9 پروژه شیلاتی در هرمزگان به بهره برداری رسید

شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۸ بازدید
9 پروژه شیلاتی در هرمزگان به بهره برداری رسید

در سومین روز از هفته دولت در مراسم ویژه ای با حضور بهره برداران و مسوولان استانی ، بهره برداری از 9 پروژه شیلاتی در مناطق ساحلی استان هرمزگان آغاز شد

مدیرکل شیلات هرمزگان پنجشنبه در حاشیه این مراسم ، از فاز دوم پرورش ماهی در قفس و به آب اندازی شناورهای شرکت نیکسا ، سایت پرورش ماهی در قفس درنا مهر قشم و سایت پرورش ماهی در قفس جهاد نصر بعنوان پروژه های شاخص اقتصاد مقاومتی بهره برداری شده در حوزه پرورش ماهی در قفس نام برد.
سید پرویز محبی اظهار کرد: تنها برای اجرای این سه پروژه با استفاده از تسهیلات کم بهره بانکی و سهم آورده متقاضیان 407 میلیارد و 750 میلیون ریال بوسیله بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

این مقام مسول از اجرای پروژهای پرورش ماهی در قفس با رویکرد اقتصادی مقاومتی از طرح های در حال توسعه سازمان شیلات ایران در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید نام برد.
' هرچند افزون بر یک دهه از آغاز طرح مطالعاتی و عملیاتی تولید ماهی در قفس (دریایی) در هرمزگان می گذرد اما در نتیجه تدبیر اندیشی و تلاش بی وقفه دولت یازدهم در دو سال گذشته تاکنون شاهد عملیاتی شدن و همچنین به بار نشستن این طرح کلان ملی در آبهای خلیج فارس و حتی سواحل مکران هستیم'.
محبی تاکید کرد: وقتی بیشتر پی به اهمیت این طرح می بریم که بدانیم از مجموع 450 میلیارد ریال هزینه اجرای 9 پروژه شیلاتی بهره برداری شده در هفته دولت امسال ، مبلغ 408 میلیارد ریال آن به اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس اختصاص دارد.
مدیرکل شیلات هرمزگان در ادامه از بهره برداری فاز نخست سایت پرورش میگو دوستکو ، آب شیرین کن گوکسر ، سایبان صیادی لارک ، ساختمان مدیریت بندر صیادی حسینه و واگذاری مدیریت بندر صیادی چیروئیه به تعاونی منطقه بعنوان بخشی دیگر از پروژه های شیلاتی افتتاح شده در هفته دولت امسال در این استان نام برد.
وی با بیان اهمیت و نقش پروژهای بخش 'مدیریت بنادر صیادی' در تسهیل خدمات رسانی به جامعه صیادی و مردم افزود: با افتتاح آنها شاهد تحقق بخشی از اهداف دولت تدبیر و امید در راستای بهره برداری از ظرفیت های شیلاتی آبهای جنوب کشور با محوریت هرمزگان هستیم.
مدیرکل شیلات هرمزگان در ادامه مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا از واگذاری مدیریت خدمات بندر صیادی چیروئیه به بخش خصوصی و همچنین افتتاح ساختمان مدیریت بندر صیادی حسینه درغرب هرمزگان بعنوان دیگر پروژه های شاخص در زمینه بنادر صیادی نام برد .
میزان صید آبزیان در بندر صیادی چیروئیه با دارابودن 67 فروند شناور شامل 47 فروند لنج و 20 فروند قایق صیادی سالانه بالغ بر هشت هزار800 تن اعلام شده است.
این مقام مسوول از واگذاری مدیریت بنادر و اسکله‏های صیادی به اتحادیه‏ها و تعاونی‏های صیادی بعنوان بخشی از سیاست های سازمان شیلات ایران در راستای خصوصی سازی نام برد و گفت: از مجموع 22 بندر صیادی این استان تاکنون مدیریت بهره برداری 12 بندر به بخش خصوصی عملی شده که در این زمینه رتبه اول کشور به شیلات هرمزگان اختصاص یافته است.
محبی خاطرنشان ساخت: واگذاری مدیریت بهره برداری و نگهداری بنادر صیادی به بخش خصوصی و تعاونی های صیادی در سال های اخیر نشان داده که این اقدام نتیجه بسیار خوبی را به همراه داشته است.
مدیر کل شیلات هرمزگان از احداث و تجهیز ساختمان مدیریت بندر صیادی حسینه با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد و 400 میلیون ریال از سوی دولت طی کمتر از یک سال و تحویل آن به جامعه صیادی این بندر بعنوان خدمتی دیگر از سوی دولت تدبیر و امید نام برد.
بندر صیادی حسینه با دارابودن 90 فروند شناور شامل 23 فروند لنج صیای و 67 فروند قایق با صید سالانه هفت هزار و 300 تن نقش بسزایی در زمینه فعالیت های صید و صیادی استان هرمزگان دارد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان نیز در آئین افتتاح و بهره برداری از طرح های شیلاتی این استان از هفته دولت بعنوان فرصتی مناسب برای بیان دستاوردهای دولت نام برد و تاکید کرد: خوشبختانه درسه سال فعالیت دولت تدبیروامید در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و شعار اقدام و عمل خدمات شایسته ای در بخش شیلات به مردم این استان ارائه شده است.
بهروز اکرمی افتتاح این پروژه ها را بیانگر توجه ویژه دولت تدبیر و امید پیرامون منویات مقام معظم رهبری به آبزی پروری با هدف کاهش فشار برمنابع آبزیان و همچنین عمران سواحل جنوب کشور با محوریت مکران ذکر کرد.
در کتاب 'کارنامه عملکرد دو ساله' دولت تدبیر و امید در هرمزگان در بخش شیلات با اشاره به رشد 111 درصدی صادرات انواع آبزیان در سال 94نسبت به سال قبل از آن آمده است: دراین مدت 31 هزار تن انواع آبزیان شامل میگو پرورشی، ماهی سارم، مارماهی، یال اسبی به ارزش 102 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.
دراین اطلاعات تاکید شده است: هم اکنون سه هزار و 200 فروند قایق، یکهزارو و 110 فروند لنج، 60 فروند کشتی دارای مجوز در آبهای ساحلی این استان در خلیج فارس و سواحل مکران به کار صیادی مشغول هستند که میزان صید سالانه آنها حدود 240 هزارتن اعلام شده است.
دراین کتاب تعداد صیادان حرفه ای هرمزگان نزدیک به 30هزارنفر، تعداد شناورها چهارهزارو412فروند، تعداد بنادر صیادی 22 بندر، تعداد تعاونی های صیادی 74 تعاونی و آمار شاغاین صنایع شیلاتی این استان سه هزار نفر ذکر شده است.
استان هرمزگان در زمینه صید، تعداد بنادرصیادی، تعداد تعاونی ، بهره برداران و مراکز امورصیادی و همچنین صید ماهیان سطح زی ریز و انحصار ذخایر فانوس ماهیان رتبه اول کشور را به خودش اختصاص داده است.
حفظ ذخایر آبزیان، افزایش پرورش ماهی در قفس، توسعه تکثیر و پرورش میگو، افزایش صادرات آبزیان (با محوریت مصرف خارج ازکشور) از جمله اقداماتی است که در راستای توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی از طریق اداره کل شیلات هرمزگان دنبال می شود

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید