افزایش بهره‌وری آب از برنامه‌های جدی حوزه شیلات زنجان است

شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۵ بازدید
افزایش بهره‌وری آب از برنامه‌های جدی حوزه شیلات زنجان است
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: افزایش بهره‌وری آب با بهره‌گیری از انواع تجهیزات آبزی‌پروری در مزارع پرورش ماهی استان زنجان، مقوله‌ای است که به صورت جدی از جانب حوزه شیلات پیگیری می‌شود.

محمود صیادبورانی با بیان این‌که نرم جهانی در مصرف آب تازه‌ورودی به ازای تولید یک تن ماهی قزل‌آلا، 10 لیتر بر ثانیه است، اظهار کرد: خوشبختانه با اهتمام مدیریت شیلات سازمان جهاد‌کشاورزی و آبزی‌پروران استان زنجان در طول چند سال گذشته، میزان مصرف آب تازه‌ورودی در مزارع آبزی‌پروری استان به ازای هر تن تولید ماهی، به یک لیتر بر ثانیه کاهش یافت. با این وجود، مقرر شده است که با به‌کارگیری روش‌های مختلف، این میزان را به 0.5 لیتر در ثانیه کاهش دهیم تا به یک بیستم نرم جهانی برسد.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر، افزایش بهره‌وری آب در حوزه‌های مختلف، نخستین و مهم‌ترین اولویت سازمان جهادکشاورزی است و برای تحقق این مهم، برنامه‌های متعددی در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا، حوزه شیلات نیز همه تلاش خود را به کار گرفته تا با اعمال شیوه‌های مدیریتی و اصولی، میزان مصرف آب به ازای تولید هر تن ماهی را به حداقل برساند.

وی با ابراز نگرانی از کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، افزود: در حال حاضر، با کمبود منابع آب مواجه هستیم. از این‌رو می‌توان کاهش بهره‌گیری از منابع آب‌های عمیق و نیمه‌عمق را یکی از اقدامات موثر حوزه شیلات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان برای ارتقاء بهره‌وری آب برشمرد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان زنجان متذکر شد: در همین‌راستا، در طول چند سال گذشته، متقاضیان آبزی‌پروری به بهره‌گیری از رودخانه‌های پرآب استان مثل «قزل‌اوزن» و سرشاخه‌های آن در شهرستان‌های ماهنشان و طارم، همچنین رودخانه «زنجان‌رود» گرایش یافته‌اند؛ چراکه می‌توان با احداث چاهی با عمق حداکثر پنج متر در مجاورت این رودخانه‌ها، اقدام به تولید آبزیان کرد.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، مقرر است که خروجی آب مزارع پرورش ماهی پس از اعمال مراحل تصفیه به همان منبع آبی هدایت شود تا در میزان دبی این منبع تغییری ایجاد نشود. البته برای هدایت خروجی پساب مزارع پرورش ماهی به رودخانه، همه ضوابط زیست محیطی رعایت می‌شود

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید