اجرای 9 طرح پرورش ماهیان خاویاری در گیلان

پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۸۳ بازدید
اجرای 9 طرح پرورش ماهیان خاویاری در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان از معرفی اجرای 9 طرح پرورش ماهیان خاویاری در سواحل این استان خبر داد

اسحاق شعبانی در بندر انزلی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه اجرای 100 طرح پرورش ماهیان خاویاری با بنیاد مستضعفان در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اظهار کرد: تولید 20 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و 500 تن خاویار از جمله توافق مذکور است.

وی به معرفی اجرای 9 طرح پرورش ماهیان خاویاری در سواحل گیلان به بنیاد مستضعفان اشاره کرد و افزود: تسهیلات بانکی به طرح‌های مذکور با پنج درصد یارانه پرداخت می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه 87 نفر متقاضی اجرای طرح ماهی پرورش ماهی در قفس در دریا هستند، تصریح کرد: تا پایان امسال 4 هزار تن پرورش ماهی در قفس در دریا در استان اجرایی می‌شود.

شعبانی از پذیرش 62 درخواست متقاضیان پرورش ماهی در قفس در دریا در گیلان خبر داد و بیان کرد: 9 نفر پروانه تاسیس دریافت کردند.

وی به انعقاد قرارداد یک نفر متقاضی پرورش ماهی در قفس در دریا اشاره کرد و گفت: هشت نفر در حال انعقاد قرارداد با شرکت‌های مربوطه هستند.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه 11 هزار و 340 تن پروانه بهره‌برداری 9 نفر متقاضی پرورش ماهی در قفس در دریا است، خاطرنشان کرد: تاکنون 500 تن قفس پرورش ماهی در منطقه جفرود بندر کیاشهر نصب شده است.

شعبانی، مصوبه حفاظت محیط زیست برای پرورش ماهی در قفس در دریا در گیلان را 12 هزار تن خواند و یادآور شد: 23 نفر از متقاضیان پرورش ماهی در قفس در دریا موافقت اصولی دریافت کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه تکثیر ماهیان خاویاری در رودخانه سفیدرود در سال 1295 از سابقه ارزنده شیلات گیلان محسوب می‌شود، اظهار کرد: سال 1345 رهاسازی ماهی علف‌خوار با هدف مبارزه بیولوژیک در تالاب انزلی انجام شده است.

مدیرکل شیلات گیلان به تکثیر ماهی سفید در رودخانه سفیدرود با هدف بازسازی ذخایر از سال 1349 اشاره کرد و افزود: سال 1351 مجتمع پرورش ماهیان گرمابی با مساحت یک‌هزار هکتار در استان ایجاد شده است.

شعبانی با اشاره به اجرای طرح پرورش ماهی در محیط محصور در سال 1370، بیان کرد: سال 1389 پروژه پرورش فیل ماهی در قفس در آب‌های داخلی اجرایی شد ضمن اینکه پروژه پرورش ماهی در قفس در دریای خزر در سال 89 عملیاتی شده است.

وی از تولید و استحصال خاویار از فیل ماهیان پرورشی با مشارکت بخش خصوصی در گیلان خبر داد و تصریح کرد: تکثیر و پرورش ماهی آزاد در دریای خزر با مشارکت بخش خصوصی از جمله برنامه‌های شیلات در استان است.

مدیرکل شیلات گیلان به شرایط اقلیمی و منابع آبی مناسب در استان اشاره کرد و گفت: گیلان در ردیف سه استان برتر شیلاتی در کشور است.

شعبانی با بیان اینکه سالانه 813 هزار و 50 تن ماهی در کشور تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: 63 هزار تن سهم گیلان از تولید مذکور است.

وی به تولید سالانه 44 هزار تن ماهیان گرمابی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: سالانه یک‌هزار و 200 تن ماهیان سردآبی در استان تولید می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به صید سالانه 9 هزار تن ماهیان استخوانی از دریای خزر در استان، اظهار کرد: سالانه 7 هزار تن کیلکا از دریای خزر در گیلان صید می‌شود.

شعبانی، سرانه مصرف آبزیان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور را 2.5 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: اکنون سرانه مصرف آبزیان در کشور به 9 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در گیلان 14 کیلوگرم است، تصریح کرد: سرانه صید ماهیان در استان 24 کیلوگرم است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید