کشف بیش از 3000 متر تور دام از تالاب سولدوز نقده

شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۷۵ بازدید
کشف بیش از 3000 متر تور دام از تالاب سولدوز نقده

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده از کشف 3 هزار و 500 متر تور دام از تالاب سولدوز نقده در طول یک ماه گذشته خبر داد

فرامرز سفری امروز در ارومیه اظهار داشت: با توجه به حضور مستمر ماموران یگان حفاظت محیط زیست نقده، در طول یک ماه اقدام به جمع‌آوری 3 هزار و 500 متر تور دام از تالاب سولدوز نقده شدند.

وی ادامه داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در راستای پاکسازی بستر تالاب سولدوز نقده از تورهای دامی گسترده شده به منظور صید ماهی اقدام به گشت‌زنی در این تالاب می‌کنند تا بتوانند در فصل تخم‌ریزی آبزیان و حفاظت از پرندگان این تالاب حفاظت کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده ادامه داد: تورهای دام ماهیگیری پس از جمع‌آوری توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نقده به صورت اصولی امحا شده است.

این مسؤول به صیادان و شکارچیان این شهرستان هشدار داد که از هرگونه صید ماهی و شکار پرندگان در اطراف تالاب سولدوز نقده خودداری کنند زیرا بنا بر قانون با آنان برخورد خواهد شد و رسیدگی به پرونده آنان به مقامات قضائی ارجاع خواهد شد.

سفری ادامه داد: با توجه به اینکه تالاب سولدوز نقده یکی از مهم ترین تالاب‌های مهم در شهرستان نقده بوده و همه ساله پذیرای بسیاری پرندگان بوده و زیستگاه مناسبی برای آبزیان است از شهروندان این شهرستان انتظار می‌رود همکاری لازم را با ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان جهت حراست از این تالاب مهم داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تالاب سولدوز سالانه پذیرای پرندگان نادری همچون غازهای پیشانی سفید است، افزود: این پرنده نادر به جز تالاب‌های مهمی همچون تالاب سولدوز نقده مهاجرت نمی‌کند لذا از تمام دوستداران طبیعت خواستاریم جهت حفاظت از زیستگاه‌های خاکی و آبی این شهرستان همکاری لازم با ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان داشته باشند و در صورت مشاهده تخلف شکارچیان در این تالاب مراتب را سریعا به حفاظت محیط زیست نقده اطلاع دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده با بیان اینکه سالانه در فصل بهار و تابستان بیش از 10 هزار قطعه انواع پرندگان شکاری به تالاب سولدوز نقده مهاجرت می‌کنند به علت این موضوع اشاره کرد و گفت: وضعیت مطلوب زیستگاهی، امنیت حاکم و تغذیه مناسب پرندگان از جمله مهم‌ترین دلایل گرایش پرندگان برای مهاجرت به تالاب سولدوز نقده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه تالاب سولدوز یکی از چندین تالاب شهرستان نقده است، افزود: نام این تالاب از نام منطقه‌ای که کل محدوده شهرستان نقده را در بر می‌گیرد گرفته شده است و دارای مساحتی به اندازه 200 هکتار است.

سفری به مهم‌ترین گیاهان و ماهیانی که در تالاب سولدوز نقده زیست می‌کنند، اشاره کرد و گفت: گیاهان مهمی ازجمله نی، جگن و پرندگانی همچون، فلامینگو، پلیکان سفید، چوب پا، تنجه، آنقوت و گونه‌هایی از مرغابی‌ها و آبچلیک سانان. در این تالاب وجود دارند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید