بيماري لک سفيد به جان ميگوهاي چوئبده افتاد

شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
بيماري لک سفيد به جان ميگوهاي چوئبده افتاد
نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: بيماري لک سفيد به جان ميگوهاي سايت پرورش ماهي چوئبده آبادان افتاده است. به گزارش مهر، جليل مختار عصر پنجشنبه در حاشيه جلسه بررسي وضعيت اشتغال در شهرستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه طبق آخرين آمار رسمي‌86 استخر پرورش ميگو چوئبده به بيماري لکه سفيد مبتلا شده‌اند، اظهار کرد: منابع غير‌رسمي‌تعداد استخرهاي مبتلا به اين بيماري را 96 استخر عنوان کرده‌اند.

وي از سوءمديريت و برخورد غير‌حرفه‌اي مسئولان شيلات خوزستان به عنوان دلايل اصلي بروز اين مشکل ياد کرد.

نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: به عنوان نماينده مجلس، مکانيزم نظارتي و پيگيري خود را در اين خصوص به انجام مي‌رسانم و هر کجا احساس کنم که فردي در راستاي تحقق موضوع اقتصاد مقاومتي مورد تاکيد مقام معظم رهبري کارشکني کرده باشد، با قاطعيت و جديت ورود مي‌کنم. مختار اضافه کرد: براي اين منظور هفته آينده موضوع حادث شده را در قالب طرح سوال از حجتي وزير جهاد کشاورزي در مجلس پيگيري مي‌کنم و هيچگاه از احقاق حقوق مردم کوتاه نمي‌آيم.

بيماري لکه سفيد در زمان حاضر جدي ترين و سخت ترين بيماري ويروسي تاثيرگذار در انواع گونه‌هاي ميگو بوده وعامل بيماري «باکولوويروس» است، اين ويروس به شکل تخم‌مرغي تا ميله‌اي متغير بوده و داراي يک زائده دم مانند بوده و طيف وسيعي داشته و از طريق افقي و عمودي قابل انتقال است.

در سال 1381 براي نخستين بار در کشور بيماري لکه سفيد در چوئبده (تنها سايت پرورش ميگوي خوزستان) پيدا شد و تقريبا تمام محصول پرورش دهندگان را نابود کرد، تاثير اين بيماري به قدري بود که صنعت ميگوي خوزستان هنوز نتوانسته قد راست کند. شيوع دوباره اين بيماري در سال جاري نيز خسارت سنگيني به پرورش دهندگان ميگو وارد کرده است

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید