مشکل زیست محیطی، بزرگترین چالش پرورش ماهی تیلاپیا

دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
مشکل زیست محیطی، بزرگترین چالش پرورش ماهی تیلاپیا
مدیرعامل اتحادیه تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان گفت: مشکل زیست محیطی، بزرگترین چالش فراروی پرورش ماهی وارداتی تیلاپیا در کشور است.

ارسلان قاسمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به درستی جلوی پرورش ماهی تیلاپیا را در کشور گرفته است چون این ماهی بومی اکوسیستم ایران نیست.


وی اظهار داشـت: هم اکنون ماهی تیلاپیا بصورت پایوت در بافق یزد در حال پرورش است.

ارسلان قاسمی گفت : در حال حاضر امکان پرورش ماهی تیلاپیا بصورت گسترده در ایران وجود ندارد چون این ماهی همه چیزخوار بوده و از همه مهمتر ناسازگار با اکوسیستم کشور است.

وی افزود: قزل آلا از لحاظ ارزش غذایی از بهترین گونه های ماهی در دنیا و ماهی تیلاپیا از لحاظ تغذیه بسیار بی کیفیت است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان گفت: رغبت زیاد مردم به مصرف ماهی تیلاپیا ناشی از فرآوری و بسته بندی این ماهی است.

وی تصریح کرد: مهمترین عامل گرایش مردم ایران به مصرف این ماهی عرضه به صورت فیله و آماده طبخ است.

قاسمی تاکید کرد: رویکرد صنایع فرآوری و بسته ماهی در کشور باید دستخوش تغییر و تحول شود تا ماهی بصورت فیله و آماده طبخ در اختیار مصرف کنندگان قرارگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه واردات هم ساده تر و هم شیرین تر است بنابراین رویکرد به تقویت تولید داخلی خیلی مثبت به نظر نمی رسد.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان گفت: تغییر رویکرد عرضه ماهی از حالت سنتی به صنعتی بستر ساز افزایش آبزی مصرفی در جامعه است.


وی افزود: ترویج فرهنگ آبزی مصرفی و فرآوری صنعتی ماهیان بومی دو شاخص مهم توسعه صنعت شیلات و آبزی پروری در ایران محسوب می شود.

قاسمی خاطرنشان کرد : در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم ماهی قزآلا در بازار 8 تا 9 هزار تومان است در حالی که واسطه ها این ماهی را از تولیدکنندگان به قیمت هرکیلوگرم 5 تا 6 هزار تومان خریداری می کنند.

مدیر عامل اتحادیه تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان افزود: ایران به دلیل بهره مندی از مواهب طبیعی فراوان ظرفیت های بسیار مناسبی در زمینه صنعت آبزی پروری دارد.

وی اظهار داشت : با توسعه فعالیت های صید و صیادی و تکثیر و پرورش آبزیان در کشور علاوه بر تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز کشور زمینه افزایش درآمد برای دولت بیش از پیش فراهم می شود.

قاسمی تصریح کرد : با کاهش ذخایر آبزیان در دریا توسعه آبزی پروری در دنیا و به تبع در ایران گسترش یافته است.

وی همچنین بخش شیلات را بعنوان یکی از محورهای توسعه کشور دانست و گفت : استفاده کامل از ظرفیت های مهمی مانند پرورش و صید آبزیان می ‌تواند زمینه ‌ساز تحول و دگرگونی شگرفی در افزایش تولید مواد غذایی، ایجاد فرصت های جدید شغلی، افزایش درآمد منطقه‌ای، افزایش درآمد ارزی و ... شود.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان خاطرنشان کرد: نقش شیلات در تامین بخش عمده‌ای از پروتئین با ارزش جامعه و حصول منابع ارزی و درآمد ملی بر هیچ کس پوشیده نیست و توسعه زیرساخت‌های این بخش می‌تواند کمک بسیار زیادی به اشتغال، ارزآوری، تامین آبزیان مورد نیاز و درآمدزایی باشد.

وی در ادامه یادآورشد: صنعت شیلات بستر مناسبی برای پویایی اقتصادی در جامعه است از اینرو می طلبد همگان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند
منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید