تالاب بین المللی رود شور، شیرین و میناب نیاز به مراقبت دارد

سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۹ بازدید
تالاب بین المللی رود شور، شیرین و میناب نیاز به مراقبت دارد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میناب گفت: تالاب بین المللی رود شور ، شیرین و میناب یکی از منطقه حفاظت شده و مهمترین اکوسیستم های جنگل حرا در جنوب کشور نیاز به مراقبت دارد

سهراب پشتاره سه شنبه افزود: منطقه حفاظت شده تیاب یکی از مهمترین اکوسیستم های جنگل حرا همچنین زیستگاه زمستان گذرانی مهمی برای گونه هایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و زیستگاه مناسب تخم ریزی و پرورش نوزادان ماهیان تجاری ، سخت پوستان ، میگوها ، صدفها ، دو کفه ای ها و سایر آبزیان بوده است.
بنا به اظهار وی ، مصب رودخانه های شور، شیرین و میناب ناحیه زمستان گذرانی مهمی برای پرندگان آبزی وکنار آبزی ازجمله صدف خور ، گیلانشاه بزرگ وپلیکان پا خاکستری وچندین گونه دیگر محسوب می شود و زیستگاه جوجه آوری گونه هایی از تیره حواصیلها همانند حواصیل بزرگ و حواصیل هندی می باشد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میناب ادامه داد: ازجنگلهای مانگرو حرا که دارای ارزشهای مهمی برای تفرج و گردشگری هستند و می توان ازآن برای قایقرانی ومشاهده گونه های پرندگان وطبیعت گردیاستفاده کرد.
پشتاره یاد آور شد: قطع درختان حرا برای سوخت یاتعلیف دام ، آلودگی های نفتی وتاحدودی هم آلودگی ناشی ازفاضلاب شهربندرعباس وهمچنین توسعه فزاینده صنعت پرورش میگو ازعوامل تهدید کننده این تالاب محسوب می شوند.
وی گفت: نگهبانان جنگل با تمام وجود با شکار مبارزه می‌کنند اما هنوز حیوانات بی‌شماری توسط شکارچیان نابود می‌شوند لذا باید از این روند با آگاه سازی از عواقب بعدی ومخرب جلوگیری کرد .
بیش از 60 درصد تالاب های بین المللی در کل منطقه در کشور ما قرار دارند، براساس تعریف کنوانسیون رامسر، 42 نوع تالاب در دنیا وجود دارد که از این تعداد 41 نوع آن در کشور ما وجود دارد و در واقع کمتر کشوری با این ویژگی دیده می شود، این وضعیت نتیجه تنوع اکوسیستم های هیرکانی در شمال تا اکوسیستم زاگرس و خلیج فارس است.
از 22تالاب بین المللی کنوانسیون رامسر ، پنج تالاب آن در استان هرمزگان شامل جزیره شیدور ، خور خوران ، دهانه رودخانه گز و حرا و دهانه رودخانه های شور ، شیرین و میناب واقع شده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید