اتحاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند در مسیر پیشرفت

سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۹ بازدید
اتحاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند در مسیر پیشرفت
نخستین اجلاس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند 30 و 31 اردیبهشت در چابهار برگزارمی شود

کشورهای عضو اتحادیه حاشیه اقیانوس هند iura حدود 1100 بندر اصلی و منطقه آزاد تجاری دارند و به پیشنهاد نلسون ماندلای فقید در سال 1995میلادی به وجود آمد.

گسترش مناسبات تجاری و صلح آفرینی در منطقه دو هدف این اتحادیه است و به لحاظ اهمیت یک سوم کشتی های تجاری و دو سوم کشتی های نفتی جهان ازاقیانوس هند گذر می کنند
اتحادیه همکاری های منطقه ای کشورهای حاشیه اقیانوس درمارس 1995 در نشستی در کشور موریس که اکنون مقر این اتحادیه است، مورد تصویب قرار گرفت و در روزهای 6 و 7 مارس 1997 با ابتکار کشورهای هندوستان و موریس با هدف اصلی رشد پایدار و توسعه متوازن اقتصادی در منطقه تاسیس شد رسماً آغاز به کار کرد.

از دیگر اهداف تاسیس این اتحادیه می توان به تسریع آزادسازی تجاری وخلق جریان های تجارت ، سرمایه و فناوری در منطقه اقیانوس هند اشاره کرد.
تاثیر اجرایی این اتحادیه نوپا بر زیرساختهای تجارت منطقه ای کشورهای عضو چشمگیر بوده است ؛ به عنوان مثال می توان به ایجاد سازمانهای حمایت از شیلات های منطقه ای، توسعه گردشگری و حمل و نقل دریایی و ایجاد مرکز علوم و انتقال فناوری اشاره کرد.

از دیگر علایق جدی این اتحادیه ، کاهش آلودگی اقیانوس هند، حفظ ذخایر اقیانوسی، تدوین قوانین زیست محیطی سختگیرانه، ایجاد پارک های فناوری و کشف کریدورهای جدید انتقال انرژی ست.

ایران، هند ، استرالیا، اندونزی ، مالزی، بنگلادش، سنگاپور، سریلانکا، تایلند، عمان، امارات عربی متحده، یمن، آفریقا جنوبی، تانزانیا، کنیا، موزامبیک، سیشل، کومور، موریس، ماداگاسکار عضو این اتحادیه هستند.

آمریکا، چین، فرانسه، انگلستان، ژاپن، مصرو آلمان هم شرکای گفتگوی این تحادیه محسوب می شوند.

* اولویت ها

اولویت کنونی این اتحادیه بر اساس درگاه اینترنتی آن 8 محور است که عبارتند از :

1- امنیت و ایمنی دریانوردی: امنیت و ایمنی دریایی یکی از حوزه های کلیدی مد نظر این اتحادیه است.

زیرا اقیانوس هند امن و ایمن، به منظور تقویت جابجایی کالا و افراد درمیان کشورهای عضو، اهمیت حیاتی دارد.

عامل قدرتمند وحدت بخش، ارتباط مشترک کشورهای عضو از طریق اقیانوس هند و تعهد مشترک آنها برای توسعه پایداری و شکوفایی این منطقه است.

یک اولویت اصلی برای آیورا حصول اطمینان از جابجایی امن و بدون مزاحمت و قابل اتکای کالا ، افراد و ومحموله های منابع و انرژی در سراسر اقیانوس هند است.

2- تسهیل تجارت و سرمایه گذاری:

آیورا بستری است که کشورهای عضو باید از آن به منظور ایجاد تجارت بین المللی ، ترویج سرمایه گذاری و تجارت بین المللی و نیل به رشد اقتصادی پایدار و بازار محوری بهره بگیرند که به اشتغالزایی درمنطقه کمک کند.

آیورا باید به دنبال ایجاد توافقنامه تجارت ترجیحی برای منطقه به گونه ای باشد که دسترسی به بازار های جهانی را از طریق حذف مواتع برای تجارت و سرمایه گذاری ممکن کند.

3- مدیریت شیلات و ماهیگیری :

کشورهای حاشیه اقیانوس هند به شدت به مدیریت و حفظ منابع غنی شیلات منطقه علاقه مند هستند شیلات و صنایع مرتبط با آن، در حصول اطمینان از امنیت غذایی اهمیت حیاتی دارند.

واحد تازه تاسیس پشتیبانی از شیلات (fsu) که مقر دفتر آن در سلطان نشین عمان است، تلاش های آیورا را برای شناسایی و بحث درباره مسائل اصلی مرتبط با شیلات را مدیریت و برنامه ریزی می کند.

4- کاهش خطرات و سوانع طبیعی :‌کاهش خطرات و سوانع طبیعی حوزه ای است که کشورهای عضو آیروا به صورت فزاینده ای به آن علاقمند شده اند و تلاش می کنند به تهدیدهایی بپردازند که ناشی از بلایایی طبیعی از قبیل سونامی و بلایای محصول دست بشر از قبیل نشت نفت و آلودگی دریایی است.

کشورهای عضو می توانند این مسئله را بررسی کنند که در حوزه های مربوط به هشدار زودهنگام و کاهش خطر بلایا و ایجاد توانمندی های پاسخ منطقه ای چه اقدامات مشترکی می توانند صورت بدهند.

5- همکاریهای علمی و دانشگاهی : مشارکت بخش های علمی، فناوری و دانشگاهی این توان بالقوه را دارندکه توانمندی ها و دانش آیورا در چندین حوزه مهم تقویت کنند.

این حوزه ها در برگیرنده شناخت دیده اقییانوس هند با مشارکت شرکایی از بخش هایی زیست شناسی و هواشناسی مدیریت منطقه ساحلی ، انرژی های تجدید پذیر، فناوری های بهینه مصرف انرژی و ایجاد اقتصاد اقیانوسی است.

6 - گردشگری و فرهنگ : بخش گردشگری توان بالقوه عظیمی در منطقه اقیانوس هند دارد.

کشورهای عضو از طریق تقویت ارتباطات گردشگری و بازاریابی در داخل این منطقه می توانند به منافع چشمگیری دست پیدا کنند می توان از تلاشهای مشترک بازاریابی مسئولان گردشگری کشورهای عضو برای تقویت توان بالقوه گردشگری درحوزه اقیانوس آرام و مطرح کردن این منطقه در زمینه گردشگری استفاده کرد.

می توان از فرهنگ و میراث به صورت چشمگیری برای صنعت گردشگری بهره گرفت. با درگیر کردن مردم محلی باید پنانسیل عظیم کشورهای عضو از نظر نیاز های فرهنگی و میراثی بیش از توسعه پیدا کند.

این امر می تواند به رشد چشمگیری محلی کشورهای عضو منجر شود.

7-توانمندسازی زنان: درنشست شورای وزارای کشورهای عضو آیورا درشهر پرت استرالیا دراول نوامبر 2013 ، موضوع توانمندسازی زنان و دختران در این منطقه به صورت موضوعی مهم مورد توجه قرار گرفت چرا که زنان در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور های منطقه، نقش مهمی ایفا کرده اند و در آینده نیز در داخل این اتحادیه باید به این واقعیت توجه و ان را تقویت کند.

ضروری است ظرفیت اقتصادی زنان از طریق آموزش و تربیت آنها درحوزه کسب و کار و کارآفرینی تقویت شود. اصلاحات در سیاست گذاری ها با هدف از بین بردن موانع در مسیر رهبری و مالکیت زنان دراین فعالیت ها باید ترویج شود.

8- توسعه اقتصاد اقیانوسی:

اقیانوس ها حدود هفتاد و پنج درصد سطح زمین را تشکیل می دهند و بخش عظیمی از جمعیت زمین، غذا و منبع درآمد خود را از اقیانوسها تامین می کنند.

اقیانوسها راه اصلی حمل و نقل برای 80 درصد تجارت جهانی است با عنایت به افزایش علاقه جهانی به اقتصاد آبی، خانم جولی بیشاپ وزیر امورخارجه استرالیا، موضوع اقتصاد آبی را در چهاردهمین نشست وزارتی آیورا مطرح کرد که 14 اکتبر 2014 درشهر پرت استرالیا برگزار شد .

اقتصاد آبی مفهوم جامع جدید است که اقتصاد اقیانوسی، محیط زیست ، و پایداری را در بر می گیرد و هدف از آن برآورد کردن نیازهای پایه انسانی از قبیل آب قابل شرب، غذا، شغل و مسکن قابل سکونت است
منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید