تامین امنیت صیادان در مقابله با دزدان دریایی

دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
تامین امنیت صیادان در مقابله با دزدان دریایی
پیش نویس دستورالعمل هماهنگی صید فراساحلی تهیه و بر تامین امنیت صیادان در مقابله با دزدان دریایی تاکید شده است

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) اظهار داشت: تردد صیادان و شناورهای آنها در آبهای فراساحلی که عمدتاً شامل آبهای اقیانوس هند است ، ضوابط خاصی دارد.


علی اصغر مجاهدی خاطرنشان کرد: رفع نیازهای صیادی در آبهای فراساحلی در اولویت برنامه های سازمان شیلات ایران قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: در جلسه اخیری که با حضور نمایندگان برخی ارگان های مرتبط با امور شیلاتی در وزارت کشور برگزار شد، پیش نویس دستورالعمل هماهنگی صید فراساحلی تهیه شد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران افزود: در هفته جاری نیز قرار است با حضور روسای این ارگان ها، پیش نویس دستور العمل هماهنگی صید فراساحلی جهت اجرایی شدن به تصویب نهایی برسد.

مجاهدی خاطرنشان کرد: وزارت امورخارجه، وزارت کشور، سازمان بنادر و دریانوردی، ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه و سازمان شیلات ایران از جمله ارگان هایی محسوب می شوند که پیش نویس دستورالعمل صید فراساحلی را به امضا رسانده اند.

وی با تاکید بر اهمیت تهیه پیش نویس دستورالعمل صید فراساحلی تاکید کرد : این امر از اهمیت بسیار بالایی در خصوص صید فراساحلی در آبهای اقیانوس هند برخوردار است.

مجاهدی تصریح کرد : به این ترتیب خواهیم توانست صید فراساحلی را تحت حمایت ارگان های مختلف کشور قرار دهیم که این امر به توسعه و رونق آن کمک شایانی خواهد کرد.

وی گفت : تهیه این پیش نویس در نهایت منجر به مدیریت صید فراساحلی تحت اقدام ملی خواهد شد که بدون شک یکی از مهمترین دستاوردهای آن، امنیت صید است.


این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: بر اساس دستورالعمل تهیه شده، نقش هر یک از ارگان های مرتبط با صید فراساحلی مشخص شده است.

وی یادآور شد : با امضای نهایی مقامات ارشد ارگان های دخیل در هماهنگی صید فراساحلی، پیش نویس دستورالعمل هماهنگی صید فراساحلی لازم الاجرا خواهد بود.

مجاهدی یکی از مهمترین اثرات تهیه این پیش نویس هماهنگی صید فراساحلی را تامین امنیت صیادان در مواجه با دزدان دریایی عنوان کرد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، این مهم نتیجه پیگیری سازمان شیلات در سطح ملی در راستای هماهنگی بین دستگاه های داخلی کشور است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران یادآور شد: بهبود شرایط سیاسی منطقه و حاصل شدن توافقات لازم بین کشورهای حوزه اقیانوس هند یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با دزدان دریایی است.

مجاهدی یادآور شد: قرار بود چند ماه گذشته جلسه ای با حضور نمایندگان کشورهای حاشیه اقیانوس هند در خصوص چگونگی تامین امنیت صیادی در منطقه برگزار شود که متاسفانه برگزاری آن لغو شد.

وی بر ضرورت بهره برداری قانونمند از منابع اقیانوس هند تاکید کرد و گفت: در این صورت، کشورهای حاشیه اقیانوس هند می توانند با تعاملات بیشتری نسبت به مقابله با دزدان دریایی اقدام و به این ترتیب امنیت صیادی را در اقیانوس هند برقرار کنند.

وی اظهار کرد: به منظور کاهش سوانح ناشی از مواجه صیادان ایرانی با دزدان دریایی، سازمان شیلات ایران توانسته است با برگزاری جلسات متعدد، هماهنگی بین دستگاهی را تقویت کند که در همین چارچوب ، جنبه های پشتیبانی، اطلاعات و حقوق تقویت شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران عنوان کرد: همچنین در خصوص تامین اعتبار برای پرداخت به صیادانی که با دزدان دریایی مواجه و خسارات زیادی را متحمل شده اند، اقدامات موثری با هماهنگی بین دستگاهی صورت گرفته است.

مجاهدی تاکید کرد: هم اکنون بسیاری از شناورهای صیادی بزرگ به همراه خود یک نیروی نظامی را برای تامین امنیت در اختیار گرفته اند که به همین منظور نیز مبالغی را پرداخت می کنند.

وی با اشاره به اینکه در شناورهای کوچک صیادی امکان بکارگیری نیروی نظامی وجود ندارد، عنوان کرد: این شناورها بیشتر در مناطق امن و به دور از حضور احتمالی دزدان دریایی تردد می کنند تا خطری آنها را تهدید نکند.


وی یادآور شد: البته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با گشت زنی در بخشی از اقیانوس هند در تلاش است با تامین امنیت منطقه، امنیت صید را برای صیادان فراهم کند اما از آنجا که وسعتی که نیروی دریایی برای تامین امنیت پوشش می دهد بسیار وسیع نیست، لذا احتمال حمله دزدان دریایی به شناورهای صیادی همواره وجود خواهد داشت

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید