رشد صادرات آبزیان

چهار‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
رشد صادرات آبزیان
کشورمان با توجه به برخورداری از منابع ابی که به آب های آزاد راه دارد یکی از کشورهای مهم منطقه در تولید و پرورش آبزیان است.

کشورمان با توجه به برخورداری از منابع ابی که به آب های آزاد راه دارد یکی از کشورهای مهم منطقه در تولید و پرورش آبزیان است و به همین دلیل بر درآمدی که از طریق صادرات آنها عاید کشور می شود محاسباتی صورت گرفته است. شرایط کنونی کشورمان باعث شده که در بازارهای جهانی بر روی صادرات آبزیان ایران بیش از پیش گشوده شود و هر روز بر تعداد کشورهایی که خواهان محصولات دریایی ایران هستند؛ افزوده شود. از میان محصولات این حوزه قزل آلا و میگو بیشترین بازارها را از آن خود کرده اند.

حسن صالحی، معاون وزیر جهادکشاورزی در این باره به مهر گفته است: "صادرات محصولات شیلاتی در سال‌جاری نسبت به سال قبل بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است. برآورد می شود امسال تولید قزل آلا افزایش یابد. شرایط تولید قزل آلا در کشور نسبت به سال گذشته بهتر است. صادرات به کشور روسیه روال خاص خود را دارد و پروسه ای زمان بر است. با توجه به اینکه هنوز میگوی تولیدی ما در سال‌جاری برداشت نشده است، نباید انتظار داشته باشیم فعلا در این زمینه اتفاق خاصی رخ دهد. تا این لحظه سطح زیرکشت پرورش میگو در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر نیست و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، ضمن اینکه هنوز ذخیره سازی ادامه دارد. براساس آماری که گمرک اعلام کرده، در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ درصد صادرات ما افزایش یافته است."

این گزارش می افزاید: در حال حاضر تا 80 درصد صنعت پرورش میگو بومی سازی شده است. صنعت پرورش میگو، اشتغال زا است و در چهار استان جنوبی و همچنین استان شمالی گلستان توسعه یافته است. هم اکنون بیش از 27 کارخانه تولید غذای دام، طیور و آبزیان در کشور فعال است که تولیدات آنان با وارداتی قابل رقابت است. لغو تحریم ها باعث رشد و رونق صادرات این آبزیان شده است.

چندی پیش حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات در این زمینه به فارس گفته بود: "سال گذشته بیش از 18 هزار تن میگوی پرورشی و 8 هزار تن میگوی دریایی در کشور تولید شد. با توجه به فضای صادرات و اقدامات صادراتی رکود خیلی خوبی سال گذشته در صادرات این محصول به دست آمد، برای اولین بار 13 هزار تن میگوی پرورشی صادر شد. مراکز تکثیر به تازگی شروع به تکثیر لارو کرده‌اند، فعلا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از میزان تولید میگوی پرورشی در سال جاری داشت. 98 درصد میگوی دریایی در داخل مصرف می‌شود، ارزش صادراتی میگوی صادراتی در سال 94، 56 میلیون دلار برآورد شده است."

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید