150 هزار قطعه بچه ماهی سرد آبی در استخرهای سیستان وبلوچستان رها سازی شد

شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۸ بازدید
150 هزار قطعه بچه ماهی سرد آبی در استخرهای سیستان وبلوچستان رها سازی شد

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) گفت: 150 هزار قطعه بچه ماهی سردآبی از نوع قزل آلای رنگین کمانی از اواخر آبان تا کنون در 61 استخر بتنی هشت ضلعی، دایره ای و مستطیلی در این استان رها سازی شده است.

محبعلی سیستانی روز شنبه اظهار داشت: با توجه به مساعد بودن شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان برای پرورش ماهی قزل آلا در نیمه دوم سال این تعداد بچه ماهی قزل آلا در استخرهای استان رها سازی شده و انتظار می رود در پایان دوره (اواسط اسفند)افزون بر 45 تن ماهی قزل آلا برداشت شود.
وی تصریح کرد: بچه ماهی های قزل آلای توزیعی در استخرهای پرورش ماهی سیستان و بلوچستان از مرکز مدار بسته شهرستان خاش تامین شده است.

وی بیان کرد: سامانه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در جنوب شرق کشور خوشبختانه در خاش واقع است که آب و هوایی مناسب تر نسبت به سایر شهرستان های استان دارد.
وی ادامه داد: این مرکز بعد از چندین سال وقفه کاری توسط دولت تدبیر و امید سال گذشته و با پیگیری های اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) و بخش خصوصی راه اندازی شد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) گفت: مرکز مدار بسته خاش توانایی این را دارد که به زودی علاوه بر تامین بچه ماهی سردآبی این استان به سایر استانهای کشور هم بچه ماهی قزل آلا صادر کند.
سیستانی اظهار داشت: اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توزیع بچه ماهی قزل آلا را نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش داده است.
وی بیان کرد: وزن اولیه بچه ماهی قزل آلا رها شده در استخرها 20 گرم است که در پایان دوره پرورش به طور متوسط به 350 تا 400 گرم می رسد.
وی با اشاره به بازار فروش ماهیان سردآبی افزود: بیشتر ماهی های پرورشی در خود استان به فروش می رسد.
وی افزود: پرورش ماهی قزل آلا در استخرهای هشت ضلعی به صورت متراکم انجام می شود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) گفت: آبزی پروران می توانند با استفاده از روش های موثر نظیر مکانیزاسیون در استخرهای پرورش ماهی، سود اقتصادی مناسبی به چرخه کشاورزی خود وارد کنند.
سیستانی اظهار داشت: کشاورزان در کنار کار کشاورزی می توانند با ساخت استخرهای هشت ضلعی به پرورش آبزیان هم روی بیاورند که بسیار اقتصادی است.
**مزیت استخرهای هشت ضلعی
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به مزیت استخرهای هشت ضلعی نسبت به نمونه های دیگر بیان کرد: پرورش ماهی در این استخرها بسیار اقتصادی است به طوری که پیش بینی بر این است که 2 تن ماهی از هر استخر برداشت شود.
سیستانی افزود: افزایش تولید بچه ماهی در واحد سطح، افزایش تراکم ذخیره سازی بچه ماهی و کاهش مصرف آب از دیگر مزیت های این استخرها است.
وی گفت: این استخرها به گونه ای ساخته شده است که سبب ایجاد چرخش آب درون استخر می شود.
وی افزود: سامانه تهویه در کف این استخرها در نظر گرفته شده که فضولات ماهی ها را به بیرون از استخرها انتقال می دهد.
وی بیان کرد: با ساخت استخرهای هشت ضلعی، پرورش ماهی از حالت معیشتی به حالت اقتصادی برای کشاورزان در آمده است.
سیستانی تصریح کرد: استخرهای هشت ضلعی از سال 94 به منظور پرورش ماهی در تراکم بالا نسبت به استخرهای مربعی و دایره ای ساخته شده است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) گفت: برای جبران خسارات وارده از تلفات ماهی، شیلات به تمام پرورش دهندگان ماهی توصیه می کند استخرهای پرورشی خود را بیمه کنند.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال هستند

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید