رهاسازی 160 میلیون بچه ماهی در رودخانه‌های گیلان

یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
رهاسازی 160 میلیون بچه ماهی در رودخانه‌های گیلان

مدیرکل شیلات گیلان از رهاسازی 160 میلیون قطعه بچه ماهی از هفته نخست خرداد ماه امسال در رودخانه‌های این استان خبر داد

اسحاق شعبانی در بندر انزلی با اشاره به تکثیر بچه ماهی به منظور حفظ ذخایر ماهیان دریای خزر در گیلان اظهار کرد: سال 1380 مقدار 39 هزار تن میزان صید از دریا در استان بود و این مقدار در سال 1392 به 14 هزار و 980 تن کاهش پیدا کرده است.

وی به شرایط اقلیمی و وجود منابع آبی در گیلان اشاره کرد و افزود: شرایط مذکور گیلان را جزو سه استان برتر در حوزه شیلاتی تبدیل کرده است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه 813 هزار و 50 تن ماهی در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: سهم گیلان 63 هزار تن تولید ماهی است و از این مقدار 44 هزار تن ماهیان گرمآبی و یک‌هزار و 200 تن سردآبی است.

شعبانی از رهاسازی 160 میلیون قطعه بچه ماهی از هفته نخست خرداد ماه امسال در رودخانه‌های گیلان خبر داد و بیان کرد: رهاسازی بچه ماهیان مذکور موجب افزایش 10 هزار تنی ذخایر دریای خزر می‌شود.

وی، بیشترین گونه‌های ماهی دریای خزر را سفید، کفال، سیم و سوف عنوان کرد و گفت: سالانه 9 هزار تن ماهیان استخوانی و هفت هزار تن کیلکا از دریای خزر در گیلان صید می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به مصرف سرانه 9 کیلوگرم آبزیان در کشور، خاطرنشان کرد: ابتدای انقلاب اسلامی مصرف سرانه آبزیان 2.5 کیلوگرم در کشور بود.

شعبانی، سرانه مصرف آبزیان در گیلان را 14 کیلوگرم خواند و یادآور شد: سرانه مصرف در دنیا 20 کیلوگرم، در اروپا 35 کیلوگرم و در ژاپن 100 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه با میانگین مصرف سرانه جهانی 50 درصد فاصله داریم، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به میانگین سرانه مصرف آبزیان در جهان برسیم باید تولید را افزایش دهیم.

مدیرکل شیلات گیلان، افزایش تولید آبزیان را به دو روش افزایش سطح زیر کشت و مقدار تولید در واحد سطح عنوان کرد و افزود: سطح زیر کشت آبزیان در گیلان به دلیل اینکه برای دیگر محصولات کشاورزی استفاده می‌شود، بسیار محدود است.

شعبانی با تأکید بر استفاده از زمین‌هایی که قابلیت کشت محصولات کشاورزی ندارند، بیان کرد: در واحد سطح موانعی داریم و باید تولید را در واحد سطح افزایش دهیم و این امر نیازمند تلاش بسیار است.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش تولید در واحد سطح محدودیت آبی داریم، تصریح کرد: گیلان از استان‌های پر باران محسوب می‌شود، اما منابع آبی شیرین محدود است و باید نگرش خود را از آب شیرین به طرف آب شور تغییر دهیم

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید