کنترل بیماری VHS و سایر بیماری های ویروسی

سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
کنترل بیماری VHS و سایر بیماری های ویروسی

با بکارگیری مسئولین فنی بهداشتی در مزارع تکثیر و تفریخ آبزیان کمک شایانی به کنترل بیماری VHS و سایر بیماری های ویروسی شده است

بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی (VHS) یک بیماری ویروسی است که شدیدترین اپیدمی آن در اواخر زمستان و اوایل بهار، زمانی که درجه آب بالا می‌رود دیده می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان گفت: این بیماری یک بیماری واگیردار مشخص است که ظهور و شیوع آن در یک مزرعه پرورش ماهی نهایتا" در پی وارد کردن ماهیان قزل آلای زنده از یک مزرعه آلوده دیگر دیده می‌شود.
دکتر عبدالمحمد نجاتی اظهار داشت: قزل آلای مبتلا به رنگ تیره درآمده و بیرون زدگی یک طرفه چشم در آن واضح است و نشانه‌های کم خونی و رگه‌های خونریزی بر روی آبشش‌ها دیده می‌شود، همچنین در بافت ملتحمه دور چشم‌ها نیز خونریزی مشاهده می‌شود.

دکتر نجاتی در ادامه افزود: این حالت تنها با مشاهده حرکات ماهیان در آب قابل تشخیص است، قزل آلای مبتلا حرکات مارپیچی به سمت بستر حوضچه یا مرکز نرده‌های خروجی آب نشان می‌دهد و در مسیر مدوری بر روی یک پهلو همراه با حرکات متشنج و انقباضی و گاهی روی آب شنا می‌کند. این ماهیان را با هیچ گونه علامت خارجی نمی‌توان از ماهیان سالم تشخیص داد جز شکم جمع و منقبض و آبشش‌های با رنگ قرمز طبیعی.
این مقام مسئول مشخص‌ترین نشانه داخلی خونریزی‌های پراکنده‌ برشمرد و گفت: این خونریزی ها به ویژه در بافت ملتحمه چشمی، عضلات، چربی‌های دور احشایی، کیسه شنا، صفاق، قلب و...
وی گفت: مزارع تکثیر و حد واسط ( تفریخ تخم چشم‌زده ) ماهی استان با بکارگیری مسئولین فنی بهداشتی کمک شایانی به کنترل بیماری VHS و سایر بیماری های ویروسی نمودند.
دکتر عبدالمحد نجاتی با اعلام این خبر افزود: با پیگیری های انجام شده تعداد 17 مرکز تخم چشم در استان وجود دارد که 5 نفر دکتر دامپزشک بکارگیری شده اند.
وی گفت: اداره کل دامپزشکی استان با انجام آزمایشات لازم بیماری VHS را در مراکز حد واسط ریشه کن نموده است
.

منبع: روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری

دیدگاه خود را بیان کنید