کاهش صید ماهیان مرکب در دریای عمان

دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
کاهش صید ماهیان مرکب در دریای عمان
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی از کاهش صید ماهیان مرکب در آبهای دریای عمان توسط کشتی های صید صنعتی خبر داد.
امان الله حیات داوودی با اشاره به اینکه صید صنعتی تابستانه امسال از هشتم اردیبهشت آغاز شده است، گفت: میزان ماهیان صید شده در این مدت از کاهش چشمگیر ماهیان مرکب خبر می دهد.

مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی ادامه داد: البته با گرم شدن آب دریای عمان و شروع فصل تابستان، انتظار می رود که به تعداد ماهیان مرکب افزوده شود و در نتیجه شاهد افزایش صید این گونه ماهیان باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان سود از صید صنعتی به صید ریبون فیش و ماهیان مرکب اختصاص دارد، گفت: سال گذشته نیز با کاهش میزان صید ماهیان مرکب رو به رو بودیم.

به گفته عضو عالی کنسرسیوم صید صنعتی، تمام ماهیان غیرخوراکی صید شده با شناورهای صید صنعتی به کشورهای چین و جنوب شرق آسیا صادر می شوند که همین امر هر ساله درآمد ارزی خوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

حیات داوودی در ادامه یکی از مهمترین دلایل کاهش صید صنعتی را، کاهش میزان ذخایر این گونه ماهیان در آبهای عمان عنوان کرد و گفت: باید هر چه سریعتر چاره ای از سوی سازمان شیلات ایران برای رفع این مشکلات اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون هفت فروند شناور صید صنعتی به صید مشغول هستند، یادآور شد: این کشتی ها، هر 45 روز یکبار برای تخلیه صید به ساحل باز می گردند.

به گفته وی، معمولا کشتی های صید صنعتی، بار خود را در اسکله شهید باهنر در بندر عباس تخلیه می کنند و پس از سوختگیری، مجدد به سمت دریای عمان حرکت می کنند.
عضو عالی کنسرسیوم صید صنعتی اذعان داشت: صید صنعتی تابستانه همچون سالهای گذشته تا نیمه شهریور ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: همچون سالهای گذشته، صید صنعتی زمستانه نیز از اواسط آبان ماه برای صید هدف میکتوفیده و ماهیان شبه شوریده تا اواخر فرودین ماه سال بعد انجام می شود.

حیات داوودی تصریح کرد: بنا به تصمیم سازمان شیلات ایران، بیش از 10 سال است که صید صنعتی در آبهای عمان برای حفظ ذخایر، محدود شده است.

وی گفت : محدودیت در صید صنعتی، مشکلات و ضررهای مالی فراوانی را برای مالکان این نوع شناورها و کارکنان آنها به وجود آورده است.
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی، اظهار کرد: هم اکنون نیز به دلیل کاهش ذخایر در آبهای عمان، صید قابل قبولی از صید صنعتی به دست نمی آید و سال به سال شاهد کاهش میزان صید ماهیان به ویژه ماهیان غیرماکول در آبهای عمان هستیم.

حیات داوودی یادآور شد: به منظور رفع مشکلات صیادان صید صنعتی، مذاکراتی با سازمان شیلات ایران مبنی بر افزایش وسعت صیدگاه ها، ویژه صید صنعتی صورت گرفت.

وی یادآور شد: مسئولان سازمان شیلات نیز قول بررسی های بیشتر برای اختصاص بخشی از آبهای خلیج فارس را برای افزوده شدن به صیدگاه های صید صنعتی را دادند اما تا به امروز هیچ گونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.


به گفته حیات داوودی، بر اساس آمار اخذ شده طی مدت صید تابستانه سال گذشته، حدود چهار هزار و 200 تن انواع ماهیان ماکول و غیر ماکول در آبهای عمان توسط شناورهای صید صنعتی صید شد که امیدواریم امسال شاهد کاهش این رقم نباشیم

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید