اجرای سند چشم انداز 10 ساله توسعه شیلات سیستان و بلوچستان

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
اجرای سند چشم انداز 10 ساله توسعه شیلات سیستان و بلوچستان
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: سند چشم انداز توسعه شیلات سیستان و بلوچستان برای افق 1404 در برنامه توسعه شیلات استان دیده شده است
محسن گلشنی با بیان اینکه ظرفیت برداشت ماهی در سال گذشته 214 هزار تن بوده است اظهار کرد: ظرفیت کلی صید سالانه ماهی در قفس که امسال برای استان دیده شده 300 هزار تن است که هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

وی ادامه داد: اسفندماه سال گذشته 700 جفت میگوی مولد از استان گلستان وارد شد که عملیات تکثیر آن در حال انجام است همچنین میگوی تولید شده سال گذشته در چابهار 215 تن بوده است

گلشنی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت برای پرورش 300 هکتار است که با توجه به افزایش این سطح پیش بینی می شود برداشت میگو امسال نسبت به سال گذشته افزایش قابل قبولی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان بیش از 70 درصد مواد اولیه کارخانجات کنسرو تن ماهی را به خود اختصاص داده است عنوان کرد: 35 درصد کل آبزیان کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

گلشنی افزود: برای پروژه تولید ماهی در قفس که دولت حامی آن است تاکنون دوشرکت در آب منطقه بندر رمین آمادگی خود را اعلام کرده اند.

وی اظهار کرد: بیش از دوهزار و 400 شناور، قایق و لنج در آب های آزاد رفت وآمد دارند که در سال1393 حدود 69 درصد صید در آب های دور و 31 درصد در آبهای ساحلی انجام شده است.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حال حاضر 25 هزار نفر صیاد به صورت مستقیم و حدود 50 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم به کار صیادی مشغول هستند.

وی همچنین از برنامه سند توسعه شیلات استان به عنوان نخستین دستگاه اجرایی در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: هدف از تنظیم این سند ارتقای تولید یک میلیون تن پرورش ماهی در قفس، توسعه و تجهیز ناوگان صیادی، پرورش میگو و آبزیان و توسعه آبزی پروری در منابع آبهای داخلی و اشتغال برای 300 هزار نفر است.

گلشنی در ادامه افزود: این برنامه به مدت 10 سال در دریای عمان و اقیانوس هند اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هفت مرکز تکثیر در استان وجود دارد گفت: از این تعداد تنها یک مرکز بین کنارک و چابهار فعال است

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید