اجرای 9 طرح پرورش ماهیان خاویاری در قفس در گیلان

یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۶ بازدید
اجرای 9 طرح پرورش ماهیان خاویاری در قفس در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان از تصویب اجرای 9 طرح پرورش ماهیان خاویاری در قفس توسط بخش خصوصی با همکاری بنیاد مستضعفان در این استان خبر داد

اسحاق شعبانی عصر امروز در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان با اشاره به اینکه ماهیان خاویاری یکی از آبزیان با ارزش در دنیا محسوب می‌شوند اظهار کرد: سال‌های گذشته 350 تن خاویار از دریای خزر در استان‌های شمالی کشور استحصال می‌شد و اکنون این مقدار به دو تن کاهش پیدا کرده است.

وی به قدمت 200 میلیون ساله ماهیان خاویاری در دنیا اشاره کرد و افزود: ماهیان خاویاری فسیل زنده نامیده می‌شوند و اکنون ذخایر آنها در دریای خزر به کمترین حد رسیده است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری در قفس در حفظ ذخایر این ماهیان اثرگذار است، تصریح کرد: امکان اجرای پنج هزار تن طرح پرورش ماهیان خاویاری در قفس در بندر کیاشهر و دو هزار تن در منطقه آزاد انزلی وجود دارد.

شعبانی، خواستار احداث اسکله صیادی به منظور پشتیبانی از اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری در قفس در منطقه کیاشهر شد و بیان کرد: احداث مجتمع ماهیان خاویاری در تکثیر و پرورش این ماهیان موثر است.

وی به معرفی 9 طرح پرورش ماهیان خاویاری در قفس در گیلان اشاره کرد و گفت: طرح‌های مذکور توسط بخش خصوصی و با همکاری بنیاد مستضعفان در استان اجرا می‌شود ضمن اینکه قابلیت معرفی 18 نفر برای اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری در گیلان وجود دارد.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه زمین و آب از محدودیت‌های پرورش ماهی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: گیلان از استان‌های پر باران است اما منابع آبی شیرین آن محدود بوده و باید نگرش خود را از طرف آب شیرین به طرف آب شور تغییر دهیم.

شعبانی، یکی از راهکارهای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس را استفاده از آب شور خواند و یادآور شد: از 50 سال گذشته از قفس‌های پرورش ماهی در دنیا استفاده می‌شود و تولید سالانه 19 میلیون تن محصولات شیلاتی از این طریق است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح پرورش ماهی در قفس از سال 89 در دریای خزر آغاز شده است، اظهار کرد: طبق مصوبه سفر رئیس جمهور به گیلان در مدت دو سال باید 10 هزار تن پرورش ماهی در قفس در استان اجرایی شود

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید