کد استاندارد حلال کشوری به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
کد استاندارد حلال کشوری به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی گفت: برای نخستین بار کد استاندارد حلال کشوری به تمام دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

حجت‌الاسلام حمزه کلانتری ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: یقینا با همکاری دستگاه‌هایی که قانون به آنها اشاره و تصریح کرده می‌توانیم وظایفی که بر عهده داریم را به خوبی انجام دهیم.

وی افزود: نخستین قدم برای اینکه به وظیفه خود عمل کنیم فرهنگ‌سازی و مطلع کردن مردم است و این فقط از دست دستگاه‌ها و کسانی که با رسانه‌ها در ارتباط هستند بر می‌آید.

کلانتری ادامه داد: همکاران روحانی و ائمه جماعات نیز می‌توانند در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده از غذایی طیب و طاهر به ما کمک کنند، یک دستگاه به تنهایی هرگز از عهده این مسئله بر نمی‌آید.

وی عنوان کرد: قانون به عنوان فصل‌الخطاب همه دستگاه‌های اجرایی کشور وظیفه نظارت بر محصولات پروتئینی به ویژه گوشت را بر عهده حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی گذاشته است و دستگاه‌های دیگر را مکلف کرده به حوزه نمایندگی ولی‌فقیه کمک کنند.

کلانتری بیان کرد: به زودی کد استاندارد حلال کشوری به تمام دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و جلسات متعددی در راستای اجرای قانون ماده 4 و 6 آیین نامه انجام داده‌ایم و امیدواریم به زودی به نتیجه برسیم.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی تصریح کرد: ما تاکنون بعضا از کدهای خارجی برای معرفه غذایی حلال خود استفاده می‌کردیم و امیدواریم به زودی بتوانیم کد کشوری را اعلام و حتی آن را جهانی کنیم.

کلانتری گفت: کشورهای مالزی و ترکیه دارای کدهای حلال هستند و برخی کشورها از این کدها استفاده می‌کنند و لازمه اصلی استفاده از کد استاندارد حلال، داشتن نظارت شرعی و کد نظارت شرعی حضور ناظران شرعی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دستگاهی از حضور ناظران شرعی استفاده نکند، استاندارد مکلف است از دادن کد حلال به آنها خودداری کند، زیرا باید در آنجا ناظر شرعی وجود داشته باشند تا بتوانیم به مردم 100 درصد اطمینان را بدهیم این غذا چه در داخل و خارج کشور حلال است.

کلانتری با اشاره به اینکه مرزهای ورودی را که مواد غذایی از آنها وارد کشور می‌شود را کنترل می‌کنیم، افزود: ما بر روی تمام مواد پروتئینی از جمله آبزیان، گوشت مرغ و گوشت برای صادرات، واردات، بسته‌بندی، فرآوری و ... که مشمول قانون هستند، نظارت داریم.

وی بیان داشت: کاری که در سال جدید داریم انجام می‌دهیم جمع‌آوری بانک اطلاعات تمام کشتارگاه‌های سراسر کشور است و زمانی که بانک کامل و کد به واحدها داده شود می‌توانیم از تهران و مرکز استان بر واحدهایی که در آنها ناظر داریم و مشمول قانون هستند، نظارت کنیم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی گفت: ما در این بانک اطلاعاتی تمام اطلاعات ضابطان و ناظران را داریم تا به ناظر و ضابط بهتر دسترسی داشته باشیم و اگر مشکلی هم باشد بتوانیم آن را برطرف کنیم.

کلانتری افزود: در حدود پنج استان کشور به صورت آزمایش کد نظارت شرعی را ابلاغ کرده‌ایم و بازخورد آن را گرفته‌ایم، اشکالات برطرف شده و به زودی آن را به سراسر کشور ابلاغ خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: صدور کد استاندارد حلال به عهده حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی است و قانون استاندارد را موظف کرده که با اجازه ما این کار را انجام دهد.

کلانتری گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری تشکیل شوراهای صنفی هم برای ناظران و ضابطان است که مقدمات آن را با همکاری سازمان تعاون روستایی به عنوان دستگاهی که کدهای صنفی را واگذار می‌کند شروع کرده‌ایم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی عنوان کرد: آنها هم قول هر نوع همکاری را به ما داده و به صورت نمونه در چند استان کشور این شورای صنفی را راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی افزود: 700 ناظر شرعی در داخل کشور به صورت تمام قوت، پاره وقت و بعضی به صورت سیار نظارت دارند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید