میگوی ایران دارای کیفیت برتر جهانی است

دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۱ بازدید
میگوی ایران دارای کیفیت برتر جهانی است
مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان تاکید کرد: میگوی ایران بالاترین کیفیت را در جهان دارد و در حال گسترش بازارهای هدف به ویژه در اروپا و حذف واسطه های صادراتی هستیم
ارسلان قاسمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: صنعت پرورش میگو از سال 74 وارد ایران شد و در حال حاضر تا 80 درصد بومی سازی شده است و از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و همچنین سازمان دامپزشکی کشور انتظار داریم در زمینه توسعه دانش بنیان و نیروی انسانی متخصص این حوزه بیشتر همکاری کند
وی با بیان اینکه صنعت پرورش میگو ، اشتغال زا است و در چهار استان جنوبی و همچنین استان شمالی گلستان توسعه یافته است گفت:‌ در گذشته به دلیل تحریم ها بازار اروپا را از دست دادیم که از طریق واسطه ها مانند دوبی صادر می کردیم اما در دوره جدید و با گشایشی که در سطح بین الملل ایجاد شده است تلاش می کنیم به طور مستقیم صادرات خود را افزایش دهیم.

قاسمی گفت: در برخی سالها حدود13 هزار تن به ارزش 60 میلیون دلار هم صادرات داشتیم که در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری لکه سفید میزان تولید تا 60 درصد هم کاهش یافت و به حدود ده هزار تن رسید در حالی که پیش بینی می کردیم از 20 هزار تن فراتر نرود.

قاسمی افزود: در مقایسه با کالاهای جایگزین مانند گوشت قرمز می توان گفت که ماهی و میگو غذای لوکس محسوب نمی شود و در دنیا بیش از 350 نوع غذا با ماهی و میگو تهیه می شود اما در ایران همچنان تک رقمی است.

وی قیمت هر کیلوگرم میگو را در تهران حدود 25 تا 30 هزار تومان اعلام کرد و گفت: میگوی تازه در تهران یافت نمی شود برای اینکه از فاصله هزار و 300 کیلومتری در جنوب کشور تولید و به تهران منتقل می شود و چون زود فاسد می شود باید از طریق بسته بندی و منجمد منتقل شود.

بنابراین گزارش ایران با اقلیم های متنوع، که پتانسیل های مناسبی در زمینه های مختلف کشاورزی از جمله آبزی پروری دارد و با 1800 کیلومتر نوار ساحلی در جنوب کشور و همچنین وجود زمین های لم یزرع در سواحل خلیج فارس و دریای عمان از پتانسیل بالایی در زمینه آبزی پروری ساحلی برخوردار است.

اوایل ده هفتاد، شیلات ایران به عنوان متولی اصلی توسعه آبزی پروری در کشور جهت استفاده از پتانسیل یاد شده اقدامات جدی را برای توسعه صنعت پرورش میگو در جنوب کشور سرلوحه برنامه های خود قرار داد. تلاش های اولیه برای واردات لارو و مولد میگوی مونودون از مالزی با مشکلاتی مواجه شد و خوشبختانه در همین زمان کارشنسان جوان آن دوره شیلات ایران که انگیزه فراوانی جهت دستیابی به بیوتکنولوژی تکثیر و پرورش میگو داشتند، موفق به تکثیر میگوی سفید هندی در بندر کلاهی شدند . این موفقیت سرآغازی شد برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری در زمینه تولید میگوی سفید هندی در ایران.

دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به سال های طلایی پرورش میگو در ایران معروف است.

در این سالها به علت سودآوری مناسب، اقشار مختلف مردم تمایل بسیار زیادی به سرمایه گذاری در صنعت پرورش میگوی ایران داشتند و ارائه تسهیلات بانکی و حمایت های مناسب از طرف شیلات ایران زمینه مناسبی برای رشد صنعت پرورش میگو در ایران فراهم کرد.

در این سالها سود حاصله از صنعت پرورش میگو و همچنین مزیت های دیگر این صنعت از جمله اشتغالزایی برای ساکنان مناطق ساحلی جنوب و مسائل اجتماعی چنان امیدوار کننده بود که سازمان شیلات ایران سایت های مختلفی در استانهای ساحلی جنوب شناسایی و راه اندازی نمود و حتی از شمال کشور نیز غافل نشد و سایت گمیشان نیز به متقاضیان واگذار شد.

اما پس از این سالها ستاره پرفروغ میگوی پرورشی ایران رو به افول نهاد و مشکلات متعددی گریبانگیر آن شد که امروزه بیماری لکه سفید همد ازار دهنده است

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید