ماهیان مهاجر در دام سدبندهای غیرمجاز

چهار‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
ماهیان مهاجر در دام سدبندهای غیرمجاز
رییس اداره محیط زیست شهرستان تالش گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل تخم ریزی ماهیان و مهاجرت آنها از دریا به رودخانه های آب شیرین، صیادان غیر مجاز اقدام به ایجاد سد بند در مسیر مهاجرت ماهیان می کنند.
تعداد 9 رودخانه بزرگ و دائمی که عمدتاً در مسیر دره های کوهستانی و کوهپایه ای که از جنگل های سرسبز و انبوه پوشیده شده، قرار گرفته است و ده‌ها جویبار و رود فرعی که از مناطق مرتفع در غرب و جنوب شهرستان سرچشمه می گیرند، به صورت مستقیم به دریای خزر می پیوندند.

رودخانه کرگان رود بزرگترین رود دائمی بزرگ ترین و پرآب ترین رودخانه ناحیه غربی استان گیلان در شهرستان تالش است. این رود پس از عبور از میان شهر تالش در شش کیلومتری شرق این شهر و در روستای قروق به دریای‌خزر می ریزد. این رود زیستگاه انواع ماهی از جمله ماهی سفید و ماهی آزاد است.

رودخانه های لمیر، چوبر، پلاسی، خطبه سرا، لیسار، کرگانرود، ناورود و خاله سرا رودخانه های دیگری دائمی هستند که همانند رگهای حیاتی شهرستان یکی از موهبات الهی برای مردم به شمار می رود.

کورش حیدرنژاد، رییس اداره محیط زیست شهرستان تالش با اشاره به اینکه رودخانه‌های حوزه شهرستان تالش به لحاظ اکولوژیکی و زیستگاهی اهمیت فوق العاده ای در حفاظت از ذخایر ارزشمند ژنتیکی ماهیان دریای خزر دارند، گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل تخم ریزی ماهیان و مهاجرت آنها از دریا به رودخانه های آب شیرین، صیادان غیر مجاز اقدام به ایجاد سد بند در مسیر مهاجرت ماهیان می کنند.

وی اضافه کرد: صید در این فصل ممنوع است و در راستای حفاظت از آبزیان، مامورین اجرایی این اداره اقدام به گشت و کنترل حفاظتی و جلوگیری از صید غیر مجاز ماهیان می کنند.

حیدرنژاد تصریح‌ کرد: امروز رودخانه های لمیر، حویق، لیسار، کرگانرود، هندکران، گلفارود و گیسوم از تورها و سد بند های صیادان غیر مجاز پاکسازی شدند.

وی خاطرنشان‌کرد: حفظ و حراست از رودخانه های حوزه شهرستان و آبزیان از جمله اولویت‌های حفاظتی و در دست اقدام اداره حفاظت محیط زیست تالش است

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید