منع خرید و فروش سنبل آبی در مازندران

یک‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
منع خرید و فروش سنبل آبی در مازندران
آثار زیانبار سنبل آبی کشت برنج و سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می ‌دهد

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست مازندران امروز گفت: خرید و فروش سنبل آبی به دلیل مشکلات اقتصادی و تاثیر منفی بر گردشگری، اکوتوریسم، زیست پرندگان و از بین بردن منابع آبی و اراضی کشاورزی مازندران ممنوع شد .

میلاد بهرامی با بیان اینکه سنبل آبی گونه گیاهی مهاجم و غیربومی در مناطق شمالی کشور است، گفت : آثار زیانبار سنبل آبی کشت برنج و سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می ‌دهد.

وی همچنین از تشکیل کمیته تخصصی با هدف مقابله با گونه مهاجم سنبل آبی در مازندران خبر داد و گفت: برای مقابله با گونه مهاجم سنبل آبی با همکاری جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شیلات، پدافند غیرعامل استانداری و محیط زیست تشکیل شد تا اقدام لازم برای جلوگیری از گسترش این گونه مهاجم و غیربومی در استان انجام شود.

وی با بیان اینکه در برخی شهرستان‌های استان ، گونه مهاجم سنبل آبی خرید و فروش می شود ، افزود: در یکی از اقدامات 35 شاخه از گونه مهاجم سنبل آبی هنگام فروش در میدان طالقانی شهرستان قائم‌ شهر جمع آوری شد .

مدیر روابط عمومی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست مازندران، سنبل آبی را دارای قابلیت گسترش سریع و غیر قابل مهار دانست و گفت: این گونه گیاه مهاجم و مخرب محیط زیست در مدت زمان کوتاهی بخش‌های وسیعی از تالاب و آب ‌بندان ‌ها را در اختیار می ‌گیرد و مانع رسیدن اکسیژن به آبزیان می ‌شود.

بهرامی رشد سریع گیاه مهاجم سنبل آبی را در آب ‌بندان‌ آغوزبن بابل قابل رویت دانست و گفت: در حال حاضر با استفاده از وسایل خاکبرداری حاشیه تالاب آغوزبن بابل پاکسازی شد.
وی گفت: به جز آب‌ بندان آغوزبن بابل گیاه مهاجم سنبل آبی در سایر منابع آبی مازندران دیده نشد.

این گونه مهاجم از امریکای لاتین وارد کشورمان از جمله نقاطی از گیلان و مازندران شده است

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید