امسال 90 هزار تن ساردین ماهی ازآبهای خلیج فارس صید می شود

شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
امسال 90 هزار تن ساردین ماهی ازآبهای خلیج فارس صید می شود

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: طبق بررسی های کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و با نظارت شیلات امسال 90 هزار تن ساردین ماهی ازآبهای خلیج فارس صید می شود

سید پرویز محبی شنبه افزود: در سطح استان نزدیک به 60 هزار تن ساردین ماهی صید می شود این در حالی است که بررسی های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس ودریای عمان نشان می دهد آب های خلیج فارس در سال بدون فشار بر ذخایر آبزیان سطح زی ، ظرفیت برداشت 80تا90هزارتن ساردین ماهیان را دارد.

وی با اشاره به نگرانی و دغدغه های اخیر از سوی فعالان زیستی محیطی در رابطه با صید بی رویه ساردین ماهیان بیان داشت: در زمینه میزان صید ساردین ماهیان با توجه به ظرفیت های اعلام شده علمی و بررسی شده از سوی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان هیچ جای نگرانی برای فعالان در زمینه های زیست محیطی وجود ندارند .
مدیرکل شیلات هرمزگان اظهارکرد: مبارزه با صید غیرمجاز و همچنین حفظ ذخایر آبزیان یکی از وظایف مهم شیلات است که در صورت حتی نزدیک شدن به محدوده خطر ذخایر ساردین ماهیان شیلات به سرعت اقدام می کند.
محبی گفت: ساردین ماهیان از ظرفیت های شیلاتی انحصاری استان هستند که این ماهی از نظر ارزش غذایی به ویژه تامین امگا3 به خوبی می تواند در سبد غذایی خانوارهای ایرانی نقش آفرینی کند.
وی با بیان اینکه فعالیت در زمینه صید ساردین ماهیان و همچنین ارزش آورده آن می تواند نقش مهمی در چرخه اقتصاد ساحل نشینان داشته باشد ، گفت: این آبزیان در بحث فرآوری انعطاف پذیری قابل قبولی دارند به طوری که می توان از چیپس تا سوسیس و کالباس از آنها تولید کرد.
این مسئول در ادامه از برگزاری دو کارگروه تخصصی ویژه ساردین ماهیان در راستای ارزش افزوده آن تاکنون خبر داد و گفت: دراین راستا سال گذشته برای نخستین بار جشن ساردین ماهیان از سوی شیلات هرمزگان برگزار شد که این رویداد به صورت سالانه در تقویم فعالیت های شیلاتی قرار می گیرد.
گفتنی است ساردین ماهیان ، ماهی‌هایی روغنی هستند که در خلیج فارس شاهد منابع غنی این گونه از ماهیان هستیم

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید