نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی کشور بزودی بهره‌برداری می شود

چهار‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۷ بازدید
نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی کشور بزودی بهره‌برداری می شود
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی کشور تا پایان شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.

ناصر حاجی‌زاده ذاکر گفت : کشور ما به لحاظ امکانات تحقیق در دریا و اقیانوس کمبودهای زیادی دارد.


وی با اشاره به اینکه تجربیات جهانی نشان داده یکی از مهمترین فعالیت‌های اقیانوس‌شناسی، انجام تحقیقات میدانی است، افزود: بررسی مشاهداتی شرایط دریا، اقیانوس و سواحل مهمترین المان در این حوزه محسوب می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ادامه داد : در این مسیر، کار تحقیقاتی دریایی بسیار مشکل است و نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد.


حاجی‌زاده با بیان اینکه در این میان، کشتی ‌های تحقیقاتی یکی از اجزای اصلی ار مشاهداتی در بعد زیست‌شناسی، فیزیکی، شیمیایی و غیره است، تصریح کرد : تا این کشتی تحقیقاتی وجود نداشته باشد، دستمان در تحقیق بسته است.

وی با بیان اینکه با وجود نگهداری پر هزینه ، کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری عظیمی را در این بخش انجام می‌دهند، گفت: به عنوان مثال، هند در مجموع یک کشور فقیر است، اما بیش از هشت فروند کشتی تحقیقاتی دارد و سالانه میلیون‌ها دلار هزینه نگهداری آن را پذیرفته است.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه اولین کشتی تحقیقاتی دریایی تا پایان شهریور به بهره‌برداری می‌رسد ، خاطرنشان کرد : بهره‌برداری از این شناور نقش مهمی در انجام تحقیقات دارد و امیدواریم بعد از این کشتی بتوانیم کشتی‌های بیشتری را داشته باشیم.

حاجی‌زاده همچنین درباره تاخیر در بهره‌برداری از این شناور، توضیح داد: این کشتی قرار بود 18 خرداد 94 به آب اندازی شود ، از آنجایی که این شناور تحقیقاتی در ایران کرده شده، باید مرحله تست‌ها انجام می‌شد که این اتفاق رقم خورد و مواردی که باید رفع و تکمیل شد صورت پذیرفت. سپس، کشتی برای رفع کمبودها به روی داک رفت و سیستم سینکرولیفت مجتمع سازنده، کاملا دچار حادثه شد و شدیدا آسیب دید و اکنون ما منتظر آماده‌سازی سیستم بالابرنده و به آب انداز کشتی هستیم.

ساخت کشتی تحقیقاتی خلیج فارس به منظور شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در شمال شرقی اقیانوس هند و همچنین ورود به پروژه های تحقیقاتی اقیانوس هند با کشورهای حاشیه اقیانوس هند انجام گرفته است.

برای ساخت این کشتی تحقیقاتی 20 میلیارد تومان اعتبار در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تامین شده است.

‌پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طرح ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما را در سال 1388 به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه داد و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال 1390 آغاز شد.

این شناور تحقیقاتی با 50 مترطول، 10مترعرض و 12 متر ارتفاع و 5.3 متر آبخور و 4 آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود سه هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام برساند.

*سند راهبردی گردشگری دریایی نهایی می شود

همزمان با برگزاری نخستین همایش تخصصی گردشگری دریاییِ در آذر امسال در عسلویه، سند راهبردی توسعه گردشگری دریایی به امضای مقامات عالی رتبه 12 ارگان کشور خواهد رسید.

مدیر کل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا اظهار داشت: نخستین همایش تخصصی گردشگری دریایی در تاریخ های 23 و 24 آذر در عسلویه برگزار می شود.

سید کاظم خلدی نسب دلیل برگزاری این همایش را اهمیت گردشگری دریایی در توسعه گردشگری و اقتصاد کشور بیان کرد و گفت : مراسم افتتاحیه این نشست با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد : پس از برگزاری مراسم افتتاحیه پانل های تخصصی با حضور عالی رتبه ترین مقامات و معاونین وزیر، اساتید، صاحبنظران حوزه توریسم دریایی و سرمایه گذاران بخش خصوصی برگزار خواهد شد.
به گفته خلدی نسب به منظور برگزاری همایش تخصصی گردشگری دریایی دو کمیته مجزا در قالب کمیته های اجرایی و محتوایی تشکیل شده است.

مدیر کل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصریح کرد: کمیته اجرایی با مدیریت مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر فعالیت خواهد کرد و کمیته محتوایی از سوی مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری رهبری خواهد شد تا موضوع های تخصصی که قرار است در بخش های مختلف در همایش گردشگری دریایی مطرح شود از پیش برنامه ریزی شود.
وی تاکید کرد: توسعه گردشگری دریایی در کشور نیازمند اجماع، همکاری و هفکری جدی تمام بخش ها و ارگان های مرتبط با این امر مهم است.

خلدی نسب بیان کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این همایش به وقوع می پیوندد، امضای نهایی سند راهبردی گردشگری دریایی خواهد بود.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: پیش نویس سند راهبردی گردشگری دریایی به تایید 11 ارگان مرتبط با امور دریایی در کنار سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری رسیده است.

به گفته وی، در همایش تخصصی گردشگری دریایی، مفاد تفاهم نامه سند راهبردی گردشگری جهت تصویب نهایی به بحث وبررسی بیشتر گذاشته خواهد شد.

خلدی نسب بیان کرد: نظرات دستگاه های مختلف را پیش از این برای تایید پیش نویس سند راهبردی گردشگری دریایی دریافت کرده ایم که در این همایش به تبادل گذاشته می شود.
مدیر کل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار امیدواری کرد بتوانیم در این همایش به توافق نهایی در خصوص امضای نهایی سند راهبردی توسعه گردشگری دریایی دست یابیم.

وی گفت : سند راهبردی توسعه گردشگری دریایی کشور باید به امضای عالی ترین مقامات 12 دستگاه شامل سازمان بنادر و دریانوردی از وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان شیلات ایران، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزارت کشور و معاونت آب وزارت نیرو، شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد و تجاری، وزارت نفت، وزارت بهداشت در بحث توریسم سلامت دریایی و ستاد نیروهای مسلح، وزارت ورزش و امور جوانان و سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی گردشگری کشور برسد.

گردهمایی 12 مقام عالی رتبه برای امضای سند راهبردی گردشگری دریایی، حاکی از اهمیت موضوع گردشگری دریایی در کشور است.

*پیش بینی تولید 20 هزار تن میگوی پرورشی در سال جاری

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران ضمن اشاره به واردات مولدین میگوی SPF از کشور هاوایی و جلوگیری از شیوع بیماری در مزارع پرورش میگو، گفت: پیش بینی می شود امسال 20 هزار تن میگوی پرورشی در پنج استان ساحلی کشور تولید شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ حسینعلی عبدالحی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا با اشاره به اینکه ذخیره سازی در مزارع پرورش میگو استان های ساحلی همچنان ادامه دارد، اظهار داشت : تاکنون بیش از پنج هزار هکتار مزرعه پرورش میگو زیرکشت رفته است.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با تاکید بر اینکه توسعه پرورش میگو در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گرفته است، گفت : پیش بینی می شود درنهایت امسال شاهد زیر کشت رفتن هفت هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در کشور باشیم.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، امسال مزارع چابهار در استان سیستان و بلوچستان، گمیشان در استان گلستان، چوئبده در استان خوزستان و استان های بوشهر و هرمزگان همچون سالهای گذشته به امر پرورش میگو خواهند پرداخت.

وی به پیش بینی افزایش میزان تولید میگوی پرورشی امسال در مقایسه با سال گذشته اشاره کرد و گفت : سال گذشته نیز هفت هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در مجموع پنج استان مذکور زیر کشت رفته بود که در نهایت 18 هزار و 500 تن میگوی پرورشی طی سال گذشته تولید شد.

عبدالحی با اشاره به اینکه پیش بینی می شد رقم تولید میگوی پرورشی در سال گذشته به بیش از 20 هزار تن برسد، دلیل عدم تحقق آن را شیوع بیماری لکه سفید در برخی از مزارع پرورش میگوی استان های بوشهر و خوزستان اعلام کرد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با بیان اینکه اقدام مهم صورت گرفته در سال جاری به منظور جلوگیری از شیوع بیماری در مزارع میگو، واردات مولدSPF از کشور هاوایی است، گفت: این اقدام توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی و با حمایت سازمان شیلات ایران صورت گرفته است.

وی گفت : این گونه وارداتی میگو متعلق به کشور هاوایی در مقایسه با مولدینی که سال گذشته در مزارع پرورش میگوی کشور تولید شدند، ضمن مقاومت بیشتر در مقابل بیماری، از رشد و کیفیت به مراتب بیشتری برخوردار هستند.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: هم اکنون این گونه وارداتی مقاوم در برابر بیماری در بین تمام مزارع پرورش میگوی پنج استان ساحلی که پرورش دهندگان میگو در آن فعالیت دارند، توزیع شده است.
وی تاکید کرد : پیش بینی می شود امسال بیش از 20 هزار تن میگوی پرورشی تولید شود که این آمار در مقایسه با آمار تولید سال گذشته به لحاظ وزنی حدود دو هزار تن رشد خواهد داشت.

عبدالحی درباره وضع پرورش میگو در استان گلستان گفت: این استان تنها استان شمالی محسوب می شود که نسبت به پرورش میگو در آن اقدام شده است.
وی به استقبال چشمگیر سرمایه گذاران بخش خصوصی از تولید میگو در استان گلستان اشاره کرد و گفت: مراحل فراوری و بسته بندی میگو در این استان نیز انجام می شود که کمک زیادی به توسعه اشتغالزایی در بخش شیلات کرده است.
وی اذعان داشت: با توجه به تجارب سب شده در خصوص پرورش میگو توسط پرورش دهندگان سایت گمیشان و حمایت سازمان شیلات ایران از آنها، امسال شاهد افزایش چشمگیر در تولید میگوی پرورشی استان گلستان خواهیم بود.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: بخش اعظم میگوهای تولید شده به کشور های هدف صادر خواهد شد و بخشی از آن نیز در بازار داخلی به مصرف خواهد رسید

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید