مصرف سرانه ماهی در کردستان 6.5 کیلو است

سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۶ بازدید
مصرف سرانه ماهی در کردستان 6.5 کیلو است

مدیر شیلات و آبزیان کردستان گفت: مصرف سرانه ماهی در کردستان 6.5 کیلوگرم است در حالی که این رقم به طور متوسط در جهان 13 و در ایران 10 کیلوگرم است

رحمان میرزایی امروز در سنندج اظهار داشت: به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی دو پروژه پرورش و عرضه ماهی در استان کردستان با اعتبار 245 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: تأمین اعتبار این پروژه‌ها از طریق بخش خصوص انجام شده و جهاد کشاورزی استان در خصوص صدور مجوز، ارائه مشاوره و دادن آموزش‌های مورد نیاز برای پرورش ماهی با افراد سرمایه‌گذار همکاری داشته است

وی افزود: یکی از این طرح‌ها پروژه پرورش ماهی سردآبی در روستای کانی‌پری شهرستان بانه با صرف اعتباری بالغ بر حدود 45 میلیون تومان 3 تن ظرفیت تولید برای دو نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه میزان مساحت این طرح 200 مترمربع است، خاطرنشان کرد: این طرح شامل سه حوضچه برای نگهداری و پرورش ماهی قزل‌آلاست و با این پروژه تعداد استخرهای پرورش ماهی در سطح شهرستان بانه به 13 عدد افزایش یافت.

میرزایی عنوان کرد: این پروژه امسال به بهره‌برداری رسید و با ارتقای دانش فنی صاحبان مزارع در راستای استفاده از سیستم‌های مکانیزاسیون به منظور افزایش تولید ماهی در واحد سطح می‌توان ظرفیت نهایی این پروژه را تا 10 تن افزایش داد.

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پروژه دوم احداث مرکز عرضه، توزیع و پرورش ماهی در شهرستان کامیاران است که برای سه نفر اشتغال‌زایی کرده و حدود 200 میلیون تومان نیز هزینه در برداشته است.

وی افزود: این مرکز می‌تواند موجب افزایش مصرف سرانه ماهی در منطقه شود و همچنین به عنوان یک مرکز پشتیبانی برای مجتمع‌های پرورش ماهیان سردآبی استان در خصوص عرضه تولیدات آنها به بازار عمل ‌کند.

میرزایی گفت: در سال گذشته 8 هزار و 230 تن ماهی در کل استان کردستان تولید شد که 330 تن آن ماهیان سردآبی و 5 هزار و 200 تن آن ماهیان گرمابی بود که در منابع آبی استان و توسط تعاونی‌های صیادان استان صید شدند.

مدیر شیلات و آبزیان استان کردستان با بیان اینکه صنعت شیلات کردستان برای 2 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در استان ایجاد اشتغال کرده است، افزود: مصرف سرانه ماهی در استان کردستان 6.5 کیلوگرم است در حالی که این مقدار در جهان 13 و در ایران به طور متوسط 10 کیلوگرم است.

وی با اشاره به روش نوین پرورش ماهی در قفس خاطرنشان کرد: استان کردستان در این رابطه پیشرو است و هم‌اکنون این روش در سد گلبلاغ بیجار و سد زیویه کامیاران انجام می‌شود.

میرزایی ابراز داشت: اگر ادارات و دستگاه‌های مرتبط با ما همکاری داشته باشند تا پایان برنامه ششم توسعه می‌توانیم ظرفیت تولید در این قفس‌ها را به بیش از 2 هزار تن افزایش دهیم.

مدیر شیلات و آبزیان استان کردستان با بیان اینکه این روش در سدهای غیرقابل شرب و سدهایی که فقط مصرف کشاورزی دارند اجرا می‌شود، گفت: هم‌اکنون در طرح پرورش ماهی در قفس سد گلبلاغ 50 تن و در سد زیویه نیز بیش از 200 تن ماهی تولید می‌شود.

وی افزود: استان کردستان از منابع آبی و رودخانه‌های بسیاری بهره‌مند است که با همکاری بیشتر شرکت آب منطقه‌ای در خصوص تأمین آب می‌توان صنعت شیلات استان را به صورت چشمگیری گسترش داد.

میرزایی عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای کردستان در این زمینه بر اساس ضوابط خود عمل می‌کند و می‌طلبد تعامل بیشتری با بخش شیلات و آبزیان استان داشته باشند.

مدیر شیلات و آبزیان استان کردستان گفت: استان کردستان با توجه به داشتن منابع آب‌های طبیعی و نیمه‌طبیعی می‌تواند نقش بسزایی را در تولید ماهیان سردآبی داشته باشد که زمینه اشتغال، تثبیت شغل و بهره‌برداری بهینه از این منابع آبی را به عمل آورد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید