آغاز رهاسازی بچه ماهی در 20 رودخانه مازندران

پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
آغاز رهاسازی بچه ماهی در 20 رودخانه مازندران

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری شیلات مازندران گفت: براساس تصمیم کمیته رهاسازی ماهیان، رهاسازی بچه ماهیان از امروز در 20 رودخانه مهم استان آغاز شد

عباس شیخ‌تباراظهارکرد: به‌منظور رهاسازی ماهی سفید که سهم عمده‌ای در سبد صید جامعه صیادی دارد تلاش گسترده‌ای انجام شده است.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های سیار برای تأمین مولدان مورد نیاز مرکز بازسازی در 6 رودخانه مهم استان مستقر شدند، بیان کرد: حدود 65 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در حدود 70 هکتار استخر مرکز شهید رجایی پرورش یافته که براساس تصمیم کمیته رهاسازی ماهیان، رهاسازی این بچه ماهیان از امروز در 20 رودخانه مهم استان آغاز شد.

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری شیلات مازندران با اشاره به اینکه رهاسازی بچه ماهیان حداقل تا دو ماه در رودخانه‌های مازندران ادامه دارد، افزود: امیدواریم این امر کمک موثری برای بازسازی ذخایر این گونه مهم اقتصادی دریای خزر باشد که به طور حتم تأثیرات مثبت برای جامعه صیادی به‌همراه دارد.

این مسؤول یادآور شد: در حال حاضر 77 درصد ماهیان استخوانی دریای خزر را گونه ماهی سفید تشکیل می‌دهد.

شیخ‌تبار در پاسخ به سوال فارس در مورد رهاسازی ماهیان در سدهای استان، تصریح کرد: در این زمینه مکاتباتی با شرکت آب منطقه‌ای در مورد تأمین دبی آب لازم برای رودخانه‌ها انجام شده و یک‌سری اقداماتی از طریق جامعه صیادی، شوراها، فرمانداری‌ها برای بازگشایی رودخانه انجام می‌شود که بهره‌برداران نیز در این زمینه نقش دارند.

وی اظهار کرد: از سوی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در شناسایی ظرفیت هر رودخانه‌ها کمک می‌کنند تا بدانیم هر رودخانه چه میزان ظرفیت برای پذیرش بچه ماهی دارد و براساس اقدامات و دبی آب موجود آن، رهاسازی انجام می‌شود.

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری شیلات مازندران بیان کرد: با توجه به اینکه ماهی پس از رهاسازی سه روز تا یک هفته در آب شیرین باقی می‌ماند و راه دریا را در پیش می‌گیرد حدود 50 درصد ماهیان امسال در حوزه غرب استان و حدود 50 درصد در شرق استان رهاسازی می‌شود.

به گزارش فارس، امیدواریم با توجه به تلاش‌هایی که در بحث رهاسازی ماهیان صورت می‌گیرد، شاهد تورهای خالی ماهی‌گیران نباشیم

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید