استحصال 110 کیلو تخم ماهی سفید در آستارا

چهار‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۷ بازدید
استحصال 110 کیلو تخم ماهی سفید در آستارا

110 کیلوگرم تخم ماهی از مولد ماهیان سفید در رودخانه‌های منتهی به دریا در بندر آستارا استحصال شد

همزمان با پایان مهاجرت ماهیان مولد سفید به دو رودخانه منتهی به دریای خزر در منطقه آستارا که از 15 اسفند سال 94 آغاز شده، 110 کیلوگرم تخم ماهی سفید از این نوع ماهیان استحصال شد و تکثیر نیمه مصنوعی این گونه ارزشمند صورت گرفته است

رئیس اداره شیلات آستارا با اشاره به استحصال تخم‌ ماهی مولد سفید در رودخانه‌های این شهرستان اظهار کرد: تخم‌های استحصال شده در مراکز تکثیر در مرکز گیلان برای تبدیل به لارو در استخرهای پرورش ماهی رهاسازی می‌شوند.

صادق خاصی‌پور افزود: پس از رسیدن وزن لاروها به یک تا سه گرم، این آبزیان به آستارا انتقال می‌یابند و در رودخانه‌های چلوند و آستاراچای رهاسازی می‌شوند.

وی درباره تولید بچه ماهی سفید از تخم‌های استحصال شده، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود از تعداد مذکور تخم استحصال شده، حدود پنج میلیون قطعه بچه ماهی سفید از اواخر خرداد به تدریج در رودخانه‌های آستارا رهاسازی شود.

رئیس اداره شیلات آستارا با بیان اینکه تکثیر نیمه مصنوعی ماهیان سفید تاثیر زیادی در ثابت ماندن تعداد این گونه ماهی ارزشمند در دریای خزر دارد، گفت: سال گذشته حدود پنج میلیون قطعه بچه ماهی تکثیر نیمه‌مصنوعی شیلات در رودخانه‌ها رهاسازی شده بود.

به گفته وی، سال گذشته حدود پنج تن ماهی استخوانی در منطقه آستارا توسط صیادان آستارا صید شد که حدود 30 درصد ماهی‌های صید شده از نوع سفید بودند.

ماهی سفید از خانواده کپور ماهیان یکی از انواع ماهی‌های شمال ایران است که در دریای خزر و رودخانه‌های گیلان و مازندران یافت می‌شود و از مرغوب‌ترین انواع ماهی شمال محسوب می‌شود.

مصرف ماهی سفید که از گوشت بسیار لذیذی برخوردار است به دلیل داشتن استخوان‌های ریز و درشت در گوشت دشواری‌های خاص خود را دارد.

ماهی سفید از نظر هم‌آوری جزو ماهیان با تعداد تخم زیاد بوده و میزان هم‌آوری این ماهی از 19 هزار و 718 تا 147 هزار و 696 عدد تخم است.

میانگین تعداد تخم ماهی سفید به ازای هر گرم از تخمدان 272 عدد تعیین شده و رنگ تخم‌ها زرد متمایل به طلایی و گاهی به رنگ سبز مغز پسته‌ای است

بندر آستارا در 200 کیلومتری مرکز گیلان قرار دارد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید