طرح مراقبت بیماری آبزیان در خراسان شمالی اجرا می شود

یک‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۷۵ بازدید
طرح مراقبت بیماری آبزیان در خراسان شمالی اجرا می شود

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: اجرای طرح مراقبت فعال بیماری های ویروسی آبزیان از روز هفتم خرداد ماه جاری در استان آغاز می شود و به مدت 10 روز ادامه دارد.

فرزین حسینی روز شنبه اظهارداشت: براساس ابلاغ سازمان دامپزشکی هر ساله طرح مراقبت فعال بیماری های ویروسی آبزیان در تمام مزارع ماهیان سردابی طی دو مرحله انجام می پذیرد.
وی گفت: این طرح با هدف آگاهی یافتن از وضعیت سلامت ماهیان سردابی پرورشی و اجرای اقدامات کنترلی و درمان این بیماری ها در صورت برخورد انجام می شود.
وی با بیان اینکه مراقبت فعال مزارع شامل بازدید کارشناسی و نمونه برداری است افزود: بیماری های ویروسی مانند VHS، IHN و IPN در این طرح مورد پایش قرار می گیرند.

حسینی ادامه داد: این بیماری ها با توجه به اینکه قدرت عفونت زایی و انتشار بالایی دارند و باعث تلفات شدید در بچه ماهیان می شوند، از نظر بهداشت پرورش و بیماری زایی و ایجاد خسارات اقتصادی بالا به آبزی پروران دارای اهمیت هستند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: بیماری های فوق از بیماری های مشترک انسان و حیوان محسوب نمی شود.
در خراسان شمالی 10 مزرعه تفریخ و پرورش ماهی، 98 مزرعه پرورش ماهیان سردابی و 13 مزرعه پرورش ماهیان گرمابی فعالیت دارند.
در استان 863 هزار نفری خراسان شمالی 6 هزار و 250 منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید