هدف گذاری تولید 200 هزار تن ماهی در قفس

پنج‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۴ بازدید
هدف گذاری تولید 200 هزار تن ماهی در قفس

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: از ماموریت های اصلی این موسسه امروز در دست گرفتن طرح های بزرگ حوزه کشاورزی در کشور است.

یدالله شمایلی در نشست گرگان هماهنگی مسوولان دستگاه های استان گلستان برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس درآب های دریای خزر ، افزود: در برنامه ششم توسعه کشور پرورش 200هزار تن ماهی در قفس در حوزه آبهای دریای خزر و جنوب از سوی جهاد نصر هدف گذاری شده است.
وی اضافه کرد: در سال 95 جهاد نصر از طریق اجرای پرورش ماهی در قفس به میزان 20 هزار تن تولید در استان های گیلان و مازندران برنامه ریزی کرده است و استان گلستان نیز می تواند با ایجاد زیرساخت ها به جمع این تولیدکنندگان افزوده شود

شمایلی در خصوص طرح های اجرایی جهاد نصر نیز گفت: اکنون طرح 550 هزار هکتاری احیای زمین های کشاورزی استان های خوزستان و ایلام که در سال 75 و در سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان مصوب شده است را اجرا می کند.
وی افزود: کار اجرایی احیای این اراضی در سال 92 با سفر رییس جمهوری به استان خوزستان و اختصاص 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه آغاز شد.
به گفته وی تاکنون 750 میلیون دلار از این اعتبار جذب و کار احیای 200 هزار هکتار از زمین های دشت های خوزستان و ایلام با هدف توسعه کشاورزی در بخش های ایجاد شبکه آبیاری فرعی، زهکشی اراضی شور و تسطیح و تجهیز اراضی کشاورزی انجام شده است.
وی افزود: اختصاص 1.5 میلیارد دلار برای احیای 330 هزار هکتار از 550 هزار هکتار زمین های دشت استان های خوزستان و ایلام در مرحله نحست است.
شمایلی اضافه کرد: دستور اجرای مرحله دوم احیای زمین های دشت استان های خوزستان و ایلام وتبدیل به اراضی کشاورزی نیز از سوی دولت یازدهم داده است.
به گفته وی اجرای این طرح بزرگ کشاورزی در استان های خوزستان و ایلام در راستای اقتصاد مقاومتی است.

*پیش بینی تولید 450 تنی میگو در گمیشان
شمایلی همچنین گفت: موسسه جهاد نصر تولید 450 تن میگو را در شهرستان گمیشان از توابع استان گلستان برای سال 95 پیش بینی کرده است.
وی افزود: سال گذشته تولید میگو در شهرستان گمیشان 280 تن بوده است.
به گفته وی جمع تولید میگو توسط جهاد نصر در گمیشان و قشم طی سال گذشته 340 تن بود که 280 تن آن در گمیشان استان گلستان تولید و روانه بازار شد.
شمایلی افزود: گمیشان با توجه به همسایگی دریای خزر و اراضی مناسب برای ایجاد پرورش میگو، ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری در پرورش و تولید این آبزی دارد.

*بزرگترین مجتمع های پرورش ماهی خاویاری در لاریم و نوشهر
مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: اکنون این موسسه بزرگترین توانمندی پرورش ماهی خاویاری را در مناطق لاریم شهرستان جویبار و نوشهر و در حوزه آبهای دریای خزر دارد.
وی افزود: امسال برای نخستین بار در این مناطق تکثیر ماهی خاویاری انجام شده است.
شمایلی، یکی از سیاست های جهاد نصر را سرمایه گذاری در استان های مازندران ، گیلان و گلستان برای پرورش ماهی خاویاری بیان کرد و گفت: لازم است مسوولان گلستانی بیش از گذشته با این موسسه همکاری داشته باشند.
به گفته وی استقبال استان های مازندران و گیلان از اجرای طرح پرورش ماهی در قفس بیش از استان گلستان است.
وی ادامه داد: این موسسه فقط طرح پرورش ماهی در قفس را در دستور کار خود ندارد ،بلکه زنجیره تولید تا مصرف را از صفر تا 100 درصد پیگیری می کند، به عبارتی زنجیره پرورش ماهی تا مصرف را از مرحله تولید بچه ماهی، عمل آوری، غذا و بازارمصرف انجام می دهد.
به گفته وی اکنون در بحث بازاریابی و صادرات به کشور روسیه تلاش هایی ا نجام شده است و محصول تولیدی امسال را به این کشور صادر خواهد شد.
وی افزود: تاکنون در 64 قفس در تعدادی از سدها و با منابع مالی حود نسبت به پرورش ماهی اقدام کرده و لازم است در این سرمایه گذاری از توان بخش خصوصی و جوامع محلی بیشتر استفاده شود.

*پیش بینی تولید 200 تن ماهی در قفس در استان گلستان
مدیرعامل موسسه جهاد نصر همچنین گفت: امسال برای استان گلستان تولید 200 تن از طریق پرورش ماهی در قفس پیش بینی شده است .
وی گفت: گلستان در پرورش ماهی در قفس با توجه به همجواری با دریای خزر و ویژگی های ممتایز آن نسبت به استان های گیلان و مازندران می تواند با سرمایه گذاری ، ظرفیت تولید در این بخش را افزایش دهد.
مدیرکل شیلات گلستان نیز با اشاره به ویژگی استان در پرورش ماهی از جمله همجواری با دریای خزر گفت: محدودیت منابع آبی و توجه به آب های نامتعارف باعث شده تا در گلستان از شرایط دریای خزر برای آبزی پروری بیشتر استفاده شود.
سید جواد قدس علوی افزود: تاکنون طرح پرورش میگو در شهرستان گمیشان عملیاتی شده است به طوری که اکنون محصول این طرح روانه بازار مصرف می شود.
وی اضافه کرد: طرح پرورش ماهیان خاویاری در استان نیز با گرفتن مشاور و مطالعه آن در دست اجراست.
به گفته وی تاکنون برای پرورش ماهی در قفس در گلستان هشت تقاضا ارایه شده که با تعدادی از این درخواست هااز جمله از سوی موسسه جهاد نصر موافقت شده است.
وی از دستگاه های مرتبط در استان درخواست کرد که جواب استعلام برای آغاز کار پرورش ماهی در قفس در استان را ظرف 10 تا 14 روز پاسخ دهند.
استاندار گلستان نیز به ظرفیت خوب استان در ورود به طرح پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و از موسسه جهادنصر خواست بیش از گذشته در استفاده از این ظرفیت در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی استان وارد عمل شود.
حسن صادقلو اضافه کرد: مسوولان استان نگاه مثبتی به اجرای این مهم دارند.
وی افزود: سرمایه گذاری‌ توسط جهاد نصر در استان در راستای اقتصاد مقاومتی است و برای اجرا و به نتیجه رسیدن این طرح، تمامی دستگاه‌های استان کمک خواهند کرد.
استاندار گلستان از فرمانداران شهرستان های مرتبط در استان نیز خواست در فراهم سازی زیرساخت‌ها به موسسه جهاد نصر کمک کنند و در اجرای این طرح مسایل زیست محیطی نیز مد نظر قرار گیرد.
در این نشست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست و دو تن از مشاوران اجرای طرح مطالعه پرورش ماهی در قفس در استان گلستان به تشریح مراحل اجرایی آن پرداختند.
استان گلستان واقع در شمال کشور و در شرق دریای خزر ،دارای 100 کیلومتر ساحل است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید