مواد اولیه کارخانه پودر ماهی مغفول مانده است

سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
مواد اولیه کارخانه پودر ماهی مغفول مانده است

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با بیان اینکه به دلیل کاهش چشمگیر «کیلکا» مواد اولیه پودر ماهی مغفول مانده است، گفت: شیلات موظف است مواد اولیه این کارخانه‌ها را حفظ کند

محمدعلی شجاع‌پور در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان، با انتقاد از وضعیت عدم تأمین مواد اولیه کارخانه پودر ماهی در استان اظهار کرد: موضوع انقراض ماهی کیلکا بر اثر وجود شانه‌دار دریای خزر و مواد اولیه کارخانه پودر ماهی مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه از 118 فروند شناور صید کیلکا در گیلان، تنها 25 شناور فعال است، تصریح کرد: بقیه شناورهای صید کیلکا خانه‌نشین و بیکار شده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان از تعطیلی 13 کارخانه پودر ماهی خبر داد و گفت: از 24 کارخانه تولید پودر ماهی، تنها 11 کارخانه فعال است.

وی دریای خزر را محل تولید مواد اولیه کارخانه‌های پودر ماهی عنوان کرد و گفت: پودر ماهی از صید کیلکا تأمین می‌شود و به دلیل وجود ماهی مهاجم شانه‌دار دریای خزر منقرض شده و در دریا وجود ندارد.

شجاع‌پور با تأکید بر اینکه شیلات موظف است مواد اولیه کارخانه پودر ماهی را حفظ کند، خاطرنشان کرد: دولت باید به وظایف خود عمل کند.

وی با انتقاد از بی‌توجهی دولت نسبت به وضعیت کارخانه‌ها، یادآور شد: برای کارخانه‌ پودر ماهی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما دولت مواد اولیه ما را تأمین نمی‌کند.

ایرج امینی، عضو دیگر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان نیز در جلسه مذکور به موضوع واردات زیتون اشاره کرد و گفت: دولت واردات زیتون را ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش فارس، کیلکا مهم‌ترین غذای ماهیان خاویاری، ماهی آزاد و فک دریای خزر بوده که به دلیل رقابت غذایی با «ژله‌ماهی»، «شانه‌دار دریای خزر» کاهش جمعیت یافته است.

10 درصد کیلکای صید شده در سبد مصرف خانوارها قرار می‌گیرد و بقیه تبدیل به پودر ماهی می‌شود که به دلیل کاهش چشمگیر این نوع ماهیان، کارخانه‌های تولید کننده پودر ماهی برای تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید