از 30 درصد صید کشور توسط صیادان سیستان و بلوچستان انجام می شود.
وی بیان کرد: همچنین رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی را داریم.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) نیز در این جلسه گفت: یک میلیون بچه ماهی زنده و 900تن ماهی خشک از بستر تالاب بین المللی هامون توسط صیادان سخت کوش منطقه سیستان جمع آوری شده است.
محبعلی سیستانی اظهار داشت: با قطع آب رودخانه هیرمند در تیر امسال، شاهد کاهش تدریجی حجم آب تالاب بین المللی هامون و خشک شدن بخش هایی ازاین تالاب به ویژه هامون صابُری به دلیل تبخیر بیش از حد آب بودیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جمع آوری ماهی های خشک شده در بخش هایی از تالاب هامون که دور از دسترس صیادان بود افزود: صیادان این ماهی ها را به صورت خشک شده از سطح تالاب جمع آوری و به کارخانه های پودر ماهی به شهرستان چابهار ارسال کردند.
وی با اشاره به خودکفایی در بخش تولید بچه ماهی گرمابی افزود: در سالهای گذشته میلیارد ها تومان برای خرید این نوع ماهی از سایر استانها اختصاص داده می شد.
وی ادامه داد: امسال علاوه بر تامین نیاز سیستان و بلوچستان به بچه ماهی گرمابی در همین استان، برای اولین بار این نوع بچه ماهی به سایر استان های کشور صادر شد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) گفت: 2 سیستم مدار بسته ماهی قزل آلا در استان وجود داشت که غیر فعال بود و از حدود یک سال و نیم پیش فعال شدند.
سیستانی اظهار داشت: هم اینک برای تامین بچه ماهی قزل آلا مورد نیاز استخرداران سیستان و بلوچستان هیچ گونه مشکلی نداریم و پیش بینی می شود امسال یا سال آینده بتوان این نوع بچه ماهی را به سایر استانها نیز صادر کرد.
وی تصریح کرد: تعداد زیادی از استخرهای غیر فعال در سیستان و بلوچستان در چند سال اخیر فعال شدند و به چرخه تولید برگشتند

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید